Az azonban, hogy a NAV egyre kevesebb helyszíni ellenőrzést végez, nem jelenti azt, hogy kevésbé lenne aktív az ellenőrzési folyamataiban – pont ellenkezőleg. Ugyanis az adóhatóság a rendelkezésére álló óriási adatvagyon célzott felhasználásával már a kockázatelemzési szakaszban könnyedén felderítheti az adózói hibákat vagy mulasztásokat. Ennek ellenére sokan még mindig nem számolnak azzal, hogy ma már jellemzően csak akkor indít a NAV klasszikus adóellenőrzést, ha jogsértés gyanúja merül fel, amit nagy eséllyel szankció követ – figyelmeztetett a Kiss Tamás a Saldo Zrt. Tanácsadó üzletágának vezetője.
Desk audit: „plusz esély” az adóellenőrzés elkerülésére
Az adóhatóság az elmúlt években kiemelt figyelmet fordít „szolgáltatói” oldalának erősítésére, amely elsősorban a digitális úton végzett eljárások fejlesztésében, és ezáltal az ügyfelek adminisztrációs terheinek csökkentésében mutatkozik meg. Ezzel egyidejűleg egy új típusú támogató eljárást vezettek be, amely nem minősül ellenőrzésnek – célja kizárólag az előzetesen feltárt kockázatokra való figyelemfelhívás és az ezek kiküszöbölésében nyújtott támogatás.
Egy számos kockázati paramétert magában foglaló, összetett elemzés eredményeként az adóhatóság munkatársai nagyrészt már az íróasztal mellől, desk audit eljárás formájában, azaz fizikai ellenőrzés lefolytatása nélkül tárnak fel olyan anomáliákat, melyek általában adózói tévesztésre, adminisztrációs hibára mutatnak. Jellemzően az a tapasztalat, hogy az adózók nagyrésze ilyenkor jogkövető magatartást tanúsít: ha felszólítást kapnak, az esetek döntő többségében rövid időn belül önként pótolják elmaradt adókötelezettségüket vagy javítják az eltéréseket.
Ennek hatékonyságát az is jól mutatja, hogy 12 ezer támogató eljárást rendeltek el a NAV-nál, melynek eredményeként közel 11,4 milliárd forint kötelezettségnövekedést vallottak be az adózók. 2023 első félévében több, mint 5800 eljárás indult, mely eddig 7 milliárd forint kötelezettségnövekedést eredményezett.” – hívta fel a figyelmet Kiss Tamás. Hozzátette, azt azonban fontos tudni, hogyha az adózó nem teszi meg a szükséges önellenőrzést vagy nem javítja a feltárt hibákat, akkor a hatóság jogkövetési ellenőrzést vagy súlyosabb mulasztás megállapítása esetén adóellenőrzést rendel el. Az Online Számla rendszer adatainak hasznosításával végzett adóellenőrzések száma megközelítette a 2200 darabot, melynek eredményeként 54,3 milliárd forint nettó adókülönbözetet állapítottak meg a revizorok.
Fókuszban az áfaellenőrzések és a transzferár vizsgálatok
A közlemény szerint az adóhatóság idén fokozott figyelmet fordít az áfa és a transzferár vizsgálatokra – különös tekintettel az olyan veszélyeztetett ágazatok esetében, mint az építőipar, a számítástechnikai termékek kereskedelme, a gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelem, a zöldség- és gyümölcskereskedelem, az online értékesítés, valamint az „adózatlan” jövedéki termékek. A transzferár dokumentációk, valamint az ÁFA-bevallások hibás vagy hiányos elkészítését komoly bírsággal szankcionálja a hatóság, ezért még a NAV kopogtatása előtt érdemes szakértőre bízni ezek felülvizsgálatát és összeállítását – figyelmeztet a Saldo szakértője.