A vártnál jóval visszafogottabban vásároltak 2024-ben a magyarok, különösen ahhoz képest, hogy a keresetek és a reálbérek is jókora emelkedést mutattak. Az Mfor az alábbiakban bemutatja, hogy melyek a legfontosabb változások és miért lett gyengébb a kiskereskedelem, ezen belül a boltok teljesítménye.
Azért a pluszt sikerült elérni
Kedvező, hogy a 2023-as kiábrándító eredmény után 2024-ben azért valamelyest összekapta magát a szektor.
A kiskereskedelmi forgalom volumene, amely lényegében a mennyiségi eladásokat tükrözi, tavaly majdnem 8 százalékkal esett vissza éves összevetésben. A 2024-es egész évre vonatkozó számokra még várni kell, de a naptárhatástól megtisztított volumenindex az év első tíz hónapjában majdnem 3 százalékkal nőtt éves szinten. Tehát pluszba lendült a fő mutató, ám ez javarészt a bázishatásnak köszönhető.
Hogyan alakult az olló?
Szintén fontos és javulásra utal, hogy csökkent a kiskereskedelmi olló, azaz szűkebb lett az elköltött összeg és a forgalom volumene közötti különbség. 2023-ban a közel 8 százalékos volumencsökkenés mellett az összegben mért forgalom több mint 18 ezer milliárd forintot tett ki, ami közel 8 százalékos éves emelkedésnek felel meg. Vagyis 2023-ban 8 százalékkal többet kellett fizetni 8 százalékkal kevesebb termékért.
2024 első tíz hónapjában azért sokkal jobb lett a helyzet. A forintosított forgalom 15 716 milliárd forintot tett ki, ez 4,6 százalékkal haladja meg a 2023-as értéket. Vagyis a 2,8 százalékkal több termékért kellett 4,6 százalékkal többet fizetni. Vagyis mindkét oldal pluszba került, de azért még így is a kiadások meghaladták a mennyiségi eladások növekedését.
Pedig a vásárlóerő látszólag jól alakult
A visszafogott, tízhavi közel 3 százalékos volumennövekedés azért is gyenge, mert a nominális keresetek 13,6, a reálbérek pedig 9 százalékos emelkedést mutattak. Vagyis a vásárlóerő fokozódott „papíron”.
Érdemes megnézni, hogy 2018-ban és 2019-ben, amikor kerekítve 8-8 százalékkal nőttek a reálkeresetek, a kiskereskedelmi forgalom volumene is sokkal jobban alakult. Előbbi évben 7, utóbbiban 6 százalékos volt az éves bővülés. Különöen a drágább, tartós fogyasztási cikkeket (például háztartási gépek, elektronikai eszközöket) magában foglaló nem élelmiszerek csoportja volt a kiskereskedelem motorja. Ebben a kategóriában ugyanis 10-10 százalékos volt a növekedés a szóban forgó években.
Ehhez képest 2023-ban a nem élelmiszereknél több mint 6 százalékos volt a hanyatlás. 2024 első tíz hónapjában pedig alig több mint 2 százalékkal nőtt. Vagyis a járvány előtti években a 2024-esnél alacsonyabb reálbéremelkedés tempósan kiskereskedelmiforgalom-növekedéssel párosult.
A magyarázat 2024 során többször elhangzott a kormányzat és a piaci elemzők részéről is. Arról van szó, hogy a tavalyelőtti bizonytalan környezet, ezen belül a kiemelkedően magas infláció (amelynek éves szintje a csúcsán, 2023 januárjában 25,7 százalékos volt – a szerk.) miatt a lakosság nem volt elég bátor ahhoz, hogy komolyabb költekezésbe kezdjen. Ezért a jelentősebb kiadásokkal járó beszerzéseket későbbre halasztotta.
Még a múltban vannak a mutatók
Virováz Péter, az ING elemzője a legutóbbi, októberi kiskereskedelmi adatsort kommentálva egyebek mellett azt mondta, hogy a kiskereskedelem összteljesítménye a 2021 havi átlagtól továbbra sem tudott elrugaszkodni.
Sőt egészen pontosan ezen az átlagon tartózkodik. Ráadásul igaz ez az elmúlt háromnegyed évre is, hiszen lényegében ezen szint körül stagnál a szektor teljesítménye azóta. Mindezek arra utalnak, hogy a gazdasági alapfolyamatok még mindig gyengék.
Mi lesz 2025-ben?
Bár a keresetek és a reálbérek a 2024-es üzemhez képest mérsékeltebben fognak emelkedni, bőven pluszban lesznek. Így a vásárlóerő további javulást eredményezhet.
Emellett az idei év elején a lakossági állampapírok tőke- és hozamkifizetése ezermilliárdos nagyságrendű tételt jelent majd a lakosság számára. Nagy kérdés, hogy ebből mekkora összeg jelenik meg a kiskereskedelemben, ami egyszeri, komolyabb lökést is adhat a szektornak.
Mindezzel együtt a fogyasztói bizalomnak is tartósan javulnia kell, hogy stabilan felfelé ívelő pályára álljon a kiskereskedelem.