7p

Csatlakozzon az év egyik legfontosabb egészségügyi szakmai eseményéhez,
ahol a finanszírozási kihívásoktól kezdve a menedzserbetegségek kezelésén át egészen a legújabb digitális egészségügyi megoldásokig minden fontos témát érintünk!

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 3-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Az AML/CFT megfelelési vezető kinevezése kulcsfontosságú a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelemben. De vajon minden szolgáltatónak szüksége van önálló vezetőre, vagy bizonyos körülmények között más megoldások is működhetnek? A szabályozás lehetőséget ad a feladatok házon belüli átszervezésére vagy kiszervezésére – de szigorú feltételek mellett. Az AML/CFT megfelelési vezető szerepét és jelentőségét bemutató cikket követően most arra összpontosítunk, hogy milyen alternatívák állnak rendelkezésre a szolgáltatók számára, ha nem kívánnak önálló ilyen vezetőt kinevezni.

A megfelelési vezető kijelölési kötelezettsége az arányossági kritérium mentén vált alapszabállyá a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem (AML/CFT) területén. Ezt 2024. július 1-től minden, a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény (Pmt.) hatálya alá tartozó szolgáltatónak teljesítenie kell.

A Magyar Nemzeti Bank ajánlása kiemeli az AML/CFT tisztségviselőkre vonatkozó jogszabályokat, feladatokat és belső kontrollmechanizmusokat. Az MNB elvárja, hogy a hitelintézetek és a pénzügyi szolgáltatók (együtt: szolgáltató) AML/CFT megfelelési vezetőt nevezzenek ki. Ugyanakkor, ha a szolgáltató méretéből vagy tevékenységéből fakadóan ez aránytalan lenne – például egyéni vállalkozónál vagy kevés alkalmazottat foglalkoztató szolgáltatónál –, akkor mellőzhető az ilyen önálló szakember kinevezése.

Ilyen esetekben azonban a szolgáltató vezető testületének indokolnia kell döntését, figyelembe véve a szolgáltató üzleti tevékenységének jellegét, jogi formáját, a kapcsolódó ML/TF kockázatokat, a Magyarországon végzett műveletek méretét, az ügyfelek és ügyletek számát és volumenét, valamint az alkalmazottak számát teljes munkaidős egyenértékben.

Ha önálló AML/CFT megfelelési vezető kinevezése mellőzhető, több lehetőség is adott. Az egyik megoldás, hogy a feladatokat a kijelölt felelős vezetőre bízzák, aki lehet az irányító testület tagja, vagy – amennyiben az irányító testület nem áll rendelkezésre – a jelen jogszabályi környezetben egy felsővezető, , aki felelős az AML/CFT követelmények szolgáltató általi végrehajtásáért.

Egy másik lehetőség az AML/CFT megfelelési vezető operatív funkcióinak kiszervezése egy külső szolgáltatóhoz. Az erre vonatkozó elvárásokat a jelenlegi ágazati jogszabályok tartalmazzák, amelyeket 2027. július 10-től a pénzügyi rendszer pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzéséről szóló rendelet (AMLR) egészít ki. Ezen kívül a most létrejövő európai uniós Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Hatóság (AMLA) további iránymutatásokat fog kiadni a témában.

Az ágazati jogszabályok alapján a kiszervezés akkor valósul meg, ha a szolgáltató nevében egy külső megbízott végez olyan tevékenységet, amelyet a megbízó maga is megtehetne. Fontos azonban, hogy a kiszervezés nem mentesíti a megbízó szolgáltatót a végső felelősség alól.

Az AML/CFT megfelelési vezető kinevezése kulcsfontosságú a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelemben
Az AML/CFT megfelelési vezető kinevezése kulcsfontosságú a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelemben
Fotó: Depositphotos

Az Ajánlás szerint – ahhoz, hogy a szerződés létrejöhessen a felek között – a szolgáltatónak biztosítania kell, hogy a külső partner rendelkezik a szükséges AML/CFT szaktudással, az ágazatra vonatkozó specifikus ismeretekkel és megfelelő emberi és technikai erőforrásokkal. Emellett elvárás többek között, hogy a külső szolgáltató értse a magyar nyelvet, és képes legyen azzal kommunikálva ellátni a feladatait. A hatósági ellenőrzés szempontjából elengedhetetlen, hogy a külső szolgáltató személyesen is elérhető legyen.

A kiszervező és a külső szolgáltató jogait és kötelezettségeit indokolt írásbeli megállapodásban egyértelműen elkülöníteni és meghatározni. A szerződéses jogviszony során elengedhetetlen, hogy a kiszervezett feladatokat végző külső szolgáltató hozzáférjen a szükséges információkhoz. Ez biztosítja, hogy időben, teljeskörűen és jó minőségben tudja ellátni feladatait.

A kiszervező szolgáltató felelősségre vonható az általa az ügyfelei részére nyújtott szolgáltatások minőségének nyomon követéséért. Így a jogszabályokban meghatározott elvárások mellett önös érdeke is, hogy rendszeres ellenőrzéseket végezzen a külső szolgáltatónál.

Már csak az a kérdés, hogy mely feladatok tekinthetők operatív jellegűnek. Az AML/CFT megfelelési vezető feladatainak teljes körű felsorolását a szabályozási előírások nem tartalmazzák, de az Ajánlás részletes iránymutatást ad. Az AML/CFT megfelelési vezetőnek – az irányítási funkciót betöltő testület szerteágazó informálása mellett – a feladatai közé tartozik például a kockázatértékelési keretrendszer, a szabályzatok és eljárások kidolgozása, valamint javaslat előterjesztése a vezető testület számára a kockázatértékelés során azonosított kockázatok mérséklését célzó intézkedésekről. A szabályozási környezet változásainak értékelését követően pedig tanácsot adhat a vezető testület számára az alkalmazandó jogszabályoknak és felügyeleti elvárásoknak való megfelelés érdekében szükséges intézkedések meghozataláról.

A Pmt. előírja, hogy a szolgáltató vezetője, foglalkoztatottja és segítő családtagja pénzmosásra, a terrorizmus finanszírozására, vagy a dolog büntetendő cselekményből való származására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén köteles a kijelölt személynek haladéktalanul írásban bejelentést tenni, aki a bejelentést továbbítja a nemzeti adóhatóságon belül működő pénzügyi információs egységnek (FIU). Az AML/CFT megfelelési vezető feladata ellenőrizni, hogy a közreműködő alkalmazottak rendelkeznek-e a feladat ellátásához szükséges készségekkel, ismeretekkel és alkalmassággal. Továbbá értenie kell a tranzakciófigyelő rendszer működését, a szolgáltatót érintő ML/CFT kockázatokat, valamint a riasztások kezelésére vonatkozó belső eljárásokat. Emellett nyilvántartást kell vezetnie a beérkezett jelentések értékeléséről és az FIU-tól kapott visszajelzésekről. Rendszeresen mérlegelnie kell a szokatlan tevékenységekre vonatkozó riasztások belső jelentése elmulasztásának eseteit, hogy azonosítsa a hatékony észlelés érdekében szükséges intézkedéseket.

Az AML/CFT megfelelési vezetőnek továbbá gondoskodnia kell az alkalmazottak megfelelő képzéséről és tájékoztatásáról a vonatkozó ML/TF kockázatok tekintetében. Feladata, hogy ellenőrizze, hogy a szolgáltató intézkedései, politikái és kontrollmechanizmusai megfelelnek-e az AML/CFT kötelezettségeknek. Ez magában foglalja az első védelmi vonal, azaz az üzletágak és belső egységek által alkalmazott kontrollmechanizmusok hatékonyságának figyelemmel kísérését is. Ha hiányosságokat észlel a szolgáltató keretrendszerében, javaslatot tehet a vezető testület számára korrekciós intézkedésekre.

A Pmt. szerint a szolgáltató nem szervezheti ki az üzleti kapcsolat létesítésével kapcsolatos döntéseket, s erről az Ajánlás sem ad további iránymutatást. Általánosságban elmondható, hogy az „operatív” feladatok a működtetés, fenntartás és megszervezés köré összpontosulnak, beleértve a konkrét feladatok meghatározását és az erőforrások hatékony elosztását. Sem a Pmt., sem az Ajánlás nem határoznak meg olyan feladatokat, amelyek ne lennének operatív jellegűek. Az AML/CFT megfelelési vezetőnek a szolgáltató vezető beosztású személyének kell lennie, aki megfelelő hatáskörrel rendelkezik a belső AML/CFT intézkedések javaslatainak megtételére, de a végső döntést azonban nem ő hozza meg. Az előírások szerint a szolgáltatónak kell elfogadnia az AML/CFT politikákat és eljárásokat, és az ügyfelekkel való üzleti kapcsolatok létesítése vagy megszüntetése is az ő hatásköre. A magas kockázatú ügyfelek esetén is az MNB kizárólag azt várja el, hogy a szolgáltató vezetése konzultáljon a megfelelési vezetővel, mielőtt döntést hozna.

Összegzésképpen, a szolgáltatók három opció közül választhatnak: önálló megfelelési vezetőt neveznek ki, házon belül átszervezik a feladatokat, vagy külső szakértő bevonásával oldják meg azt. A választás az üzleti tevékenység és a kockázatok függvénye, de a szabályozási elvárások minden esetben érvényesek maradnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!