7p

A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény (Pmt.) 2024. július 1-től egy új tisztséget vezet be a pénzmosás-megelőzés hazai rendszerébe. A magyar szabályozás azonban nem előzmények nélküli. De kiből válhat megfelelési vezető?

Az AML/CFT (anti-money laundering and combating the financing of terrorism) megfelelési vezető jelölési kötelezettség az arányossági kritérium mentén a pénzmosás vagy terrorizmusfinanszírozás megelőzésével kapcsolatos irányelven (AMLD) alapszik. Az irányelv rendelkezéseinek implementálása után minden, a törvény hatálya alá tartozó szolgáltató számára kötelezettség e személy kijelölése. Mindezt a szolgáltatónak a tevékenysége megkezdését követő öt munkanapon belül a belső szabályzatában kell megtennie, illetve azoknak, akik tevékenységüket már az új rendelkezés hatálybalépése előtt is végezték, 2024. július 1-től kellett megtenniük.

A megfelelési vezető a szolgáltató vezető beosztású foglalkoztatottja, aki a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos követelményeknek és elvárásoknak a szolgáltató foglalkoztatottjai általi végrehajtásáért felel. E vezető poszt azonban nem keverendő össze a hitelintézetek esetén megfelelésért felelős vezető, biztosítók esetén megfelelőségi vezető, a befektetési vállalkozások esetén megfelelési vezető beosztással, akik az ágazati jogszabályok alapján a megfelelőségbiztosítási funkciót ellátó terület vezetői.

A Pmt szerinti megfelelési vezetőnek nem szükségszerűen az ágazati jogszabályok szerinti megfelelőségi vezető jelölendő ki, hanem bármely másik vezető beosztású alkalmazott is elláthatja azt egyéb feladatai mellett. E funkció a második védelmi vonal része. Lehetőség van tehát arra, hogy az AML/CFT megfelelési vezető más tisztségeket is betöltsön, azonban ebben az esetben a vezető testületnek azonosítania és mérlegelnie szükséges a lehetséges összeférhetetlenségeket, és lépéseket szükséges tennie ezek elkerülésére vagy kezelésére. Szükséges megemlíteni azt is, hogy a hitelintézetek esetén a törvény kifejezett szigorítást tartalmaz, hiszen esetükben az AML/CFT megfelelési vezető a feladatain túlmenően kizárólag jogszabály-megfelelőségi, illetve biztonsági feladatokat láthat el.

Hogy ki vezető beosztású foglalkoztatott, azt a törvény nem rögzíti, azonban mivel közvetlen jelentéstételi kötelezettsége van a szolgáltató irányítási funkciót betöltő testületének, ezért egy kellően magas státuszt feltételez. Így biztosítható, hogy szükséges mértékű hatáskör álljon rendelkezésére ahhoz, hogy saját kezdeményezésére a belső AML/CFT intézkedések megfelelőségének és hatékonyságának biztosításához szükséges vagy célszerű intézkedéseket javasolhasson a felügyeleti és irányítási funkciót betöltő testületnek. Ezért e poszt olyan kulcspozíció, amely a szolgáltató működésére jelentős hatást gyakorol. Mindez azonban nem azt jelenti, hogy az AML/CFT megfelelési vezetőnek, mielőtt e tisztséget betöltené, már eleve vezető beosztású foglalkoztatottnak kell lennie. Az AML/CFT megfelelési vezető viszont kizárólag vezető beosztású foglalkoztatott lehet.

Természetesen e tisztség esetén is vannak megfelelési kritériumok az azt betöltő személlyel szemben. A szakmai ismereteivel kapcsolatos követelmények megfogalmazása során azonban az érintett szolgáltatói kör tekintetében a törvény szűkítő rendelkezést tartalmaz. Eszerint az MNB felügyelete alá tartozó hitelintézeteknél, pénzügyi szolgáltatóknál, foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézményeknél és önkéntes kölcsönös biztosítópénztáraknál kijelölt AML/CTF megfelelési vezetőknek a jogszabályból eredő feladataik ellátásához szükséges megfelelő ismeretekkel kell rendelkezniük. A kérdés kapcsán a 3/2024. (V.24.) számú MNB ajánlás ad további iránymutatást. Eszerint a megfelelésivezető-jelölt kinevezése előtt a szolgáltatónak fel kell mérnie többek között annak jövőbeni tisztségéhez kapcsolódó feladata ellátására való alkalmasságát, ideértve a jó üzleti hírnevét és tisztességét, tudását, készségeit és tapasztalatát, valamint az adott funkció hatékony és önálló ellátására fordított idejét. A szolgáltatónak figyelembe kell vennie, hogy a kijelölés előtt álló személy megfelelő AML/CFT készségekkel és szakértelemmel rendelkezik-e, beleértve az alkalmazandó vonatkozó jogi és szabályozási keretrendszer, eljárásrendek ismeretét, kontrollmechanizmusok és eljárások végrehajtását. Fontos elvárás továbbá, hogy a jövőbeni AML/CFT megfelelési vezető az ML/TF kockázatok azonosításával, értékelésével és kezelésével kapcsolatos releváns tapasztalattal rendelkezzen és tisztában legyen a pénzügyi szervezet üzleti modelljéhez kapcsolódó ML/TF kockázatokkal.

E tisztség esetén is vannak megfelelési kritériumok
E tisztség esetén is vannak megfelelési kritériumok
Fotó: Depositphotos

A személyi feltételek teljesítése mellett egyértelmű és előre meghatározott feladat- és felelősségi körökkel is rendelkeznie kell. Az MNB felügyelete alá tartozó hitelintézeteknél, pénzügyi szolgáltatóknál, foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézményeknél és önkéntes kölcsönös biztosítópénztáraknál az AML/CFT megfelelési vezető kötelessége közvetlenül, személyesen, évente legalább két alkalommal az irányítási funkciót betöltő testületnek jelentést tenni. A jelentésnek tartalmaznia kell többek között a szolgáltatónál a tárgyidőszakban folytatott pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán végzett külső és belső vizsgálatok bemutatását, azok eredményét. Ki kell térnie a szolgáltató szervezeti és működési kereteinek megfelelőségével kapcsolatban a szolgáltató vagy a felügyeleti szerv által feltárt kockázatokra, valamint az azoknak való kitettségére vonatkozó legfontosabb adatokra, továbbá a feltárt kockázatok csökkentésére tett javaslatokra.

Az AML/CFT megfelelési vezető a vezető testület számára tanácsot adhat az alkalmazandó jogszabályoknak és felügyeleti elvárásoknak való megfelelés biztosításához szükséges intézkedések meghozataláról, amihez szorosan kapcsolódik, hogy figyelemmel kell kísérnie és értékelnie kell a jogi vagy szabályozási környezet változásainak a pénzügyi szervezet tevékenységeire és megfelelési keretrendszerére gyakorolt esetleges hatásait. Az irányítási funkciót betöltő testületnek a jelentésében foglalt javaslatokat meg kell vitatni és dönteni annak elfogadásáról vagy elutasításáról. Nem elég, hogy a jelentést tárgyaló irányító testület ülésén jelen van, de az irányítási funkciót betöltő testületnek a döntését ellenjegyzi, vagyis az irányítási funkciót betöltő testület döntését az egyetértését kifejező aláírásával el is látja. Az MNB ajánlás úgynevezett tevékenységi jelentés eseti elkészítését is elvárja a fejlesztések függvényében és tartalmának, gyakoriságának arányosnak kell lennie a pénzügyi szervezet tevékenységének nagyságrendjével és jellegével.

Az AML/CFT megfelelési vezető szerepe igen sokrétű, hisz az irányítási funkciót betöltő testület megfelelő és szerteágazó informálása mellett feladatai közé tartozik a kockázatértékelési keretrendszer, a szabályzatok és eljárások kidolgozása, valamint a szolgáltató munkavállalóinak a megfelelő képzése és tájékoztatása a vonatkozó ML/TF kockázatok tekintetében. Mivel az AML/CFT megfelelési vezető a második védelmi vonal részét képezi, figyelemmel kell kísérnie, hogy a pénzügyi szervezet által végrehajtott intézkedések, politikák, kontrollmechanizmusok és eljárások megfelelnek-e a pénzügyi szervezet AML/CFT kötelezettségeinek, ideértve hogy az üzletágak és a belső egységek – azaz az első védelmi vonal – által alkalmazott kontrollmechanizmusok hatékonyan működnek-e és amennyiben a pénzügyi szervezet vonatkozó keretrendszerében hiányosságokat azonosított, akkor a vezető testület számára korrekciós intézkedések megtételére is javaslatot tehet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!