„Piaci folyamatokkal nem lehet megmagyarázni, ami jelenleg az üzemanyagpiacon történik. Ezért feltehetően politikai megállapodás született a kormányzat és a Mol-csoport között. Elképzelhető, hogy az üzemanyagár-esés hátterében a Mol bányajáradékának csökkenése áll. A napokban aláírt szerződésnek köszönhetően a vállalat által fizetendő extra bányajáradék legfeljebb 400-450 millió dollárra csökken, az idei év szeptembertől számítva 16 hónapig” – nyilatkozta az Indexnek Balogh József energetikai szakértő.
Hozzátette, a piaci fundamentumok sem változtak: továbbra is egy finomító működik, a százhalombattai, és ugyanazokon az olajvezetékeken érkezik a nyersanyag. „Ráadásul pont a Gazdaságfejlesztési Minisztérium mondta korábban, hogy az ukrán és a horvát tranzitdíjemelés növeli az árakat. Azonban a tárgyalásokat követően csökkentek az árak. Ez mégis hogy lehet?” – tette fel a kérdést.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azonban másként látja a helyzetet: szerinte nem születhetett alku a vállalat és a kormány között, az árcsökkenés pedig nemzetközi folyamatokkal magyarázható. Szerinte az árak azért csökkentek, mert stabilizálódott a forintárfolyam és gyengült az olaj jegyzésára.
Pletser Tamár, az Erste olaj- és gázpiaci szakértője is némileg értetlenkedett a folyamatokon. Furcsának találja ugyanis, hogy egy piacvezető, domináns nagykereskedelmi és jelentős kiskereskedelmi pozíciókkal rendelkező és egyébként Magyarországon jelentősen túladóztatott Mol vajon miért vág ekkorát az árréséből?