7p

A májusi meglepő adat után június elején már a várt eredményeket hozta az Mfor Nyugdíjas Árkosár-felmérés. Egy, a választásokkal szorosan összefonódott termék ára óriásit emelkedett.

Úgy tűnik, csak a május eleji akcióknak volt köszönhető az Mfor Nyugdíjas Árkosár múlt havi, meglepetésszerűen alacsony értéke, mert júniusra – mondjuk így – „helyreállt a rend”, az idős honfitársaink által jellemzően vásárolt élelmiszer jellegű termékek három nagy hipermarketláncban tapasztalható átlagos összértéke a múlt havinál 820 forinttal (3,1 százalékkal) magasabb, 27 648 forint lett.

Ez az érték még mindig körülbelül huszadával, konkrétan 1488 forinttal alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt, így az Mfor Nyugdíjas Árkosár-index értéke júniusban mínusz 5,1 százalék lett.

Mint említettük, a májusi felmérésünk meglepetést okozott, de ha ezt az egy kiugró adatot kivételesen nem vesszük figyelembe, akkor beigazolódnak a korábbi hónapokban tett jóslataink. Márciusban azt mondtuk, „az Mfor Nyugdíjas Árkosár-indexe áprilisra számottevően elmozdul, mínusz 6-8 százalék közé fog kerülni”, az áprilisi indexérték pedig mínusz 6,1 százalék lett. Áprilisi prognózisunk pedig úgy szólt, „az elkövetkező két hónapban a mostanihoz hasonló, mínusz 5-6 százalékos értéket fog felvenni”, és a májusi, nem várt mínusz 8,8 százalékos index júniusra a már említett mínusz 5,1 százalékra mozdult el.

Mivel az Mfor Nyugdíjas Árkosár értéke tavaly júliusra csökkent 29 ezer forint alá, ezért azt jósoljuk, a következő hónapban az Mfor Nyugdíjas Árkosár-index értéke mínusz 2 és 0 százalék között fog alakulni. Tavaly júliusról augusztusra kisebb emelkedést mértünk az árkosár értékében, ezért szerintünk az index értéke még az év nyolcadik hónapjában sem lesz pozitív tartományban, de közel lesz a nullához. Tavaly augusztusról szeptemberre viszont az Mfor Nyugdíjas Árkosár értéke történetének legnagyobb csökkenését regisztráltuk (egy hónap alatt átlagosan 1389 forinttal csökkentek az árkosárban szereplő termékek árai a három nagy hipermarketláncnál), az elemzők pedig az infláció lassú emelkedésére számítanak, ezért az ősz elejére szinte biztosan pozitív tartományba fog kerülni az index.

Úgy véljük, szeptemberre kerül ismét pozitív tartományba az Mfor Nyugdíjas Árkosár-index
Úgy véljük, szeptemberre kerül ismét pozitív tartományba az Mfor Nyugdíjas Árkosár-index
Fotó: Depositphotos

A teljes fogyasztói kosárra vonatkozó Privátbankár Árkosár-felmérést az ugyancsak a Klasszis Médiához tartozó laptársunk, a Privátbankár oldalán ide kattintva olvashatják >>>> 

Módszertan

A szintén a Klasszis Média által kiadott laptársunk, a Privátbankár immár 17 éve elvégzett Árkosár-felmérésére támaszkodva állítottuk össze az Mfor Nyugdíjas Árkosarát, mely azt hivatott bemutatni, hogy mennyibe kerül egy nyugdíjas havi bevásárlása. Egy aktív, valamint egy nyugdíjaskorú fogyasztói kosara ugyanis eltér egymástól, bizonyos termékeket nagyobb, míg másokat egyáltalán nem, vagy kisebb mennyiségben vásárolnak idős honfitársaink.

A termékek meghatározásához a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) életszínvonal statisztikáját hívtuk segítségül, mely egyik táblája mennyiségek szerint tartalmazza, hogy miből mennyit vásárol egy nyugdíjas háztartás egy évben, ezt pedig elosztottuk a hónapok számával. Ez alapján állítottuk össze a 21 termékből álló nyugdíjas kosarunkat, melyben a legnagyobb mennyiségben vásárolt alapvető élelmiszerek szerepelnek. Ehhez súlyozva társítottuk a három nagy hipermarket árait laptársunk adatbázisából. Így nemcsak arra kapunk választ, hogy idős honfitársaink melyik hipermarketben mennyiért tudják beszerezni az élelmiszereket, de ennek átlagát véve az is kiderül, mennyit kell fizetniük egy havi nagybevásárlásért. Nyugdíjas Árkosarunkat egészen 2020 januárjáig visszamenőlegesen is kiszámoltuk, ez lehetőséget ad arra, hogy egy, a mindennapokban érzékelhető árindexet számoljunk.

Vigyázat, csalóka!

Az elmúlt tizenkét hónapban a nyugdíjak összege 9,3 százalékkal nőtt, az árkosár értéke pedig 5,1 százalékkal lett alacsonyabb.

Ha két évet vizsgálunk akkor a nyugdíjak 31,3 százalékkal nőttek, míg az árkosár értéke 15,8 százalékkal lett magasabb.

2021 júniusához képest, tehát három év alatt az árkosárban szereplő termékek ára 43,3 százalékkal emelkedett, míg a nyugdíjak értéke 54,1 százalékkal magasabb. Ám ha a kormányzati sikerként hivatkozott tizenharmadik havi juttatást figyelmen kívül hagyjuk, akkor az időskori ellátások emelkedése csupán 45 százalék.

Ha az elmúlt négy évet vesszük figyelembe, akkor az árkosárban szereplő termékek ára 51,0 százalékkal lett magasabb, míg a nyugellátások összege 63,9 százalékkal emelkedett. A tizenharmadik havi juttatás nélkül a nyugdíjemelkedés összesen 51,1 százalékot tett ki.

Fontos kiemelni, hogy az Mfor Nyugdíjas Árkosár-felmérés árui csak a három hazai nagy hipermarketláncban kapható élelmiszer jellegű termékekből kerülnek ki, azaz nem szerepelnek benne például szolgáltatások. A Magyar Nemzeti Bank azonban hónapról hónapra felhívja a figyelmet arra, hogy az infláció szerkezete átalakult, a szolgáltatások árai az úgynevezett visszatekintő árazás miatt (ami azt jelenti, hogy a szolgáltató a következő év első hónapjaiban érvényesíti az előző évi infláció hatását, vagyis számos szolgáltatás ára idén 14-15 százalékkal nőtt) jobban emelkedtek, mint más terméke árai.

Ezért felméréseink csak az időskori ellátásoknak az élelmiszer jellegű termékek árához viszonyított értékéről adnak információt, nem alkalmasak a nyugdíjak reálértékének általános mérésére.

Ha választás, akkor krumpli?

Vasárnap európai parlamenti és önkormányzati választásokat is tartanak, a voksolás fogalmával pedig három évtized alatt (de különösen az utóbbi pár évben) szorosan összefonódott a krumpli fogalma. A hipermarketláncok ingyen krumplit nem kínálnak, sőt ennek átlagos ára 68,5 százalékkal lett magasabb, mint egy hónappal korábban. Ennek oka egyrészt az, hogy mindhárom hipermarketláncnál megfigyelhető e zöldségféle általános drágulása, másrészt pedig az, hogy a korábbi hónapokban a hó eleji bevásárlás során valamelyik láncnál volt akciós burgonya, most azonban egyiknél sem kínáltak kedvező árú krumplit. Éves összevetésben azt tapasztaltuk, e termék ára egy év alatt viszont 3,9 százalékkal csökkent.

Jön a választás, mégis drágul a krumpli
Jön a választás, mégis drágul a krumpli
Fotó: Fehér Zsolt / Facebook

Havi összehasonlításban a parizer ára is jelentősen, 25,5 százalékkal emelkedett, ennek oka az, hogy május elején két áruházláncnál is 30 százalékos kedvezménnyel kínálták a párizsit. Az éves áremelkedése ennek a terméknek 6,2 százalék.

Májushoz képest tíz százalékot meghaladó mértékben, 17,5 százalékkal emelkedett a banán ára is, e déligyümölcsnél az éves áremelkedés mértéke 7,5 százalék.

Tíz százalékot meghaladó mértékű havi szintű árcsökkenést az almánál mértünk, ami a június eleji akcióknak tudható be. E népszerű gyümölcs esetében ugyanis tendenciaszerű áremelkedés tapasztalható, ami 12 hónap alatt 9,4 százalékot tett ki.

Éves szinten továbbra is a narancslé az árkosár legjobban dráguló terméke, kereken 70 százalékkal drágábban vásárolható meg, mint tavaly június elején. A cukorért és az ásványvízért is jóval mélyebben kell a pénztárcába nyúlni, előbbiért 25,1 százalékkal, utóbbiért 11,9 százalékkal kérnek többet, mint egy éve.

Az éves szintű árcsökkenés jóval több terméket érint. A tej 36,9 százalékkal, a tojás 33,8 százalékkal, a liszt 31,4 százalékkal olcsóbb, mint 2023 júniusának elején. 22,6 százalékkal csökkent a sajt, 17,4 százalékkal a száraztészta, 13,2 százalékkal a kenyér, 13,1 százalékkal pedig a margarin ára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!