Az MNB a piaci szereplőktől mielőbbi intézkedést vár el annak érdekében, hogy garantálják a megfelelő termékfelügyeleti és -irányítási folyamatokat – hangsúlyozta az MNB. Az MNB kilenc biztosítónál – CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt., CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt., Generali Biztosító Zrt., Groupama Biztosító Zrt., K&H Biztosító Zrt., NN Biztosító Zrt., Signal Iduna Biztosító Zrt., Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt., Uniqa Biztosító Zrt. – végzett témavizsgálatot a banki csatornán értékesített csoportos hitelfedezeti biztosításokról.
Ennek során az MNB a biztosítókra és értékesítőkre vonatkozó termékfelügyeleti és -irányítási követelményeknek való megfelelést ellenőrizte, kiemelten az ügyfélérték szempontjából. A vizsgálat négy hitelfedezeti típusra (személyi kölcsönökhöz, hitelkártyákhoz, babaváró hitelhez, illetve ingatlanhitelekhez kapcsolt törlesztési biztosításokra) fókuszált, és díjbevétel-arányosan több mint a piac felét, a biztosítottak szempontjából a piac egyharmadát fedte le.
A vizsgálat nyomán az MNB megállapította, hogy a piaci szereplők döntően gyenge ár-értékarányú termékeket kínálnak. A vizsgált hitelfedezeti biztosítások kárhányada alacsony (átlagosan 11,5 százalék), azaz portfóliószinten az ügyfelek a befizetett díjak tizedét kapják vissza. Az alacsony szolgáltatási szint mellett magas, egyes piaci szereplőknél 40 százalék feletti az elutasított károk aránya.
A biztosítók többsége felületesen határozta meg a hitelfedezeti biztosításai célpiacát. E folyamat nem volt kellően dokumentált, és nem vette figyelembe a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelek pénzügyi tájékozottságát. Utólag sem végeztek megfelelő elemzést a termékfelülvizsgálat során, és nem ellenőrizték azt, hogy a konstrukciókat a megfelelő célpiacon értékesítik-e. Hiányoztak a megfelelő értékesítési stratégiák is, ezek megfelelőségét sem értékelték a felülvizsgálatok során, és elégtelennek minősült nyomon követésük is – ismertette az MNB.
(MTI)