4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar kutaknál az utóbbi időben tovább drágult a dízel, ráadásul a folyamatok az áremelkedés irányába mutatnak. A régióban továbbra is nálunk az egyik legdrágább a tankolás – derül ki a heti rendszerességgel jelentkező Mfor Üzemanyagár-figyelőből.

Az egy héttel korábbiakhoz képest a benzin csak minimálisan drágult az Európai Unió országaiban, ezzel szemben a gázolajnál már észrevehető áremelkedést tapasztalhattunk. Ezek a változások nem feltétlenül az alapanyagok drágulása miatt következett be, inkább a kereslet-kínálati viszonyokra vezethető vissza. Ennek megfelelően a finomított termékek tőzsdei ármozgása is hasonló volt.

A nyári időszak végével a visszainduló vendégmunkások, a jó időt még kihasználó turisták vagy a gyárak karbantartását követő újraindulás miatt felpörgő szállítási tevékenység mind a forgalom növekedése felé mutat, amit az üzemanyagot forgalmazó vállalatok igyekeznek kihasználni, és az árrést növelni.

Ha a hazai árakat a régiós kutak áraival vetjük össze, akkor azt láthatjuk, hogy a mind a benzin, mind a gázolaj kapcsán az éllovasok között vagyunk. Gázolaj esetén Ausztriával vagyunk versenyben a nem túl biztató éllovas címért. Ez már csak azért is végtelenül szomorú, mert – ahogy arról korábban ebben a cikkünkben beszámoltunk – a jövedelmi különbség eközben égbekiálltó.

Ennél egy fokkal jobb a helyzet a benzin terén, ahol az osztrákok mellett az a Szlovákia is előttünk van a rangsorban, ahol egyébként a legnagyobb piaci szereplőnek számító helyi olajcég, a Slovnaft a Mol leányvállalata.

Felmerül a kérdés, hogy az ősz kedvezőbb vagy még magasabb árakat hoz majd, már csak azért is, mert a családosok ebben az évszakban még aktívabban használják a járműveiket. A családi logisztika keretében ugyanis sokan viszik kocsival iskolába, különórákra vagy edzésekre a gyerekeket, ami értelemszerűen a benzinkutaknál lecsapódó kiadást jelent majd a számukra. Nem mindegy tehát számukra (sem), hogyan alakulnak az árak a jövőben.

A magyar autósok számára aggasztónak látszik, hogy pénteken az olajárak háromhetes csúcsra jutottak, aminek a hátterében a szakértők szerint a további kínálatcsökkenés állhat. Ezt pedig csak kisebb mértékben fogja a prognózisok szerint ellensúlyozni a gyengébb kereslet.

Fájó árak jöhetnek a kutakon. Fotó: Depositphotos
Fájó árak jöhetnek a kutakon. Fotó: Depositphotos

Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes csütörtökön azt közölte, hogy Moszkva új megállapodást kötött a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének kibővített tagságával (OPEC+), amely keretében a kínálatot tovább csökkentik majd. A kitermelés korlátozása a várakozások szerint az Oroszország és Szaúd-Arábia által folyamatban lévő kínálatszűkítés mellett történik meg, ami az év hátralévő részében szűkülő kínálati kilátások felé mutat. Erre reagálva felfelé mozdultak a tőzsdei jegyzések. Így az olajárak megugrottak, annak ellenére is, hogy az USA-ból és Kínából érkező gyenge gazdasági adatok miatt általános aggodalom jellemző.

A dollár relatív gyengesége – a hét elején az euróval szemben háromhetes mélypontra zuhant – szintén hozzájárult az olajárak emelkedéséhez, bár a zöldhasú csütörtökön a vártnál erősebb amerikai inflációs adatot követően újra talpra állt. Az elemzők szerint a piacok most az amerikai gazdasággal és a kamatlábakkal kapcsolatos további jelzésekre várnak, miközben a Kínára vonatkozó adatokat is kiemelt figyelem övezi.

Az Európában irányadó Brent olajfajta jegyzése pénteken a 87 dolláros szintig nőtt, ami előrevetíti, hogy a jövő héten tovább emelkedhetnek a finomított termékek, így a benzin és a gázolaj ára is. Ezt csak minimálisan tudja ellensúlyozni a hajszálnyival kedvezőbb forintárfolyam. Nem lenne meglepő, ha a 95-ös benzin is 650 forint feletti szintre jutna, míg a gázolaj a 670-es szint közelébe ugorhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!