Az egy héttel korábbiakhoz képest a benzin csak minimálisan drágult az Európai Unió országaiban, ezzel szemben a gázolajnál már észrevehető áremelkedést tapasztalhattunk. Ezek a változások nem feltétlenül az alapanyagok drágulása miatt következett be, inkább a kereslet-kínálati viszonyokra vezethető vissza. Ennek megfelelően a finomított termékek tőzsdei ármozgása is hasonló volt.
A nyári időszak végével a visszainduló vendégmunkások, a jó időt még kihasználó turisták vagy a gyárak karbantartását követő újraindulás miatt felpörgő szállítási tevékenység mind a forgalom növekedése felé mutat, amit az üzemanyagot forgalmazó vállalatok igyekeznek kihasználni, és az árrést növelni.
Ha a hazai árakat a régiós kutak áraival vetjük össze, akkor azt láthatjuk, hogy a mind a benzin, mind a gázolaj kapcsán az éllovasok között vagyunk. Gázolaj esetén Ausztriával vagyunk versenyben a nem túl biztató éllovas címért. Ez már csak azért is végtelenül szomorú, mert – ahogy arról korábban ebben a cikkünkben beszámoltunk – a jövedelmi különbség eközben égbekiálltó.
Ennél egy fokkal jobb a helyzet a benzin terén, ahol az osztrákok mellett az a Szlovákia is előttünk van a rangsorban, ahol egyébként a legnagyobb piaci szereplőnek számító helyi olajcég, a Slovnaft a Mol leányvállalata.
Felmerül a kérdés, hogy az ősz kedvezőbb vagy még magasabb árakat hoz majd, már csak azért is, mert a családosok ebben az évszakban még aktívabban használják a járműveiket. A családi logisztika keretében ugyanis sokan viszik kocsival iskolába, különórákra vagy edzésekre a gyerekeket, ami értelemszerűen a benzinkutaknál lecsapódó kiadást jelent majd a számukra. Nem mindegy tehát számukra (sem), hogyan alakulnak az árak a jövőben.
A magyar autósok számára aggasztónak látszik, hogy pénteken az olajárak háromhetes csúcsra jutottak, aminek a hátterében a szakértők szerint a további kínálatcsökkenés állhat. Ezt pedig csak kisebb mértékben fogja a prognózisok szerint ellensúlyozni a gyengébb kereslet.
Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes csütörtökön azt közölte, hogy Moszkva új megállapodást kötött a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének kibővített tagságával (OPEC+), amely keretében a kínálatot tovább csökkentik majd. A kitermelés korlátozása a várakozások szerint az Oroszország és Szaúd-Arábia által folyamatban lévő kínálatszűkítés mellett történik meg, ami az év hátralévő részében szűkülő kínálati kilátások felé mutat. Erre reagálva felfelé mozdultak a tőzsdei jegyzések. Így az olajárak megugrottak, annak ellenére is, hogy az USA-ból és Kínából érkező gyenge gazdasági adatok miatt általános aggodalom jellemző.
A dollár relatív gyengesége – a hét elején az euróval szemben háromhetes mélypontra zuhant – szintén hozzájárult az olajárak emelkedéséhez, bár a zöldhasú csütörtökön a vártnál erősebb amerikai inflációs adatot követően újra talpra állt. Az elemzők szerint a piacok most az amerikai gazdasággal és a kamatlábakkal kapcsolatos további jelzésekre várnak, miközben a Kínára vonatkozó adatokat is kiemelt figyelem övezi.
Az Európában irányadó Brent olajfajta jegyzése pénteken a 87 dolláros szintig nőtt, ami előrevetíti, hogy a jövő héten tovább emelkedhetnek a finomított termékek, így a benzin és a gázolaj ára is. Ezt csak minimálisan tudja ellensúlyozni a hajszálnyival kedvezőbb forintárfolyam. Nem lenne meglepő, ha a 95-ös benzin is 650 forint feletti szintre jutna, míg a gázolaj a 670-es szint közelébe ugorhat.