A dráguló olaj és a forint dollárral szembeni gyengélkedése a mögöttünk hagyott héten a benzin árában is jelentkezett. Miközben a gázolaj még olcsóbb is lett, a 95-ös benzinért 10 forinttal többet kellett fizetni. Hosszú idő után a két üzemanyagfajta ára így gyakorlatilag ismét összeért.
Ha megnézzük az uniós összehasonlításban az árakat, akkor azt láthatjuk, hogy 9 olyan ország van, ahol a magyarnál olcsóbb egy liter benzin. Ami ugyanakkor döbbenetes, hogy ha azt vesszük, milyen árak vannak Luxemburgban vagy Svédországban, akkor azt láthatjuk, hogy minimális árkülönbség van, miközben az átlagkeresetek és az életszínvonal tekintetében ég és föld a különbség. Mint arról lapunk is többször írt, a magyar életszínvonalat immár csupán a Bulgáriában mért múlja alul, ez azonban az árakban egyáltalán nem tükröződik.
Ez egyébként a régiós országok listáján még inkább tükröződik, hiszen a magyar áraknál csak Ausztriában, és újabban Szlovákiában látunk magasabbakat. Érdemes ugyanakkor ismét idecitálni a bolgárokat, ahol hasonló életszínvonal mellett nagyjából 20 százalékkal olcsóbb a benzin.
Ha áttérünk a gázolaj európai árára, akkor még komorabb képet láthatunk. Ennél az üzemanyagfajtánál még több, szám szerint 14 országban láthatunk a magyarországinál alacsonyabb árakat.
Régiós szinten csupán az osztrák kutak árulják ezt az üzemanyagfajtát drágábban, mint a magyarok. Arról többször írtunk, így a múlt heti összefoglalónkban is, hogy a relatív magas magyar árak elsősorban azért alakultak ki, mert az európai rekorder áfa mellett a termékeket és a forgalmazókat különadók is sújtják.
Újabb áremelés jöhet
Ezúttal sem tudunk optimista előrejelzést adni, hiszen az adók mellett a forint dollárral szembeni árfolyama és persze az alaptermék nemzetközi árváltozása alakítja a hazai árakat. Ami a devizaárfolyamokat illeti, az euró ellenében ugyan stabilizálódni látszik a forint helyzete, ám a dollárral szemben nem tudott erősödni. A keresztárfolyam péntek reggel is a 365-ös szint körül mozgott.
Ennél is aggasztóbb azonban az olaj drágulása, amely az egy héttel korábbi 85 dollár körüli szintről 87-ig kúszott fel. Ez egy hét alatt ugyan nem volt nagy ugrás, ám február első felében még 76 dolláros áron is forgott az Európában irányadó Brent a tőzsdéken, ahhoz képest másfél hónap alatt közel 15 drágulást láthattunk, ami viszont már figyelemreméltó emelkedés.
A Brent ezen a héten azért drágult, mert a szakértők attól aggódnak, hogy kínálati gondok lehetnek. Az a globális többlet, ami az utóbbi fél évben látható volt annak ellenére, hogy az OPEC visszafogta a kitermelését, az árakat némileg féken tartotta. Most viszont a szakértők feltételezése az, hogy Szaúd-Arábia és Oroszország mellett az olajkartell más tagjai is visszafogják az olajtermelésüket.
Ráadásul a helyzetet továbbra is terheli az Izrael és a Hamász közötti háború, ami továbbra is rendkívül feszültté teszi a közel-keleti régióban a geopolitikai helyzetet. Erre hivatkozva intéztek hajók ellen támadásokat húti szélsőségesek a Vörös-tengeren, így ott sem biztonságos az áruszállítás.
Az árak alakulását érdemben befolyásolhatja az OPEC+ jövő heti tanácskozása. Ugyan az előzetes várakozások szerint a tagok nem fogják tovább korlátozni a kitermelésüket, ennek ellenére is küldhetnek olyan üzeneteket, amelyek még feljebb lendíthetik az olaj árát.
Érdemes kiemelni, hogy a nyugati szankciók ellenére Oroszország még mindig a globális olajellátás fontos szereplője, ám az elmúlt hetekben komoly problémáik adódtak. Az ukránok ugyanis szisztematikusan rombolják az ország olajipari létesítményeit, ami elsősorban a feldolgozott termékek piacán okozhat akár az országon belül, akár a nemzetközi piacokon üzemanyaghiányt.
Összegezve a folyamatokat, azt mondhatjuk, hogy drasztikus árváltozás továbbra sem várható. Árcsökkenésre érdemi esély nincs, ugyanakkor az olaj drágulása és a forint árfolyama miatt további kisebb mértékű (5-10 forintos) emelkedésre lehet számítani a magyar kutaknál.