3p

Közzétett az Európai Bizottság egy javaslatgyűjteményt a végrehajtandó reformokról. Szabadulnának a vétótól, de így nem fog menni. 

Az Európai Bizottság március 20-án különösebb hűhó nélkül, az EU-csúcs előtt tette közzé elképzeléseit arról, hogy milyen reformokat kellene végrehajtani az újabb tagok felvétele előtt – kezdi cikkét a Szabad Európa, hozzátéve, hogy a 22 oldalas javaslat messze van attól, hogy mindenre megoldást találjon.

Lesz-e módosítás?

A cikk szerint évek óta tart a vita arról, hogy kell-e módosítani az EU-s alapszerződést a tagok számának növelése esetén, vagy sem – ez utóbbi úgy tűnik, nagyobb támogatottságot élvez. íA dokumentum szerint bár a bizottság jelezte, hogy támogatná a szerződésmódosítást (amennyiben szükséges), úgy vélik, a közös kormányzás rövid idő alatt jobbá tehető, ha teljes mértékben kihasználják a jelenlegi szerződésben rejlő lehetőségeket. Ezt a nézetet vallja a legtöbb EU-tagállam is.

Csökkentenék a vétók számát, de ezt is megvétózhatják
Csökkentenék a vétók számát, de ezt is megvétózhatják
Fotó: Depositphotos

Fő az egyhangúság

A Szabad Európa szerint a fő kérdés, mint mindig, amikor az EU működtetéséről van szó, az egyhangúság, mivel bár a legtöbb döntést minősített többséggel hozzák meg (a tagállamok 55 százaléka képviseli az EU teljes lakosságának 65 százalékát), továbbra is az egyhangúság az úr olyan kulcsfontosságú területeken, mint a külpolitika, az adózás, vagy a bővítési politika. Emiatt viszont fennáll annak veszélye, hogy újabb belépő tagországok mellett megnő annak esélye, hogy egyetlen tagállam blokkolja a döntéseket.

Megvétózhatják a vétő megszüntetését

A cikk szerint az EU-szerződés úgynevezett passarelle-klauzulái minden területen lehetővé tennék az áttérést az egyhangú szavazásról a minősített többségi szavazásra (QMV), viszont ehhez a változtatáshoz egyhangú szavazásra lenne szükség, vagyis vétó nélkül kéne dönteni a vétók megszüntetéséről.

Erre tehát rendkívül kicsi az esély, hiszen éppen a vétó az, ami a gyakorlatban a kisebb tagállamokat ugyanolyan relevánssá teszi, mint a nagyobbakat, és a vétófenyegetés komoly alkualap. A Szabad Európa szerint ennek tökéletes példája az, hogy Magyarország jogállamisági aggályok miatt visszatartott uniós pénzekhez próbál hozzájutni úgy, hogy más területeken akadályoz meg döntéseket. Miért mondana le akár a magyar kormány, akár más nemzet erről a lehetőségről?

Orbán Viktor lesz a minta?

A cikk szerint az uniós dokumentum a kérdésre nem ad egyértelmű választ, bár megpróbálkozik vele. Az egyik alternatíva a vétókérdésre a konstruktív tartózkodás alkalmazása, ez az, amikor egy ország nem mond aktívan nemet vagy igent, hanem hagyja, hogy a döntés átmenjen. A példa erre a magyar miniszterelnök, hiszen inkább kivonult a teremből, ezzel nem akadályozva annak megszavazását egy korábbi EU-csúcson, hogy megkezdjék a csatlakozási tárgyalásokat Ukrajnával.

Létezik egy másik elképzelés, amely lehetőséget biztosítana egy vagy több tagállamnak arra, hogy kivételes nemzeti érdekekre hivatkozva folytassa a megbeszéléseket a kielégítő megoldás érdekében.

Az Európai Bizottság az egyhangúság megszüntetésére törekszik a fejezetek megnyitásakor, valamint az egyes fejezeteken belül, de továbbra is megtartaná a fejezetek lezárásánál és a végső döntésnél az új tagok tényleges csatlakozásáról.

Mindez a gyakorlatban azt jelentené, hogy kevesebb mint felére csökkentenék a vétólehetőségeket. Ennek eléréshez azonban egy vétő nélküli szavazásra lenne szükség – ez viszont aligha fog megtörténni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!