Nem kapkodja el az állam a MALÉV GH Földi Kiszolgáló Zrt. felszámolását. A kormány döntése alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 2020. június 26-án – az állami tulajdonú reptéri társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetére tekintettel – kezdeményezte a felszámolási eljárás megindítását, a cég jogutód nélküli megszüntetése érdekében. A cégbíróság 2020. július 8-án rendelte el a felszámolási eljárás megindítását, ami még mindig tart. A felszámolással megbízott, szintén állami tulajdonban lévő Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. 2021. június 17-én és június 24-én hirdette meg az első pályázatokat, amelyeken a Malév GH ingóságait próbálták értékesíteni. A legutóbbi pályázat tavaly májusban volt, most viszont váratlanul újra kiírtak egy árverést.
A pályázatban szereplő vagyontárgyak:
- adós tulajdonát képező földi kiszolgálói (ground handling) tevékenységhez használt 6 darab jégtelenítő berendezés, melyből 4 darab üzemképes, 2 darab nem üzemképes.
A kikiáltási ár 425 millió forint, az árverés október 3-tól október 18-ig tart majd. Viszonylag szűk lehet az a lehetséges kör, akinek ilyen jégtelenítő berendezésre lenne szüksége. Kulcsfontosságú eszközről van szó: téli időszakban a repülőgép felületére lerakódott havat és jeget egy speciális jármű segítségével távolítják el az indulás előtt. Ez egy fontos és precíz folyamat, hiszen a repülőgépek nem szállhatnak fel úgy, hogy fagyott szennyeződés van a szárnyain. Hogy mennyire fontos, azt jól példázza egy januári hír, miszerint semmilyen kártérítést nem fizetett a Wizz Air azoknak az utasoknak, akiket szilvesztereste a jégtelenítő berendezés meghibásodása miatt Debrecenben hagyott. Bár a légitársaság azt ígérte, hogy a számlák bemutatása ellenében megtérítik a járattörlés miatt keletkezett költségeket, végül egyetlen forintot sem fizettek a reptéren maradt utasoknak.
Mi okozta a felszámolást?
Az MNV 2020-ban közölte, hogy a Malév GH Zrt. 2012 – a Malév Zrt. felszámolásának kezdete – óta alapvető finanszírozási problémákkal küzdött. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földi kiszolgálói piacán fennálló erős verseny nagyban hozzájárult a társaság veszteséges működéséhez és nehéz likviditási helyzetéhez. A társaságnak ugyan sikerült a 2017-ben megkezdődött reorganizáció eredményeként 2018-ban szerény mértékű nyereséget elérnie, azonban a korábbi években felhalmozott, jelentős veszteségét nem sikerült ledolgozni. Végül a koronavírus-járvány hatására világszinten lebénult légi közlekedés miatt a Malév GH kritikus gazdasági helyzetbe került és 2020 júniusára fizetésképtelenné vált.
Fotó: MTI
A Malév GH legnagyobb ügyfele a Wizz Air volt, de az állami cég szolgálta ki az Air China, az Air France, a Shanghai Airlines (China Eastern), az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP Air Portugal, valamint a Tarom repülőgépeit és utasait is a budapesti repülőtéren. A légitársaságok már rég otthagyták a felszámolás alatt álló, a gyakorlatban már nem is működő céget. A Wizz Air 2020 novemberében jelentette be, hogy a budapesti járatainak földi kiszolgálási tevékenységére kiírt tendert a brit hátterű Menzies Aviation (Hungary) Kft. nyerte. A felek öt évre írták alá a szerződést. Ez a munka az utasok beszállítását, a csomagok feladását és szállítását jelenti, a költségek jó része itt munkabér, az eszközök is hasonlóak.
A földi kiszolgálók piacán valóban viszonylag nagy volt a verseny a reptéren, eddig. Az airportal.hu idén júliusban írta meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyását követően véglegesítette stratégiai partnerségét az Airport Service Budapest Zrt. (AS Budapest) és a Menzies Aviation. A megállapodás értelmében előbbi átadja a földi kiszolgálási és cargo tevékenységét utóbbinak. Az AS Budapest ugyanakkor kisebbségi részesedést szerez a Menzies Aviation Hungary Kft-ben és a Menzies Aviation Cargo Hungary Kft-ben. Az AS Budapest dolgozói átkerülnek a Menzies Aviation Hungary Kft-hez és a Menzies Aviation Cargo Hungary Kft-hez. A SkyCourt Lounge – a Liszt Ferenc repülőtér legnagyobb prémium várója – szintén a Menzies Aviation márkanév alatt integrált kínálat részévé válik.
A Malév GH idejében jelen volt még a török Çelebi, a brit Menzies és a magyar, viszonylag új játékosnak számító AS Budapest, amelynek kormányközeli tulajdonosai voltak. A GVH szerint a Menzies és az AS Budapest összefonódása nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon. Pedig így a légitársaságok három helyett már csak két kiszolgáló közül választhatnak majd.