4p

Öt éve tart a felszámolás a földi kiszolgálónál, hirtelen kiírtak egy árverést.

Nem kapkodja el az állam a MALÉV GH Földi Kiszolgáló Zrt. felszámolását. A kormány döntése alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 2020. június 26-án – az állami tulajdonú reptéri társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetére tekintettel – kezdeményezte a felszámolási eljárás megindítását, a cég jogutód nélküli megszüntetése érdekében. A cégbíróság 2020. július 8-án rendelte el a felszámolási eljárás megindítását, ami még mindig tart. A felszámolással megbízott, szintén állami tulajdonban lévő Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. 2021. június 17-én és június 24-én hirdette meg az első pályázatokat, amelyeken a Malév GH ingóságait próbálták értékesíteni. A legutóbbi pályázat tavaly májusban volt, most viszont váratlanul újra kiírtak egy árverést.

A pályázatban szereplő vagyontárgyak:

  • adós tulajdonát képező földi kiszolgálói (ground handling) tevékenységhez használt 6 darab jégtelenítő berendezés, melyből 4 darab üzemképes, 2 darab nem üzemképes.

A kikiáltási ár 425 millió forint, az árverés október 3-tól október 18-ig tart majd. Viszonylag szűk lehet az a lehetséges kör, akinek ilyen jégtelenítő berendezésre lenne szüksége. Kulcsfontosságú eszközről van szó: téli időszakban a repülőgép felületére lerakódott havat és jeget egy speciális jármű segítségével távolítják el az indulás előtt. Ez egy fontos és precíz folyamat, hiszen a repülőgépek nem szállhatnak fel úgy, hogy fagyott szennyeződés van a szárnyain. Hogy mennyire fontos, azt jól példázza egy januári hír, miszerint semmilyen kártérítést nem fizetett a Wizz Air azoknak az utasoknak, akiket szilvesztereste a jégtelenítő berendezés meghibásodása miatt Debrecenben hagyott. Bár a légitársaság azt ígérte, hogy a számlák bemutatása ellenében megtérítik a járattörlés miatt keletkezett költségeket, végül egyetlen forintot sem fizettek a reptéren maradt utasoknak.

Mi okozta a felszámolást?

Az MNV 2020-ban közölte, hogy a Malév GH Zrt. 2012 – a Malév Zrt. felszámolásának kezdete – óta alapvető finanszírozási problémákkal küzdött. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földi kiszolgálói piacán fennálló erős verseny nagyban hozzájárult a társaság veszteséges működéséhez és nehéz likviditási helyzetéhez. A társaságnak ugyan sikerült a 2017-ben megkezdődött reorganizáció eredményeként 2018-ban szerény mértékű nyereséget elérnie, azonban a korábbi években felhalmozott, jelentős veszteségét nem sikerült ledolgozni. Végül a koronavírus-járvány hatására világszinten lebénult légi közlekedés miatt a Malév GH kritikus gazdasági helyzetbe került és 2020 júniusára fizetésképtelenné vált.

Lassan halad a felszámolás
Lassan halad a felszámolás
Fotó: MTI

A Malév GH legnagyobb ügyfele a Wizz Air volt, de az állami cég szolgálta ki az Air China, az Air France, a Shanghai Airlines (China Eastern), az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP Air Portugal, valamint a Tarom repülőgépeit és utasait is a budapesti repülőtéren. A légitársaságok már rég otthagyták a felszámolás alatt álló, a gyakorlatban már nem is működő céget. A Wizz Air 2020 novemberében jelentette be, hogy a budapesti járatainak földi kiszolgálási tevékenységére kiírt tendert a brit hátterű Menzies Aviation (Hungary) Kft. nyerte. A felek öt évre írták alá a szerződést. Ez a munka az utasok beszállítását, a csomagok feladását és szállítását jelenti, a költségek jó része itt munkabér, az eszközök is hasonlóak.

A földi kiszolgálók piacán valóban viszonylag nagy volt a verseny a reptéren, eddig. Az airportal.hu idén júliusban írta meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyását követően véglegesítette stratégiai partnerségét az Airport Service Budapest Zrt. (AS Budapest) és a Menzies Aviation. A megállapodás értelmében előbbi átadja a földi kiszolgálási és cargo tevékenységét utóbbinak. Az AS Budapest ugyanakkor kisebbségi részesedést szerez a Menzies Aviation Hungary Kft-ben és a Menzies Aviation Cargo Hungary Kft-ben. Az AS Budapest dolgozói átkerülnek a Menzies Aviation Hungary Kft-hez és a Menzies Aviation Cargo Hungary Kft-hez. A SkyCourt Lounge – a Liszt Ferenc repülőtér legnagyobb prémium várója – szintén a Menzies Aviation márkanév alatt integrált kínálat részévé válik.

A Malév GH idejében jelen volt még a török Çelebi, a brit Menzies és a magyar, viszonylag új játékosnak számító AS Budapest, amelynek kormányközeli tulajdonosai voltak. A GVH szerint a Menzies és az AS Budapest összefonódása nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon. Pedig így a légitársaságok három helyett már csak két kiszolgáló közül választhatnak majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!