5p

A rövid válasz, hogy nem, miután a Monetáris Tanács tagjait leváltani szinte képtelenség. Így maximum lemondással távozhatnak idő előtt, ilyenre az utóbbi két évtizedben már volt példa. Mint ahogy arra is, hogy a jegybanktörvény módosításával megemelték a tanács létszámát, hogy az új kormány is jelölhessen abba személyeket. Enélkül személycserére csak az a lehetőség marad, hogy a lejáró mandátumokat nem hosszabbítják meg. Utánanéztünk, erre először 2022 szeptemberében kerülhet sor.

Június közepén volt húsz éve annak, hogy a jegybanktörvény módosításával – a már számos külföldi országban bevált gyakorlatot átvéve – Magyarországon is létrehozták a központi bank legfőbb döntéshozó szervét, amelyet Monetáris Tanácsra kereszteltek el. Korábban volt egy jegybanktanács nevű grémium, de az nem tekinthető jogelődnek, lévén, hogy nem számított döntéshozó testületnek. 

A Monetáris Tanács létrehozásával a javaslatot benyújtott első Orbán-kormánynak a döntéshozatali mechanizmus megváltoztatásával az is volt a szándéka, hogy növelje a jegybank függetlenségét. Egyúttal a tanács kötelességévé tette, hogy döntéseinél (amelyeket a kívülállók többsége az alapkamat mértékére vonatkoztatott) mindenekelőtt az árstabilitás elérését és fenntartását tartsa szem előtt.

E változtatás aligha volt független attól, hogy nem sokkal előtte, 2001 márciusában váltás volt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) élén: az Orbán-kormánnyal finoman szólva nem túl jó viszonyban lévő Surányi György helyére a miniszterelnökkel lojálisnak számító Járai Zsigmond került. Csakhogy egy évvel álltunk a 2002-es tavaszi választások előtt, így a kormányfőt az a szempont is vezérelhette, hogy így betonozza be a hozzá hű jegybankárokat, ami egy esetleges kormányváltás esetén jól jöhet majd az immár ellenzéki pozícióban. 

Matolcsy György és a jegybank akkori vezetése a 2020 áprilisi kamatdöntő ülés élő közvetítésében. Fotó: YouTube
Matolcsy György és a jegybank akkori vezetése a 2020 áprilisi kamatdöntő ülés élő közvetítésében. Fotó: YouTube

Ami aztán be is következett, 2002 tavaszán az MSZP-SZDSZ koalíció fejeként Medgyessy Péter alakíthatott kormányt. 

A Monetáris Tanács a törvény szerint eleinte 7-9 tagú volt, közülük öt MNB-alkalmazott (az elnök és négy alelnök) volt, négy pedig „külső” tag. Ez a létszám átmenetileg, 2004 végétől 13 fősre bővült, miután az akkor már Gyurcsány Ferenc vezette kormány kezdeményezte a jegybanktörvény módosítását. Hivatalosan arra hivatkozva, hogy „a Monetáris Tanácsban szélesebb merítésű nézeteknek kellene képviseletet kapnia”, valójában azonban Gyurcsányék négy, immár velük szemben lojális tag kooptálásával akarták javítani a számukra addig kedvezőtlen szavazati arányokat. Természetesen annak érdekében, hogy a kamatdöntések a kormány számára kedvezőbbek legyenek. 

Ezt a jegybanki függetlenségbe való beavatkozásként értékelték magyar és külföldi jegybanki vezetők, az Európai Központi Bank (EKB) és az Európai Bizottság (EB) is, aminek hatására ugyan a parlament módosításokat hajtott végre, ám a lényeg, a tanács kibővítése, valamint az új kinevezési szabályok nem változtak. Ez utóbbiak szerint a tanács tagjai három évig nem voltak újrajelölhetők. Ez a szabály megakadályozta, hogy Járai és alelnökei a mandátumuk 2007-es lejárta után a helyükön maradjanak, de azt is, hogy Járai utódja a tanács tagjai közül kerülhessen ki.

Az ideiglenes 13-as létszám 2007 júliusára csökkent vissza 11-re (miután a 2004-es módosítás hosszabb távon 9-11 főt írt elő), azáltal, hogy kevesebb új tagot választottak, mint amennyinek lejárt a mandátuma. Az elnöki széket 2007 márciusában Járai Simor Andrásnak adta át, az addigi öt alelnök helyett pedig csak három működött tovább.

A Monetáris Tanácsra vonatkozó újabb, egyúttal a jelen ideig utolsó változtatására a 2010-ben hivatalba lépett második Orbán-kormány idején került sor. Eszerint a legalább öt, legfeljebb kilencfős tanács tagjai a megbízatásuk időtartama alatt munkaviszonyban állnak az MNB-vel.

Az utóbbi húsz évben 26 tagja volt a Monetáris Tanácsnak. Közülük kilencn nem töltötték ki a mandátumukat, ami azonban tíz esetet jelent, miután Oblath Gábor kétszer is idő előtt állt fel. Rajta kívül még egy személy tért vissza, Kandrács Csaba, ő ma is tagja a testületnek.

A szabályváltoztatások elmaradása természetesen összefüggésbe hozható azzal, hogy sem 2014-ben, sem 2018-ban nem történt kormányváltás. Kérdés, mi lesz 2022 tavaszán? Ha nyer az ellenzék, akkor elvileg folyamodhat az – mint már említettük – egyszer már bevált módszerhez és a jegybanktörvény módosításával felemelheti a tanács létszámát, így juttatva be az ő nézeteihez közelebb álló személyeket, némileg ellensúlyozva a mostani tagok hatását. Azért némileg, hiszen jelenleg 9 tagja van a testületnek, s esetleg annak 18-asra, vagy ad abszurdum 19-esre bővítése aligha állná ki a jogállamiság próbáját, minden bizonnyal többek között az EKB és az EB is ágálna ellene. Egy, a 2004-eshez hasonló, azaz 4 fős létszámbővítés viszont talán megvalósítható lenne.

Igaz, még ezzel együtt sem lennének többségben az újak. Az arányok számára kedvező megfordulására győzelme – és az azt követő esetleges 4 fős létszámbővítése – esetén a dolgok mostani állása szerint Márki-Zay Péter által megalakítandó kabinetnek 2023 áprilisáig kellene várni. Addigra jár le ugyanis a Monetáris Tanács jelenlegi 9 tagjából 3-nak a mandátuma. Legelőször, 2022. szeptember 13-án Kardkovács Kolosnak, majd 2023. március 23-án Parragh Biankának (aki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökének, Parragh Lászlónak a felesége), 2023. április 17-én pedig Kocziszky Györgynek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!