A rumos-kakaós Sport szeletet a Csemege Édesipari Vállalat kezdte el gyártani, az üzletekben pedig a Népstadion átadásán jelentek meg, 1953. augusztus 20-án. A 25 grammos szelet csomagolásán az "élete nagy dobására" készülő diszkoszvető látható, a jellegzetes zöld színű háttér előtt, amelyet állítólag Ferencvárosból hozott magával a Sport szelet.
A Sport szelet gyártása az első évtizedekben kézműves jelleggel, úgynevezett keretbe kenéssel zajlott: az elsimított, lehűtött lapokat csokoládéval vonták be, a darabolást húros vágóval végezték. A szeletre a 70-es évek végére már akkora volt a kereslet, hogy a gyártóegységek vezetői is részt vettek a termelésben, a harmadik műszakban az osztályvezetők is beálltak csomagolni. A szeletet kezdettől fogva jellegzetes kétrétegű, impregnált alufóliába csomagolták, amely nem tapadt rá a csokoládéra.
Receptúrájában is különleges volt a csokoládé, hiszen a gyártásához tejszín fondant-t használtak, vagyis többféle tejzsiradékkal tették selymesebbé az alapfondant kemény, törős, roppanós jellegét. A csokoládés massza pedig nem kakaóporból, hanem kakaópogácsából - a kakaóbab pörkölt, hántolt magbelsejével, magasabb kakaóvaj tartalommal - készült, ízét a rumaroma határozta meg.
A Kraft is bekerül a képbe...
A Csemege édesipari gyárral a Milka csoki itteni gyártására indított kooperációval kezdődött a Kraft Jacobs Suchard magyarországi története , majd 1990-ben 150 millió forint törzstőkével leányvállalatot is alapítottak. A törzstőkét az évek során 6,8 milliárd forinttal emelte meg a Kraft. A sikeres kooperáción felbuzdulva az amerikai cég 1993-ban meg is vásárolta a Sport szeletet gyártó Csemegét. Ekkor jelent meg a boltokban a szelet 45 grammos, XL-es változata is, és ekkor búcsúzhattak el a vásárlók a diszkoszvető figurájától.
A 90-es évek vége óta már számtalan változatban megtalálható az üzletek polcain: XXL-verziók, tejcsokoládés, illetve karamellel, mogyoróval kiegészítve, sőt, 2005-ben a szelet jégkrémváltozata is forgalomba került. Sőt, volt még egy időben meggyes, fehércsokis, és elkészült a "tuning" változata is dióval, illetve keksszel. A magyar fogyasztók évente valamivel több mint 1790 tonnát vásárolnak belőle, évente 46 millió darabot adnak el az édességből.
Népszerűségét jól sugallja, hogy mára már számtalan olyan receptet találni az interneten, mellyel házilag is elkészíthető a 60 éves kedvenc.
mfor.hu