Második kötet
A második kötet tartalmazza a telekommunikációs iparágakra jellemző termékkategóriákat, külön kitérve a telekommunikációs cégek működését alapvetően meghatározó szoftverekre és hardverekre. A TL 9000-es szabvány jelentős újítást hozott a minőségmenedzsment területén azzal, hogy a tanúsítással rendelkező cégeknek negyedévente, havi rendszerességgel a QUEST adminisztrációs központja felé adatokat kell szolgáltatnia a cég működésével kapcsolatban (természetesen a tanúsított cégeknek az adatok hitelességét a rendszeres külső auditok során bizonyítaniuk kell). A második kötet tartalmazza az általános, valamint a szoftver és a hardver specifikus mértékeket és mérési követelményeket, valamint a mért adatok egységes adatközlési-formátumát. A QUEST fórum az így begyűjtött információkat feldolgozza és honlapján közzé teszi. Ezáltal a fórum benchmarkingot lehetővé tevő adatszolgáltatást nyújt a tagjai számára.
A második kötetet is kiegészítették két függelékkel: A) Termék-kategória és mérték-alkalmazhatósági táblázatok, B) TL 9000 felhasználói megelégedettség mérése.
A TL 9000 előnyei
A rendszer erősségeit a következő pontokban lehet összefoglalni:
- Egységes minőség és megbízhatósági értékelési szempontok érvényesítése
-
- Adat vérkeringés (továbbfejlesztési dinamizmus)
-
- Benchmarking
-
- Business orientáltság
-
- Visibility (adatok visszakereshetősége)
-
- Minőségjobbító programok
-
- Kiválósági verseny
-
- A tanúsítás a minőséget számon kérhetővé teszi, ezáltal a nemzeti szabályozó testületek ellenőrző funkcióját is segítheti.
A rendszernek, számtalan előnye mellett, jelenleg a következő hiányosságai vannak:
- Amerikai túlsúly: a QUEST Fórum tagjainak jelentős része amerikai cég, illetve a rendszer erősen a Telcordia (Bellcore) szabványokra épül.
-
- Gyártó orientált szemlélet
-
- Szolgáltatások értelmezése szűk, például hiányoznak a tartalomszolgáltatói, illetve a műsorszórással és a kábel TV-kel foglalkozó tevékenységek
-
- A vevői elégedettség értékelése még nem kidolgozott