3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

91 éves korában elhunyt Werner Lang, az egykori Kelet-Németországban gyártott legismertebb Trabant-típus, a 601-es konstruktőre. Fő művét egész Kelet-Európa imádta, szidta, lenézte, vagy éppen ihletet merített belőle. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Werner Langot hétfőn érte a halál zwickaui otthonában – írták kedden helyi lapok a mérnök családjára hivatkozva. Médiaértesülések szerint szívproblémái voltak.

"A szombati Trabi-találkozón még együtt emlékeztünk a régi szép időkre" – mondta Werner Reichelt, a konstruktőr közeli barátja.

Lang 1922-ben született a szászországi Bermsgrünben (ma Schwarzenberg része). A második világháború idején ellenálló volt. A háború után folytatta korábban megszakadt gép- és autóipari tanulmányait Zwickauban és Chemnitzben, majd a drezdai műszaki egyetemen szerzett diplomát. 1949-ben a Horch cégnél kezdett el dolgozni, mely 1958-ban egyesült az Audival, és létrejött a Sachsenring Automobilwerke Zwickau vállalat.

Kattintson!

Lang lett az új vállalat főkonstruktőre, az ő feladatkörébe tartozott a Trabantok gyártása, és ő bábáskodott a Trabant 601-es, a legnépszerűbb Trabant-széria gyártásánál is.

A kis fogyasztású, háromhengeres, műanyag karosszériás népautó prototípusa, amelyet "guruló szappantartónak", "papírjaguárnak" is becéztek, 1954-ben készült el. Nevét – Trabant: a német szó jelentése mesterséges hold – az űrbe felbocsátott első szovjet műhold tiszteletére kapta, és a gyártása 1957-ben kezdődött el a zwickaui gyárban. Több mint 3 millió darab készült el a 601-es típusból 1964 és 1990 között.

Kultuszautó

A Trabant kultuszautó volt a maga nemében. Több generációt ihletett meg: film, zeneszám, és különféle művészeti alkotások készültek róla. Akinek csak Trabant jutott, az egy idő után jobb híján megszerette egyszerű felépítése és alacsony ára miatt. Jellegzetes "arca", azaz a hűtőrács és a két karika "szem" szinte rámosolyog az emberre. Nem csak egyszerű volt, de igen praktikus is. A kiépítettel vidéki utakon - valószínűleg a könnyű szerkezete miatt - sokszor könnyebben átment a sártengeren, mint egy Skoda, vagy egy Dacia. Más kérdés, hogy a súlya miatt nem egy Trabant tulajdonos lett tréfák áldozata, amikor öt-hat ember a kocsit felemelve olyan helyre tette le, ahonnan nem lehetett a kocsit kinavigálni.

Lang öröksége

2007 szeptemberében a német Herpa játékgyártó cég bejelentette, hogy egy Trabanthoz hasonló külsejű járművet tervez gyártani BMW alapokon. A prototípust a 2009-es frankfurti autószalonon mutatták be. A Bogárhátú, a Mini és a Fiat 500 után a Trabant is reneszánszát élheti meg, amennyiben lesz sorozatgyártás. 2009 óta  azonban nem hallottunk róla.

MTI/mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!