3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

91 éves korában elhunyt Werner Lang, az egykori Kelet-Németországban gyártott legismertebb Trabant-típus, a 601-es konstruktőre. Fő művét egész Kelet-Európa imádta, szidta, lenézte, vagy éppen ihletet merített belőle. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Werner Langot hétfőn érte a halál zwickaui otthonában – írták kedden helyi lapok a mérnök családjára hivatkozva. Médiaértesülések szerint szívproblémái voltak.

"A szombati Trabi-találkozón még együtt emlékeztünk a régi szép időkre" – mondta Werner Reichelt, a konstruktőr közeli barátja.

Lang 1922-ben született a szászországi Bermsgrünben (ma Schwarzenberg része). A második világháború idején ellenálló volt. A háború után folytatta korábban megszakadt gép- és autóipari tanulmányait Zwickauban és Chemnitzben, majd a drezdai műszaki egyetemen szerzett diplomát. 1949-ben a Horch cégnél kezdett el dolgozni, mely 1958-ban egyesült az Audival, és létrejött a Sachsenring Automobilwerke Zwickau vállalat.

Kattintson!

Lang lett az új vállalat főkonstruktőre, az ő feladatkörébe tartozott a Trabantok gyártása, és ő bábáskodott a Trabant 601-es, a legnépszerűbb Trabant-széria gyártásánál is.

A kis fogyasztású, háromhengeres, műanyag karosszériás népautó prototípusa, amelyet "guruló szappantartónak", "papírjaguárnak" is becéztek, 1954-ben készült el. Nevét – Trabant: a német szó jelentése mesterséges hold – az űrbe felbocsátott első szovjet műhold tiszteletére kapta, és a gyártása 1957-ben kezdődött el a zwickaui gyárban. Több mint 3 millió darab készült el a 601-es típusból 1964 és 1990 között.

Kultuszautó

A Trabant kultuszautó volt a maga nemében. Több generációt ihletett meg: film, zeneszám, és különféle művészeti alkotások készültek róla. Akinek csak Trabant jutott, az egy idő után jobb híján megszerette egyszerű felépítése és alacsony ára miatt. Jellegzetes "arca", azaz a hűtőrács és a két karika "szem" szinte rámosolyog az emberre. Nem csak egyszerű volt, de igen praktikus is. A kiépítettel vidéki utakon - valószínűleg a könnyű szerkezete miatt - sokszor könnyebben átment a sártengeren, mint egy Skoda, vagy egy Dacia. Más kérdés, hogy a súlya miatt nem egy Trabant tulajdonos lett tréfák áldozata, amikor öt-hat ember a kocsit felemelve olyan helyre tette le, ahonnan nem lehetett a kocsit kinavigálni.

Lang öröksége

2007 szeptemberében a német Herpa játékgyártó cég bejelentette, hogy egy Trabanthoz hasonló külsejű járművet tervez gyártani BMW alapokon. A prototípust a 2009-es frankfurti autószalonon mutatták be. A Bogárhátú, a Mini és a Fiat 500 után a Trabant is reneszánszát élheti meg, amennyiben lesz sorozatgyártás. 2009 óta  azonban nem hallottunk róla.

MTI/mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!