4p

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kis- és középvállalkozások nagy részénél minden fillér számít. Ha átgondoltan működik egy cég, akkor befektetései megtérülnek, hasznot hoznak. Ennek a szemléletnek kellene érvényesülnie a marketingkiadásoknál, a vállalati arculat kialakításánál is. Egyébként csak pénzköltésről beszélhetünk és nem befektetésről. Pedig a marketing befektetés.

Fontos az egységes arculat

Akinek van multinacionális vállalatnál ismerőse, az tudja, hogy a nagyvállalatoknál a márkajegyek egységes és következetes használata mindenhol kötelező. Az új munkaerő pillanatok alatt kap névjegyet, céglogós tollat, polót, emailje végén a vállalat szlogenjével találkozhatunk, s gyakran még a vállalati autó rendszáma is utal a cég nevére. Hatékonyan költik a pénzt, mert tudják, az eredményesség marketing területen is elvárás. A kisvállalkozásoknak e téren van mit tanulniuk nagyobb társaiktól.

Egységesség minden szinten

A legtöbb cég körültekintő elemzést végez mielőtt új gépet vásárol, bankot vagy adótanácsadót választ. De ha marketingről van szó, akkor ez a gondolkodás már alig jelenik meg. A cégarculat (corporate identity) egy marketing kommunikációs eszköz, és mint az emberek közötti kommunikációban is nagyon nagy szerepe van a megjelenésnek, egyéniségnek, határozottságnak. Hatványozottan érvényes ez egy vállalkozás esetében. Az igazi vállalati arculatnak mindenképp egységesnek, átfogónak, mindenre kiterjedőnek kell lennie, tükröznie kell az adott vállalat egyéniségét, hiszen csak így érhetjük el azt, hogy elég egy logót, egy kifejezést, levelet stb. látnunk és máris tudjuk, melyik cégről van szó. Ennek pedig hatalmas előnye van. S mivel a kisvállalkozások kisebb költségvetésből gazdálkodnak a névjegyre, szórólapra, cégismertetőre költött forintok még inkább számítanak.

Bizalom és figyelemfelkeltés

Az arculati elemeket alapvetően két csoportba sorolhatjuk, formai és tartalmi elemekre. Előbbibe tartozik a logó, az arculati színek, a névjegy, a céges boríték, a levélpapír, különféle, ügyviteli nyomtatványok stb. - ezekkel nap mint nap találkozik a dolgozó és a vállalat ügyfelei is. A tartalmi elemek csoportját a vállalat küldetése, filozófiája, a szervezeti struktúra és a kultúra alkotják. A jó arculat közvetíti a cég alapelveit, azt a mondanivalót, amit a küldetésben megfogalmaztunk. Bizalmat kelt a cég iránt, egyedi, a versenytársaktól jól megkülönböztethető.

Vegyünk elő például egy névjegykártyát. Kitől, mikor és miért kaptuk? Általában első találkozáskor, hogy emlékezzünk az illetőre, a cégére. A "találkozás" sorsdöntő lehet, itt eldőlhet, hogy kialakul-e a jövőben üzleti kapcsolat, hogy bizalmat keltettünk-e. Betölti ezt a funkciót egy adott névjegy, amelyhez tréningen, vevőtalálkozón vagy kiállításon jutottunk hozzá? Nem olvadnak egybe a féltucatnyi névjeggyel, amelyet aznap kaptunk? Az ilyen típusú névjegyekkel egy idő után nem tudunk mit kezdeni. Nézzük meg, mikor szolgálná jobban ez a névjegy a beazonosítást. Abban az esetben egy pozícionált névjegykártyánk lesz, ha azon a logó, a szlogen (pl. Rugalmas ügyviteli rendszerek), a cég színvilága, a név és a titulus (Kiss Jolán Humán modulok szakértője), cím, telefon, fax, mail és weboldal szerepel.

A levélpapír és a számla is marketingeszköz

Hasonló a helyzet a vállalat többi, arculati elemeket tartalmazó eszközével is. Képzeljünk el például egy céges levélpapírt! Valószínűleg a leggyakoribb sablon szerint legfelül baloldalon vagy középen van egy nagy logo, alatta kiírva a cég teljes - cégbíróságon bejegyzett - neve, címe, 2-4 telefon- és faxszáma és egy központi mail-cím. Pedig kisebb változtatással fel lehet javítani a céges papírokat: ha felül a jobb-sarokba szerepel a logó a szlogennel (mert akkor lefűzéskor is látható marad), legalulra pedig betehetjük a címet, telefon- és faxszámot, központi e-mailt és a céges weboldal. A számla is jó marketingeszköz lehet, ha nemcsak a kötelező elemeket tűntetjük rajta fel, de esetleg a számla alján a vállalat aktuális akcióiról is szót ejtünk. De hasonló praktikákat kell alkalmazni az e-mail címek megválasztásakor vagy a vállalati weblap készítésekor is. Az arculati elemek kialakítanak a szemlélőben egy összképet, ami rögzül, nyomot hagy, s így fog emlékezni vállalkozásunkra.

Menedzsment Fórum 

Jogi nyilatkozat 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!