Akinek van multinacionális vállalatnál ismerőse, az tudja, hogy a nagyvállalatoknál a márkajegyek egységes és következetes használata mindenhol kötelező. Az új munkaerő pillanatok alatt kap névjegyet, céglogós tollat, polót, emailje végén a vállalat szlogenjével találkozhatunk, s gyakran még a vállalati autó rendszáma is utal a cég nevére. Hatékonyan költik a pénzt, mert tudják, az eredményesség marketing területen is elvárás. A kisvállalkozásoknak e téren van mit tanulniuk nagyobb társaiktól.
Egységesség minden szinten
A legtöbb cég körültekintő elemzést végez mielőtt új gépet vásárol, bankot vagy adótanácsadót választ. De ha marketingről van szó, akkor ez a gondolkodás már alig jelenik meg. A cégarculat (corporate identity) egy marketing kommunikációs eszköz, és mint az emberek közötti kommunikációban is nagyon nagy szerepe van a megjelenésnek, egyéniségnek, határozottságnak. Hatványozottan érvényes ez egy vállalkozás esetében. Az igazi vállalati arculatnak mindenképp egységesnek, átfogónak, mindenre kiterjedőnek kell lennie, tükröznie kell az adott vállalat egyéniségét, hiszen csak így érhetjük el azt, hogy elég egy logót, egy kifejezést, levelet stb. látnunk és máris tudjuk, melyik cégről van szó. Ennek pedig hatalmas előnye van. S mivel a kisvállalkozások kisebb költségvetésből gazdálkodnak a névjegyre, szórólapra, cégismertetőre költött forintok még inkább számítanak.
Bizalom és figyelemfelkeltés
Az arculati elemeket alapvetően két csoportba sorolhatjuk, formai és tartalmi elemekre. Előbbibe tartozik a logó, az arculati színek, a névjegy, a céges boríték, a levélpapír, különféle, ügyviteli nyomtatványok stb. - ezekkel nap mint nap találkozik a dolgozó és a vállalat ügyfelei is. A tartalmi elemek csoportját a vállalat küldetése, filozófiája, a szervezeti struktúra és a kultúra alkotják. A jó arculat közvetíti a cég alapelveit, azt a mondanivalót, amit a küldetésben megfogalmaztunk. Bizalmat kelt a cég iránt, egyedi, a versenytársaktól jól megkülönböztethető.
Vegyünk elő például egy névjegykártyát. Kitől, mikor és miért kaptuk? Általában első találkozáskor, hogy emlékezzünk az illetőre, a cégére. A "találkozás" sorsdöntő lehet, itt eldőlhet, hogy kialakul-e a jövőben üzleti kapcsolat, hogy bizalmat keltettünk-e. Betölti ezt a funkciót egy adott névjegy, amelyhez tréningen, vevőtalálkozón vagy kiállításon jutottunk hozzá? Nem olvadnak egybe a féltucatnyi névjeggyel, amelyet aznap kaptunk? Az ilyen típusú névjegyekkel egy idő után nem tudunk mit kezdeni. Nézzük meg, mikor szolgálná jobban ez a névjegy a beazonosítást. Abban az esetben egy pozícionált névjegykártyánk lesz, ha azon a logó, a szlogen (pl. Rugalmas ügyviteli rendszerek), a cég színvilága, a név és a titulus (Kiss Jolán Humán modulok szakértője), cím, telefon, fax, mail és weboldal szerepel.
A levélpapír és a számla is marketingeszköz
Hasonló a helyzet a vállalat többi, arculati elemeket tartalmazó eszközével is. Képzeljünk el például egy céges levélpapírt! Valószínűleg a leggyakoribb sablon szerint legfelül baloldalon vagy középen van egy nagy logo, alatta kiírva a cég teljes - cégbíróságon bejegyzett - neve, címe, 2-4 telefon- és faxszáma és egy központi mail-cím. Pedig kisebb változtatással fel lehet javítani a céges papírokat: ha felül a jobb-sarokba szerepel a logó a szlogennel (mert akkor lefűzéskor is látható marad), legalulra pedig betehetjük a címet, telefon- és faxszámot, központi e-mailt és a céges weboldal. A számla is jó marketingeszköz lehet, ha nemcsak a kötelező elemeket tűntetjük rajta fel, de esetleg a számla alján a vállalat aktuális akcióiról is szót ejtünk. De hasonló praktikákat kell alkalmazni az e-mail címek megválasztásakor vagy a vállalati weblap készítésekor is. Az arculati elemek kialakítanak a szemlélőben egy összképet, ami rögzül, nyomot hagy, s így fog emlékezni vállalkozásunkra.