"Tavaly év végén elég sok ígéretet kaptunk, de sajnos úgy tűnik, hogy az államgépezet kerekei lassabban forognak, mint ahogy azt mi szeretnénk" - mondta az mfor.hu-nak Dávid Csaba, a Quantum Energy Kft. stratégiai igazgatója. Hozzátette, hogy eredetileg tavaszra tervezték az első hidrogénüzemű hibridbusz prototípusának bemutatóját, de ha az állam addig nem dolgoz ki támogatási formákat, ez csúszhat.
Egymásra várnak?
"Nem magunknak kértük a támogatást, hanem azt szeretnénk elérni, hogy a kormányzat pályázati lehetőségekkel próbálja ösztönözni a környezetbarát autóbuszok és szünetmentes tápegységek lehetséges vásárlóit" - közölte Dávid Csaba.
Véleménye szerint erre azért van szükség, mert így keresletet lehet teremteni egy itthon eddig ismeretlen technológia iránt. "Másrészt ha az államnak is fontos a környezetvédelem, talán joggal várhatjuk el, hogy például egy ilyen konkrét ügyben tegyen is valamit" - fejtette ki Dávid Csaba.
A szándéknyilatkozatot készítő Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumban megkeresésünkre azt válaszolták, hogy tartják magukat a novemberben aláírt dokumentum célkitűzéseihez, de még elemzik a lehetőségeket. Hozzátették, hogy a szándéknyilatkozatban nem volt szó konkrét pénzösszegekről és határidőkről sem.
Egy harminc darabos buszpark ellátásához szükséges beruházáshoz - beleértve a szélerőművet, a vízbontót, a töltőállomást és magukat a hibrid-járműveket is - ötmilliárd forint szükséges - állítják a cégnél. A beruházások előkészítésére, magára a magyarországi cég projektjeinek létrehozására eddig hárommilliárd forintot költöttek.
A mobilosok érdeklődtek
A vállalat egy esetleges áramszünet esetén az energiaellátás folytonosságát biztosító szünetmentes tápegységeket is forgalmaz, amelyhez szintén zöld hidrogén szükséges. "Elsősorban olyan helyeken lehet ez hasznos, ahol fontos, adott esetben életbevágó a folyamatos áramellátás. Egy kórház műszerei például nem szabad, hogy leálljanak, de az internetes szerverekben is óriási károkat tud okozni egy-egy hirtelen leállás" - mondta Dávid Csaba.
Szerinte a három magyar mobilszolgáltató már érdeklődött a nagyobb méretű berendezésük után. "Mivel a kültéri mobiltelefontornyokhoz nehéz kábelen áramot vinni, egy ilyen hidrogénes áramfejlesztő jó megoldás lehet ezeknek a cégeknek is" - tette hozzá a stratégiai igazgató.
Emellett szeretnék elérni, hogy a hidrogént ne terheljék akkora adók, mint mondjuk a benzint vagy a gázolajat, hiszen ez az energiaforrás tisztának számít és így itthon is jobban elterjedhetne a felhasználása.
A Napi Gazdaság egy kanadai kutatásra hivatkozva nemrég azt írta, hogy a hidrogénbuszok üzemeltetése - megfelelő feltételek mellett - az egész élettartamot tekintve már olcsóbb, mint a dízeljárműveké. Németországban egy müncheni töltőállomásnál például 3,30 euróért (825 forintért) lehet kapni egy kilogramm hidrogént, ami a magasabb fűtőérték miatt olyan, mintha 0,8 euróért (200 forintért) tankolhatnánk a szuperbenzint.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum