A legjelentősebb áruházláncok szerint a környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény nyomán megszűnhet az ingyenes bevásárlószatyor, és jelentős mértékben emelkedhet a sörök és az ásványvizek ára. A vállalatok emiatt közös állásfoglalásban tiltakoztak a tervezet ellen, értesült a Napi Gazdaság.
Az Auchan, a Cora, a Metro, a Plus, a Spar és a Tesco az októberben a parlament elé kerülő környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvénymódosító javaslat azon részeit kifogásolja, amelyek az italcsomagolásokra és a műanyag bevásárlótáskára vonatkoznak. A tervezet szerint az eldobható PET-palackok egyre nagyobb hányadát kellene visszaválthatóra cserélni 2005-től, a bevásárlószatyorra pedig jelentős adót vetnének ki.
A kereskedelmi cégek szerint a söröknél 11, az ásványvizeknél 9-18 százalékos fogyasztói árnövekedést eredményezne a változtatás, azaz a fogyasztók fizetnék meg az új törvény okozta költségtöbbletet. Emellett eltűnne az eddig alapszolgáltatásként funkcionáló ingyenes reklámszatyor.
A jogszabály eredeti célja, hogy csökkenjen a kommunális műanyag hulladék mennyisége. A tiltakozók szerint azonban az igazi megoldás az lenne, ha a fenti javaslat helyett segítenék a szelektív hulladékgyűjtést és növelnék a lakosság jelenleg kritikán aluli szinten lévő környezettudatosságát.
Ilyen szempontból hasonlóan vélekednek a környezetvédők is: míg a jogszabállyal jelentős adóbevételhez jut az állam, nem tesz semmit a környezettudatosság erősítése érdekében, írja a Napi Gazdaság.
Drágulhat a sör és az ásványvíz a termékdíjtörvény miatt
A legjelentősebb áruházláncok szerint a környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény nyomán megszűnhet az ingyenes bevásárlószatyor, és jelentős mértékben emelkedhet a sörök és az ásványvizek ára. A vállalatok emiatt közös állásfoglalásban tiltakoztak a tervezet ellen, értesült a Napi Gazdaság.