A piacra kerülő húsvéti szezonális édességek összetétele a lassan csökkenő forgalom mellett jelentős, pozitív irányú változásokat mutat. 2004-ben a piacra kerülő szezonális édességek kétharmada még nugátból készült. Tavaly azonban 62 százalékban már a tejcsokoládéból készültek voltak megtalálhatók az üzletek polcain, a nugátos figurák aránya 28 százalékra csökkent. A legdrágább szegmensek közül az étcsokoládé piaci aránya 7 százalék, míg a tejcsokié és a fehéré 1 százalék volt.
Ez annak is köszönhető, hogy több nagyipari vállalat erősödni tudott azáltal, hogy minőségi, tejcsokoládéból készült termékekkel célozta meg a fogyasztókat. A tejcsokoládé azonban jóval drágább, hiszen egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3924 forint volt, míg nugátból csak 1872 forint.
Tojás helyett nyúl a sláger
Az elmúlt években változás figyelhető meg figurák kedveltségét illetően is. Korábban éveken keresztül a csokoládétojás volt a sláger, tavaly azonban a nyúlfigurák kerültek előtérbe: a tojás piaci részesedése 38 százalékra csökkent, míg a nyúlé értékben 40 százalék fölé emelkedett. Utánuk következtek a más ajándékot tartalmazó édességcsomagok 8 százalékkal, az egyéb, bárány, kiscsibe figurák pedig csupán 7-7 százalékkal.
Minden termék tartalmaz allergént
A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén is szétnézett a piacon, hogy felállítsa a szezonális édességek rangsorát. 40-100 grammos kiszerelésű csokinyuszikat vettek górcső alá. A cél az volt, hogy átfogó képet adjanak a jelenlegi kínálatról, ezért különböző gyártójú, kiszerelésű és árú termékeket vizsgáltak táplálkozásbiológiai szempontból. Annak ellenére, hogy a piacon már lényegesen kisebb arányban találhatóak gyengébb minőségű, nugátból készült termékek, idén a legdrágábbak sem kaptak maximális pontszámot.
A teszt végeredménye szerint nem találtak olyan terméket, amely minden paraméternek, értékkritériumnak egyidejűleg maximálisan megfelelt volna. Az összesítésben jól szereplő termékek is tartalmaznak egy-két allergént, illetve a biotermék kivételével minden nyuszi tartalmazott adalékanyagot.
Ezeknek a termékeknek a legnagyobb hátránya, hogy nem csak kakaóból készülnek, hanem kakaós tej-, ritkábban étbevonó masszából, melyek táplálkozásbiológiai értéke kisebb, mint a csokoládéé.
A termékek kétharmada magyar termék
A felmérésben 18 terméket vizsgáltak, közülük 11 volt magyar. Az idei árak rendkívül széles palettán mozognak, hiszen a legolcsóbb, tejbevonó masszából készültek kilója 1000 forint, ezzel szemben a legdrágább bioédességek kilója 11 125 forintért vásárolható meg.
A maximális elérhető pontszámból az After Eight mentolos ízű étcsokoládényúl kapta a legtöbbet, nála két ponttal kevesebbel végzett a második helyen a Szerencsi Diabon nyuszi figura tejcsokoládéból és a Szerencsi nyuszi figura étcsokoládéból. Ezek a termékek nem tartalmaznak hidrogénezett növényi zsiradékot, magas ellenben a kakaó szárazanyag-tartalmuk. A lista utolsó helyét elfoglaló Dalcetta Kft. által forgalmazott Nyúl figura kakaós tejmasszából készül, nincsen kakaó szárazanyag-tartalma, viszont annál több növényi zsiradékot és adalékanyagot tartalmaz. A termék címkéje ráadásul nem tájékoztatja megfelelő módon a vásárlót tápanyagtartalomról és a tárolási feltételekről.
Székely Sarolta
mfor.hu