4p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén is tesztelte a húsvéti édességek piacát. A teszt során nem találtak olyan terméket, amely minden paraméternek, értékkritériumnak egyidejűleg maximálisan megfelelt volna. Az összesítésben jól szereplő termékek is tartalmaznak egy-két allergént, illetve a biotermék kivételével minden nyuszi tartalmazott adalékanyagot. Csokinyuszi-körkép.

A piacra kerülő húsvéti szezonális édességek összetétele a lassan csökkenő forgalom mellett jelentős, pozitív irányú változásokat mutat. 2004-ben a piacra kerülő szezonális édességek kétharmada még nugátból készült. Tavaly azonban 62 százalékban már a tejcsokoládéból készültek voltak megtalálhatók az üzletek polcain, a nugátos figurák aránya 28 százalékra csökkent. A legdrágább szegmensek közül az étcsokoládé piaci aránya 7 százalék, míg a tejcsokié és a fehéré 1 százalék volt.

Ez annak is köszönhető, hogy több nagyipari vállalat erősödni tudott azáltal, hogy minőségi, tejcsokoládéból készült termékekkel célozta meg a fogyasztókat. A tejcsokoládé azonban jóval drágább, hiszen egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3924 forint volt, míg nugátból csak 1872 forint.

Tojás helyett nyúl a sláger

Az elmúlt években változás figyelhető meg figurák kedveltségét illetően is. Korábban éveken keresztül a csokoládétojás volt a sláger, tavaly azonban a nyúlfigurák kerültek előtérbe: a tojás piaci részesedése 38 százalékra csökkent, míg a nyúlé értékben 40 százalék fölé emelkedett. Utánuk következtek a más ajándékot tartalmazó édességcsomagok 8 százalékkal, az egyéb, bárány, kiscsibe figurák pedig csupán 7-7 százalékkal.

Minden termék tartalmaz allergént

A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén is szétnézett a piacon, hogy felállítsa a szezonális édességek rangsorát. 40-100 grammos kiszerelésű csokinyuszikat vettek górcső alá. A cél az volt, hogy átfogó képet adjanak a jelenlegi kínálatról, ezért különböző gyártójú, kiszerelésű és árú termékeket vizsgáltak táplálkozásbiológiai szempontból. Annak ellenére, hogy a piacon már lényegesen kisebb arányban találhatóak gyengébb minőségű, nugátból készült termékek, idén a legdrágábbak sem kaptak maximális pontszámot.

A teszt végeredménye szerint nem találtak olyan terméket, amely minden paraméternek, értékkritériumnak egyidejűleg maximálisan megfelelt volna. Az összesítésben jól szereplő termékek is tartalmaznak egy-két allergént, illetve a biotermék kivételével minden nyuszi tartalmazott adalékanyagot.

Ezeknek a termékeknek a legnagyobb hátránya, hogy nem csak kakaóból készülnek, hanem kakaós tej-, ritkábban étbevonó masszából, melyek táplálkozásbiológiai értéke kisebb, mint a csokoládéé.

A termékek kétharmada magyar termék

A felmérésben 18 terméket vizsgáltak, közülük 11 volt magyar. Az idei árak rendkívül széles palettán mozognak, hiszen a legolcsóbb, tejbevonó masszából készültek kilója 1000 forint, ezzel szemben a legdrágább bioédességek kilója 11 125 forintért vásárolható meg.

A maximális elérhető pontszámból az After Eight mentolos ízű étcsokoládényúl kapta a legtöbbet, nála két ponttal kevesebbel végzett  a második helyen a Szerencsi Diabon nyuszi figura tejcsokoládéból és a Szerencsi nyuszi figura étcsokoládéból. Ezek a termékek nem tartalmaznak hidrogénezett növényi zsiradékot, magas ellenben a kakaó szárazanyag-tartalmuk. A lista utolsó helyét elfoglaló Dalcetta Kft. által forgalmazott Nyúl figura kakaós tejmasszából készül, nincsen kakaó szárazanyag-tartalma, viszont annál több növényi zsiradékot és adalékanyagot tartalmaz. A termék címkéje ráadásul nem tájékoztatja megfelelő módon a vásárlót tápanyagtartalomról és a tárolási feltételekről.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!