5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Németországból és Spanyolországból is érdeklődnek a Magyarországon összeszerelt hidrogén-hibrid hajtású autóbuszok iránt - tudta meg az mfor.hu. Az amerikai technológiával és Európában nagyvállalati együttműködéssel épített buszokra hamarosan előszerződéseket is köt a magyarországi gyártást és az egyelőre külföldre irányuló szállításokat szervező Quantum Energy Kft.

Külföldre tartanak (Mfor-montázs)

Jövő hétfőn kötik meg az előszerződést Németországban arra a tíz darab hidrogén-hibrid hajtású autóbuszra, amelyek a tervek szerint már akár 2009 közepétől Frankfurt utcáit róhatják - tudta meg lapunk a magyarországi összeszerelést és a járművek értékesítését végző Quantum Energy Kft. ügyvezetőjétől. Dávid Csaba azt is elmondta, hogy Németországban további hetvenöt autóbuszra van érdeklődés - Kölnből és Berlinből.

Spanyolokkal is tárgyalnak

Bár konkrét számok még nincsenek, Spanyolországban is ígéretes tárgyalásokat folytat a cég: a vállalat vezetője szerint Zaragoza, Madrid, Barcelona, Valencia, Malaga és Tenerife jelezte, hogy kíváncsi lenne az amerikai technológia felhasználásával gyártott tömegközlekedési eszközre. Hozzátette, hogy a németországi tárgyalások után szinte azonnal Spanyolországba utaznak majd, hogy tovább egyeztessenek a szállítás feltételeiről.

A hidrogén-hibrid hajtású autóbusz működtetésekor egy gramm környezetterhelő, káros anyag sem keletkezik, a gépjárműből csupán vízgőz távozik - derül ki a cég ismertetőjéből. Már az üzemanyagként szolgáló hidrogént is zöldenergia segítségével (szélerőművek alkalmazásával) állítják elő: a szélenergia által termelt elektromos áramot használják ugyanis vízbontásra, amelynek során oxigén és hidrogén keletkezik. Ezt a hidrogént jutattatják el aztán palackozva a töltőállomásokra.

Maguk az autóbuszok egyébként nem közvetlenül a hidrogén "égése" során keletkező energiát használják: a belső égésű hidrogénmotor működteti azt a generátort, amely a kerekekhez rögzített elektromos hajtást és lényegében a járművet üzemelteti.

Versenyképes árat ígérnek

A busz nemcsak a hidrogénmotor-elektromotor kettős miatt tekinthető "hibridnek": a szerkezetbe több cég is szállít alkatrészeket. Az elektromos motort a Siemens gyártja, az áramfejlesztéshez szükséges hidrogénmotort az amerikai Ford, az üzemanyagtartályokat a hidrogénmotort és a zöldenergiát használó technológia kiegészítőit - mint például a mobil töltőállomások - a kaliforniai Quantum Technology biztosítja.  A karosszéria gyártását és a járművek összeszerelését pedig a magyar Quantum Energy Kft. tulajdonában álló H2Busz Kft. végzi. A járműveket egyébként két helyen rakják majd össze: a cég információink szerint életet lehel a legendás mátyásföldi Ikarus-buszgyárba Budapesten - itt készítik majd a karosszériát . Miskolcon, a Borsod Volán üzemeiben pedig az úgynevezett végszerelésre kerül sor.

Dávid Csaba elmondta, hogy a gyártáshoz szükséges beruházásokat teljes egészében az amerikai technológia kizárólagos használatára jogosult Quantum Energy Kft. állja. "Arra vonatkozóan nem szeretnék adatokat elárulni, mennyibe kerül egy busz kész állapotban. Annyit mondhatok, hogy a járművek ára versenyképes lesz a hagyományos üzemeltetésű városi autóbuszok áraival" - magyarázta.

Hosszú távon olcsóbb

Az ügyvezető hozzátette, hogy ha nem csak a vételárat veszik figyelembe az üzemeltetők, hanem a használat költségeit is, akkor már olcsóbb, ha hidrogénbuszokat futtatnak a városokban. "A hidrogén árát évekre előre tudjuk garantálni, mivel azt a szélenergia segítségével állítjuk elő. A szél nem fogy el, így az üzemanyag ára nem függ a készletek mennyiségétől és a külső beszállítók hozzáállásától sem" - fejtette ki Dávid Csaba.

Szavait egy korábban, még a hagyományos üzemanyagok árának robbanásszerű növekedése előtt kelt kanadai tanulmány is altámasztja. A dokumentum ugyanis azt állapította meg, hogy az ilyen buszok üzemeltetése - megfelelő feltételek mellett - az egész élettartamot tekintve már olcsóbb, mint a dízeljárműveké. Németországban egy müncheni töltőállomásnál például 3,30 euróért (825 forintért) lehet kapni egy kilogramm hidrogént, ami a magasabb fűtőérték miatt olyan, mintha 0,8 euróért (200 forintért) tankolnánk szuperbenzint.

A hidrogénhajtású járművekre egyébként az Európai Unió is egyre nagyobb figyelmet fordít. Míg korábban "mindent vitt" a biodízel és a bioetanol, az energiaügyi miniszterek nem hivatalos hét végi találkozóján már arról beszéltek, hogy nem a bio-, hanem a mostani hagyományostól eltérő üzemanyagok (mint például a hidrogén) tíz százalékos részarányát kell elérni az üzemanyag-felhasználásban 2020-ra.

A kutatási és fejlesztési ügyekben illetékes miniszterek szintén alig egy héttel ezelőtt járultak hozzá ahhoz, hogy EU-pénzekből 940 millió eurót költsenek hidrogénhajtású autók fejlesztésére.

A Quantum Energy Magyarországon is tervezi a hidrogénbuszok elterjesztését, azonban ez a cégvezető szerint nem megy állami támogatás nélkül. Tavaly év végén ezért szándéknyilatkozatot írtak alá az akkor még területfejlesztési miniszterként tevékenykedő Bajnai Gordonnal. Dávid Csaba szerint azóta kiírtak ugyan egy pályázatot a témában - ezen a cég el is indult -, viszont a májusi eredményhirdetés elmaradt, mert még a projekteket elbíráló testület sem állt fel.

L. Nagy Gábor


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!