Jövő hétfőn kötik meg az előszerződést Németországban arra a tíz darab hidrogén-hibrid hajtású autóbuszra, amelyek a tervek szerint már akár 2009 közepétől Frankfurt utcáit róhatják - tudta meg lapunk a magyarországi összeszerelést és a járművek értékesítését végző Quantum Energy Kft. ügyvezetőjétől. Dávid Csaba azt is elmondta, hogy Németországban további hetvenöt autóbuszra van érdeklődés - Kölnből és Berlinből.
Spanyolokkal is tárgyalnak
Bár konkrét számok még nincsenek, Spanyolországban is ígéretes tárgyalásokat folytat a cég: a vállalat vezetője szerint Zaragoza, Madrid, Barcelona, Valencia, Malaga és Tenerife jelezte, hogy kíváncsi lenne az amerikai technológia felhasználásával gyártott tömegközlekedési eszközre. Hozzátette, hogy a németországi tárgyalások után szinte azonnal Spanyolországba utaznak majd, hogy tovább egyeztessenek a szállítás feltételeiről.
A hidrogén-hibrid hajtású autóbusz működtetésekor egy gramm környezetterhelő, káros anyag sem keletkezik, a gépjárműből csupán vízgőz távozik - derül ki a cég ismertetőjéből. Már az üzemanyagként szolgáló hidrogént is zöldenergia segítségével (szélerőművek alkalmazásával) állítják elő: a szélenergia által termelt elektromos áramot használják ugyanis vízbontásra, amelynek során oxigén és hidrogén keletkezik. Ezt a hidrogént jutattatják el aztán palackozva a töltőállomásokra.
Maguk az autóbuszok egyébként nem közvetlenül a hidrogén "égése" során keletkező energiát használják: a belső égésű hidrogénmotor működteti azt a generátort, amely a kerekekhez rögzített elektromos hajtást és lényegében a járművet üzemelteti.
Versenyképes árat ígérnek
A busz nemcsak a hidrogénmotor-elektromotor kettős miatt tekinthető "hibridnek": a szerkezetbe több cég is szállít alkatrészeket. Az elektromos motort a Siemens gyártja, az áramfejlesztéshez szükséges hidrogénmotort az amerikai Ford, az üzemanyagtartályokat a hidrogénmotort és a zöldenergiát használó technológia kiegészítőit - mint például a mobil töltőállomások - a kaliforniai Quantum Technology biztosítja. A karosszéria gyártását és a járművek összeszerelését pedig a magyar Quantum Energy Kft. tulajdonában álló H2Busz Kft. végzi. A járműveket egyébként két helyen rakják majd össze: a cég információink szerint életet lehel a legendás mátyásföldi Ikarus-buszgyárba Budapesten - itt készítik majd a karosszériát . Miskolcon, a Borsod Volán üzemeiben pedig az úgynevezett végszerelésre kerül sor.
Dávid Csaba elmondta, hogy a gyártáshoz szükséges beruházásokat teljes egészében az amerikai technológia kizárólagos használatára jogosult Quantum Energy Kft. állja. "Arra vonatkozóan nem szeretnék adatokat elárulni, mennyibe kerül egy busz kész állapotban. Annyit mondhatok, hogy a járművek ára versenyképes lesz a hagyományos üzemeltetésű városi autóbuszok áraival" - magyarázta.
Hosszú távon olcsóbb
Az ügyvezető hozzátette, hogy ha nem csak a vételárat veszik figyelembe az üzemeltetők, hanem a használat költségeit is, akkor már olcsóbb, ha hidrogénbuszokat futtatnak a városokban. "A hidrogén árát évekre előre tudjuk garantálni, mivel azt a szélenergia segítségével állítjuk elő. A szél nem fogy el, így az üzemanyag ára nem függ a készletek mennyiségétől és a külső beszállítók hozzáállásától sem" - fejtette ki Dávid Csaba.
Szavait egy korábban, még a hagyományos üzemanyagok árának robbanásszerű növekedése előtt kelt kanadai tanulmány is altámasztja. A dokumentum ugyanis azt állapította meg, hogy az ilyen buszok üzemeltetése - megfelelő feltételek mellett - az egész élettartamot tekintve már olcsóbb, mint a dízeljárműveké. Németországban egy müncheni töltőállomásnál például 3,30 euróért (825 forintért) lehet kapni egy kilogramm hidrogént, ami a magasabb fűtőérték miatt olyan, mintha 0,8 euróért (200 forintért) tankolnánk szuperbenzint.
A hidrogénhajtású járművekre egyébként az Európai Unió is egyre nagyobb figyelmet fordít. Míg korábban "mindent vitt" a biodízel és a bioetanol, az energiaügyi miniszterek nem hivatalos hét végi találkozóján már arról beszéltek, hogy nem a bio-, hanem a mostani hagyományostól eltérő üzemanyagok (mint például a hidrogén) tíz százalékos részarányát kell elérni az üzemanyag-felhasználásban 2020-ra.
A kutatási és fejlesztési ügyekben illetékes miniszterek szintén alig egy héttel ezelőtt járultak hozzá ahhoz, hogy EU-pénzekből 940 millió eurót költsenek hidrogénhajtású autók fejlesztésére.
A Quantum Energy Magyarországon is tervezi a hidrogénbuszok elterjesztését, azonban ez a cégvezető szerint nem megy állami támogatás nélkül. Tavaly év végén ezért szándéknyilatkozatot írtak alá az akkor még területfejlesztési miniszterként tevékenykedő Bajnai Gordonnal. Dávid Csaba szerint azóta kiírtak ugyan egy pályázatot a témában - ezen a cég el is indult -, viszont a májusi eredményhirdetés elmaradt, mert még a projekteket elbíráló testület sem állt fel.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum