5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A fogyasztóvédelem sokkal nagyobb súlyt kap a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tevékenységében, és az új stratégiához szeptember 1. óta új szervezeti rendszer is társul - jelentette be Szász Károly, a PSZÁF elnöke a felügyelet szerdai sajtótájékoztatóján.

Szász Károly elmondta: a fogyasztóvédelem korábban is jelen volt a PSZÁF tevékenységében, de csak a pénzügyi válsággal vált a prudenciális felügyelettel azonos hangsúlyú területté. A szervezeti átalakítás nyomán a többi területhez hasonlóan a fogyasztóvédelemben is különválik a vizsgálat és a határozathozatal, módszertani megerősítést kapott, és teljesebb eszközrendszerrel működik a terület, fontos szerepet kap a tájékoztatás, az oktatás, a civil szervezetekkel való kapcsolattartás és a pénzügyi kultúra fejlesztésének segítése.

Balogh László, a PSZÁF alelnöke elmondta: a pénzügyi felügyelés korábban az intézmények tőkeerejét, jövedelmezőségét, stabilitását helyezte előtérbe világszerte, a pénzügyi válság azonban rámutatott arra, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelem is kiemelten fontos. A pénzügyi termékek egyre bonyolultabbak, a fogyasztók és a szolgáltatók között aszimmetria van az informáltságban, felkészültségben, tárgyalóerőben, a felügyeletnek ezért ellensúlyt kell képeznie.

A prudenciális felügyelés és a fogyasztóvédelem nem egymással ellentétes, hanem egymást kiegészítő tevékenység. A pénzügyi szektor zavarmentes működésének egyik kulcsfeltétele az ügyfelek, befektetők bizalma; ennek hiányában az egész pénzügyi rendszer iránti bizalom szűkül, stabilitása gyengül, ami nem érdeke a pénzügyi szektornak sem. A pénzügyi szektor tőkeerejét, jövedelmezőségét meg kell teremteni, de ügyfélbarát módon és tisztességes eszközökkel - hangsúlyozta Balogh László.

A PSZÁF a szolgáltatóktól elvárja hogy a szolgáltatás igénybe vétele előtt korrekt, pontos, közérthető információt adjanak és átlátható, egyoldalúan nem változtatható díjakat és tarifákat alkalmazzanak, mégpedig összehasonlítható módon, a reklamációk, panaszok intézése pedig méltányos, gyors, díjmentes és ügyfélbarát legyen. A PSZÁF a nem kívánatos gyakorlat észlelése esetén fontosnak tartja a minél gyorsabb fellépést, hogy elterjedését még a korai szakaszban megakadályozza.

A felügyelet azt szeretné, ha a fogyasztóbarát pénzügyi intézmény cél és egyben érték is lenne, s ezt a szolgáltatók is így gondolnák - mondta Balogh László.

Az alelnök ismertette: a problémák megoldásának elsődleges színterei továbbra is a szolgáltatók lesznek. A felügyelet feladata az, hogy elérje - szükség esetén kikényszerítse -, hogy a szolgáltatók gyorsan, hatékonyan és ügyfélbarát módon intézzék a reklamációkat, panaszokat, s szabályozással, ajánlással kialakítsa a korrekt és méltányos fogyasztócentrikus magatartást. Ehhez olyan jogszabályjavaslat készül, amely előírja, hogy minden intézménynél legyen fogyasztóvédelmi felelős, amit a PSZÁF ellenőrizni fog.

Siklósi Máté ügyvezető igazgató ismertette: 2010 első félévében 106.401 esetben tettek panaszt a PSZÁF által felügyelt intézményeknél, míg a felügyelethez 19.527 megkeresés érkezett, és 6.188 eljárás indult. A jelentős számban az ügyvezető igazgató szerint a válság hatása is tükröződik.

Az egyéni jogérvényesítést továbbra sem tudja vállalni a felügyelet, de közérdekű kereset indításával ki tudja szűrni például a tisztességtelen szerződési feltételeket. Vannak más eszközei is, mint például a hatósági szerződés, amely elősegíti a megfelelő magatartás kialakítását.

A PSZÁF számos olyan javaslatot készül tenni a jövőben, amelyek a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítéséhez szükségesek. Jogszabály alkotását kezdeményezte a devizahitelek törlesztőrészletének középárfolyamon való elszámolásáról, az egyoldalú szerződésmódosítás tilalmáról, továbbá törvénymódosítást annak érdekében, hogy létrejöhessen a PSZÁF mellett önállóan működő Pénzügyi Békéltető Testület.

A békéltető testületek működése azért előnyös, mert egyszerű, gyors (három hónapon belül el lehet járni) és a fogyasztók számára ingyenes. A kamarák mellé rendelt testületek azonban most nem működnek hatékonyan, a pénzügyi szervezetek nem vesznek részt a munkájukban - mondta Szász Károly. Ha a felügyelet mellé kerülnek független intézményként, tekintélyes szakemberekkel töltik fel őket, s kötelező lesz az együttműködés velük. A békéltető testület ajánlásait nyilvánosságra hozzák, az elnök szerint ez is orientálná a piacot.

A PSZÁF elnöke a sajtótájékoztatóját követően újságíróknak azt mondta: nincs szükség vészforgatókönyv készítésére a forint árfolyamának alakulása miatt. Szász Károly úgy vélekedett, hogy a devizahitelesek gyakorta még mindig előnyösebb helyzetben vannak, mint akik forinthitelt vettek fel, és fizetési képességük is jobb, náluk kisebb a 90 napon túl nem fizető hitelek aránya, mint a forinthiteleknél.

Szász Károly hangsúlyozta: az ügyfelek nem várhatják el, hogy az állam őket minden körülmények között kisegítse, szerződésben foglalt kötelezettségeiknek eleget kell tenniük. A szolgáltatóknak pedig arra kell törekedniük, hogy egyedi megoldásokat találjanak, és tartózkodniuk kell az ügyfelek számára hátrányos szerződésmódosítástól.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!