3p

A tanári teljesítményértékelési rendszer tesztje igencsak érdekesen sikerült.

A Qubit emlékeztet, hogy az oktatásügy idei nagy projektje volt a pedagógusokra és intézményvezetőkre vonatkozó éves szintű teljesítményértékelési rendszer (TÉR) bevezetése, az ötletet kezdettől fogva óriási felháborodás kísérte. Ahogy arról mi is írtunk korábbi cikkünkben, a belügyminisztériumi tervezet lényege, hogy a külső minősítés mellé elindítanának egy évente elvégzendő belső értékelési folyamatot is. Az új értékelési folyamatban 10 szempont alapján 70 pontot lehet kapni, amire a munkaközösség vezetői tesznek javaslatot, a pedagógusoktól emellett azt is elvárták, hogy versenyeztessenek, korrepetáljanak, vagy szervezzenek különprogramokat további 30 pontért.

Az így elérhető 100 pont feletti végső pontszámról az intézményvezető döntött volna, és a legjobban teljesítő pedagógusok felső 25 százaléka jutalmul béremelést kapott volna. A cikk emlékeztet, felmerült egy olyan – később egyébként elvetett javaslat is –, amelynek alapján a legrosszabbul teljesítő pedagógusok bérét csökkentették volna.

Tesztelték

Bár az ötlet kezdettől fogva óriási ellenállást váltott ki, a kormány figyelmen kívül hagyta az érintettek tiltakozását, és megkezdte a rendszer tesztelését tavasszal, 35-40 meg nem nevezett köznevelési intézményben.

Az iskolaigazgatók beintettek a kormányzati tervnek. Fotó: Pexels
Az iskolaigazgatók beintettek a kormányzati tervnek. Fotó: Pexels

A Qubit kérdésére Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szervezetének (PDSZ) országos választmányának tagja így fogalmazott:

a minisztérium nagy titokban szervezte meg a minőségértékelés pilotját, nem lehet tudni, hogy hol és milyen iskolák vettek benne részt. Azóta nagy a hallgatás a minisztérium részéről, miután az igazgatók mindenkit közel a maximumra hoztak ki.

A PDSZ ügyvivője részletesen elmagyarázva mindezt elárulta, az történt, hogy bár az igazgatók különböző részpontokat adtak a tanároknak egy-egy területre, a végére mindenkinek egységesen a maximálisan elérhető 100-hoz közeli pontszám jött ki. Ennek alapján márpedig nem lehet a pedagógusokat az eredeti terveknek megfelelően felosztani és az elért pontszám alapján jutalmazni vagy büntetni őket. Így Nagy Erzsébet szerint

nem alakult ki a teljesítményértékelésben az a hihetetlenül bugyuta dolog, hogy a nevelőtestületet három részre osztanák.

A portál azon kérdésére, hogy mindez hogyan valósulhatott meg így, tudtak-e az igazgatók egymásról, az ügyvivő kijelentette, ezt nem tudja megmondani. Véleményét azért elárulta, mint mondta:

egy tantestületen belül nem szabad embereket egymással versenyeztetni, mert abból nem lesz egy összetartó pedagógusközösség. Az igazgatók ilyen módon akarták a saját közösségüket megvédeni és ezt a rendszert kilőni.

(Qubit)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!