6p

Az április 24-i pedagógustüntetés is azért zajlott, hogy ne szavazza meg a parlament a státusztörvényt, és a Budaörsi Városházán tartott szerda esti kerekasztalbeszélgetés is ezt helyezte fókuszba. Neves szakértők beszéltek arról, milyen hatása lehet a gyermekekre nézve az úgynevezett bosszútörvény.

A Társaság a Szabadságjogokért  (TASZ) megvizsgálta, hogyan érinti a diákok és pedagógusok alapjogait a státusztörvény, melyhez az EU Alapjogi Chartáját vették alapul, hiszen a kormány az EU-val folytat tárgyalásokat.

„A státusztörvény a következő jogokat sértheti: többek között az emberi méltóságét (mert az ide-oda vezénylés nem csak pedagógusokat, hanem gyerekeket is érint), a foglalkozás szabad megválasztásáét, a tisztességes munkafeltételekhez való jogét, a szabadsághoz való jogot, más foglalkoztatottakkal szembeni hátrányos megkülönböztetést is, és a gyermekjogokat is” – jelentette ki Zellei Judit, a TASZ jogásza a Diagólus az Oktatásért/Budaörs szervezésében megtartott rendezvényen.

Zellei Judit, a TASZ jogásza. Fotó: Mfor.hu
Zellei Judit, a TASZ jogásza. Fotó: Mfor.hu

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a törvény automatikus átalakulást jelent majd, tehát ha valaki nem elővigyázatos, hipp-hopp benne találhatja magát. Ugyanis amint hatályba lép, nem kell a pedagógusok külön beleegyezése. Ilyenkor kérni kell külön a felmentést.

Arról, hogy a kormány mennyire akarja elhallgattatni a pedagógusokat, a TASZ jogásza azt mondta: a törvény valóban megszabja, hogy nem nyilváníthatja ki a véleményét szabadon. További probléma a pedagógusok ellenőrzése, amit elrendelne a törvény.

Az új teljesítményértékelési rendszerről szólva Nahalka István oktatáskutató elmondta, hogy már a 2013-ban kidolgozott szisztéma is ellentmondott pár alapvetésnek, s az új, jelenleg már tesztelés alatt álló rendszernél ez még inkább így lesz, mert a belső folyamatokra, önértékelésre egyáltalán nem épít.

Nahalka István oktatáskutató. Fotó: Mfor.hu
Nahalka István oktatáskutató. Fotó: Mfor.hu

Akik jól megfelelnek, pontszámokat kapnak, bérjuttatásban részesülnek, míg mások kimaradnak ebből majd. Sorrendet állítanak fel róluk, pedig a pedagógusokat nem lehet így mérni, nincs olyan kritérium, amitől valakit jobb pedagógusnak lehet kimondani, mint a másikat.

„A pontozhatóság tehát illúzió. A mérési rendszer elavult és igazságtalan, alapvető célja a minősítés, és nem a fejlesztés” – jelentette ki a szakember.

Sok szakmában minősítik a dolgozókat, de hiba lenne a gazdasági vállalkozások világát összekeverni az iskolákéval.

„Hogy' gondolják, hogy a pedagógusok átlépik majd a saját árnyékukat pár tízezer forintért?” – tette fel a költői kérdést Nahalka István.

A Civil Közoktatási Platform (CKP) képviseletében Ercse Kriszta oktatáskutató szerint a státusztörvény a hatalom narratívája, valójában ez bosszútörvény. Kérdés, hogy az alkotóknak mi ezzel a célja, belegondoltak-e a leendő a hatásaiba?

Ercse Kriszta oktatáskutató, a CKP képviselője
Ercse Kriszta oktatáskutató, a CKP képviselője

„3-18 évesek fejlődését „birtokolja” az állami szolgáltatórendszer. Ezért hatalmas felelőssége van, ezért fontos lenne, hogy értsen a gyerekeinkhez, legyen képes felmérni az egyéni szükségleteiket, amihez megfelelő pedagógiai támogatást ad. Ez lenne a korszerű és minőségi oktatás, ami állandóan képes lenne alkalmazkodni” – mondta a szakértő.

Egy iskola csak partnerségben tud jól működni. Diákokkal, szülőkkel, más pedagógusokkal. De a státusztörvény kiveszi a kezükből döntéseket. Egy jól működő iskola kinyitja a kapuit, de ez a törvény bezárja. Véleménye szerint biztonsági játék fog történni az iskolákban, mert mindent a tankerület fog eldönteni, ott semmit nem tudnak a gyerekekről. Az átvezényléssel megoldandó pedagógushiány pedig arról szól, hogy ha nincs 100 téglánk, csak 60, akkor kisebb házunk lesz.

„A státusztörvény bizonyos intézkedéseinek nincs szakmai indoka. Ezt nem tűrhetik el a szülők, hiszen a gyerekeikről van szó” – mondja a CKP képviselője, aki szerint a diákokat is sok mindentől megfosztja majd, például, hogy tagjai lehessenek egy demokratikus társadalomnak.

Ercse Kriszta bántalmazónak tartja a szavazás előtt álló törvényt, hiszen elveszik a tanáraikat, átvezénylik őket.

„A cél a totális kontroll és a megfélemlítés, hatása leírhatatlan a pedagógusokra és a gyerekeinkre nézve is” – tette hozzá az oktatáskutató.

Borbáth Katalin pszichológus a pedagógusokban zajló lelki folyamatokról beszélt, arról, hogyan hat a jó mentális állapot, a pozitív érzelmek a tanulás minőségére. Ennek ellenére pedagógusokkal készített villáminterjúiból az derült ki, hogy egyesek otthagyják a pályát, mert méltatlannak tartják a jelenlegi fenyegetőzéseket, mások kiégtek, fásultak, stresszesek, dühösek, szenvednek a bizonytalanságtól, a társadalmi támogatottság hiányától. Mások tudatosan távol tartják magukat a hírektől, elvannak a mikrokörnyezetükben, túlélnek. Sok pedagógusra jellemző az önbizalomhiány, mert nem hiszik el, hogy versenyképesek a munkaerőpiacon.

Borbáth Katalin pszichológus. Fotó: Mfor.hu
Borbáth Katalin pszichológus. Fotó: Mfor.hu

„Volt olyan gimnáziumi igazgató, aki elmondta, a tankerülettől folyamatosan kapja a konkrét fenyegetéseket, hogyan kell beállnia a sorba ahhoz, hogy sikeres pályázatokat adhasson be” – mutatott rá a szakember.

Gyurkó Szilvia, gyermekjogi szakértő, a Hintalovon Alapítvány alapítója és vezetője szerint alig beszélünk a gyerekekről, akik az oktatás középpontjában állnak. Pedig kristálytisztán érezhető a dühük és az együttérzésük.

Egyértelmű, hogy a tanárhiány szorosan összefügg a megnövekedett iskolai zaklatásokkal és konfliktusokkal. Hiszen egyre kevesebb a tanárok között az igazi szakember.

„Azok a fekete lovak viszont benne maradnak a rendszerben, akiknek nem lenne szabadna ott lenniük, de a munkaerőhiány miatt mégis ott vannak. Akik határokat lépnek át, fizikai és verbális bántásokat végeznek” – jelentette ki a gyermekjogi szakértő.

Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány vezetője. Fotó: Mfor.hu
Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány vezetője. Fotó: Mfor.hu

Véleménye szerint olyan pedagógusok kellenek, akiknek van idejük és energiájuk valódi kapcsolatot kialakítani a gyerekekkel. Erre az átirányítás nem ad majd módot. A mai „gyerekállomány” eleve sok mindenben más. Nem csak a digitális világ miatt, hanem sokkal kevesebb figyelem és idő jut rájuk otthon, majd bekerülnek olyan iskolákba, ahol szintén ugyanez a helyzet.

„Mi magunk hozunk létre egy elveszett generációt. Ezért csak olyan döntéseket lehetne hozni, ami a gyerekek érdekét szolgálja. De most nem ebbe az irányba  megy a közoktatás, ahol biztonság és bizalom van, ahol a gyerekek képességeit és készségeit jól tudjuk fejleszteni”

– tette hozzá Gyurkó Szilvia, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy ma a gyerekeknek inkább kötelezettségeik vannak, mint jogaik a közoktatási törvényben történt utolsó változtatások miatt, és most ugyanez történik meg a tanárokkal.

Megváltozott a sorrend, de a rossz irányba. Mert először a kötelességteljesítés, és csak utána lehet beszélni arról, mit is akarnának az érintettek – azaz a helyzet végtelenül aggasztó, és sokak szerint a közoktatás történelmi mélyponton áll, ezért is kellene érdemben végre tárgyalni a státusztörvény igazi átformálásáról.  

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!