Dióhéjban: az elmúlt tanévben tovább emelkedett Magyarországon a végzettség nélküli iskolaelhagyók száma, csökkent a pedagógusok száma, kicsit több az óvodás, viszont egyre több a sajátos nevelést igénylő gyermek. 2022-ben 31,9 százalék volt a diplomások aránya, ami még mindig 10,1 százalékponttal maradt el az uniós átlagtól - böngészte át a Napi.hu a 2022-es 2023-as tanévet összegző adatokból, amit a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyűjtése alapján.
2015 óta 3,2 százalékkal kevesebb az óvodás, és a 3 és 6 év közöttiek számára csak a települések 69 százalékában van helyben az óvodai ellátás, vagyis ezt azt jelenti, minden harmadik gyermeket egy másik faluba vagy városba kell vinni azért, hogy a szülő dolgozni tudjon. az óvodai férőhelyek száma ezerrel nőtt, összesen 388 ezer hely van a kisgyerekek számára. Az óvodába beíratott gyermekek száma közel 323 ezer fő volt, 4,5 ezer fővel több, mint az előző évben.
Az új európai uniós célkitűzés szerint 2030-ig el kell érni, hogy hároméves kortól az iskola megkezdéséig a gyermekek 96 százaléka járjon óvodába. Magyarországon 2021-ben a 3 és 5 évesek gyerekek 93,4 százaléka járt oviba, ezzel az adattal meghaladjuk még az uniós átlagot, ami 92,7 százalék.
Az elmúlt tanévben Magyarországon 1 millió 852 ezer gyermek és fiatal vett részt a köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás különböző szintű képzéseiben.
Az ország 1746 településén 3573 iskolában folytatták tanulmányaikat az általános iskolás diákok. Az elmúlt tanévben létszámuk a nappali rendszerű oktatásban 715 ezer fő volt, közel 5 ezerrel kevesebb, mint az előző tanévben.
Tovább emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók száma is, létszámuk közel 60 ezer fő volt, ami az általános iskolások 8,3 százalékát jelentette, de a nyolcadik évfolyamban már minden tizedik gyerek SNI-s volt.
Megyei szinte továbbra is Bács-Kiskun megyében a legmagasabb (14 százalék) és Borsod-Abaúj-Zemplén (5,3 százalék), valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a legalacsonyabb (5,4 százalék) az arányuk.
Tavaly az általános iskolákban foglalkoztatott főállású pedagógusok száma közel 74 ezer fő volt, mintegy 800 fővel kevesebb, mint az előző évben. A 2022/2023-as tanévben az 50 éves vagy annál idősebb tanárok a pedagógus kar felét tették ki, a 30 évesnél fiatalabbak tanárok aránya csupán 6,4 százalék volt.
195 ezer volt a gimnazisták száma, az állami fenntartású intézményekbe járó diákok száma tovább csökkent, arányuk 61 százalék volt, az egyházi fenntartású gimnáziumokba járóké viszont 28 százalékra nőtt.
Nem sikerült a trendforduló, és tovább emelkedett Magyarországon az oktatásból idő előtt kikerülők aránya. A 2010. évi 10,8 százalékról 2020-ra 12,1 százalékra nőtt az arányuk. 2022-ben pedig már a tanulók 12,4 százaléka végzettség nélkül lépett ki a közoktatásból.
A 2021–2030-as időszak európai uniós stratégiai célkitűzései között kiemelt fontosságú a felsőfokú végzettséggel rendelkezők arányának növelése is. Cél, hogy a tagállamokban a 25–34 évesek körében ez a diplomások arány elérje a 45 százalékot.