4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Szülői Hang Közösség cáfolja a kormányzat állítását, miszerint a pedagógusok jogállásáról szóló státusztörvényt, "több hónapos átfogó egyeztetést követően" nyújtották be. 

A Szülői Hang Közössége a törvénytervezettel kapcsolatos álláspontját három hónappal korábban írásban eljuttatta a Belügyminisztériumhoz, erre azonban nem érkezett válasz, mint ahogy a CKP-n keresztül küldött személyes egyeztetési meghívóra sem.

A szülői szempontoknál a benyújtott törvénytervezetben az eredetihez képest csupán apró megfogalmazásbeli változtatások találhatóak, érdemi előrelépés nincs.

A kormányzat félrevezetően hivatkozik arra, hogy a törvénytervezetet szülői konzultáció előzte meg, ugyanis az őszi online szülői konzultáció kérdései – melybe propagandakérdés is került - nem kapcsolódnak a benyújtott törvényjavaslathoz - írják közleményükben.

Végső soron a gyerekek isszák meg a levét. Fotó: Depositphotos
Végső soron a gyerekek isszák meg a levét. Fotó: Depositphotos

Továbbra az ellen is tiltakoznak, hogy a törvényjavaslat szerint a nevelőtestület elveszíti döntési jogkörét a pedagógiai programmal, az éves munkatervvel és a szervezeti és működési szabályzattal (SZMSZ) kapcsolatban. A szövegben ugyan szerepel, hogy a nevelőtestületet az igazgatónak be kell vonni, de a jogszabály lehetőséget ad az igazgatónak és a fenntartónak, hogy a nevelőtestület ellenében is elfogadja ezeket a dokumentumokat. Így megtörténhet, hogy a spórolás jegyében kiveszik a szülők és pedagógusok által is fontosnak tartott rendezvényeket, foglalkozásokat, támogatásokat.

"Félelmünk jogos, a kormányzati spórolás jeleit nap mint nap tapasztalhatjuk" - írja a Szülői Hang Közössége.

Majd így folytatják: a tervezett teljesítményértékelési rendszer számos visszaélésre ad lehteősége, hiszen az érdemi pedagógiai munka sokszor nem mérhető objektív mércével. Egy jól működő intézményben a pedagógusok csapatmunkában dolgoznak, ezzel szemben a tervezett rendszer mindenképpen kijelöli a pedagógusok negyedét, mint alulteljesítők – ők nem kaphatnak többletbért – akkor is, ha egyébként a nagy részük kiválóan, csapatban dolgozik. Ezáltal a tervezett rendszer szétbomlaszthatja a jól működő pedagógusközösségeket és bérfeszültségeket hozhat létre, ami negatívan hat a gyerekekre is.

A Belügyminiszter arra hivatkozik, hogy a pedagógusok maguk kérték a kérdőíves felmérésben a teljesítmény alapú bérezést, holott a kérdőív kitöltésének időpontjában a részletek még nem voltak ismertek. Ennek fényében továbbra is azt javasolják, hogy a teljesítményértékelési rendszer bevezetése legyen opcionális, a nevelőtestületek által választható, és alkalmazni lehessen másfajta teljesítményértékelési rendszereket is, hiszen nem valószínű, hogy ugyanaz a rendszer mindenhol működőképes. A pedagógusok motivációját jelentősen javítani lehetne, ha maguk dönthetnének arról, hogy milyen ösztönzőket tartanak jónak.

A tanulók fegyelmi eljárásánál a törvénytervezet továbbra is megszünteti a nevelőtestület döntési jogkörét, és elveszi a szülők fellebbezési eljárásának a lehetőségét. A bírósági út a gyakorlatban irreális. A törvénytervezet nem részletezi ugyan a döntési mechanizmust, de lehetőséget ad arra, hogy ezt akár a helyi szabályzatban a szülők számára hátrányosan szabályozzák úgy, hogy a nevelőtestületnek ne legyen érdemi döntései joga. Mindez megkönnyíti azt, hogy a fegyelmi ügyek esetében ne pedagógiai megoldást keressen az intézmény, hanem könnyebben eltávolíthassák a problémás tanulókat – ez nem szolgálja a gyerekek érdekeit.

A törvénytervezet zöld utat ad az óraadók számának jelentős növeléséhez. Bár a Belügyminiszter szerint a „mobilitás megkönnyítése céljából akár 50 százalék lehet az óraadók aránya", a törvénytervezet ezt nem korlátozza, amikor úgy fogalmaz: „az állami fenntartású intézményben a fenntartó engedélyével az óraadók létszáma az ötven százalékot meghaladhatja". Mindez káros a gyerekekre nézve, hiszen nekik állandóságra van szükségük, míg a nagy számú óraadó miatt inkább állandóan cserélődő pedagógusokra számíthatunk.

Miközben a törvénytervezet a pedagógusok számára hátrányos, az immár több mint egy éve ígért jelentős béremelés bevezetési időpontjáról a kormányzat hallgat. A pedagógusok méltó bérezése kiemelt nemzeti ügy, ami nem függhet az EU-s forrásoktól. Ebben a formában a státusztörvény megszavazása – különösen az ígért béremelés nélkül –, több ezer kiváló pedagógus felmondásához vezet, mérhetetlen károkat okozva ezzel a magyar gyerekeknek - teszi hozzá a szülők képviseleti szervezete.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!