A fogyatékossággal élő emberek gyakran nehezen, vagy egyáltalán nem férnek hozzá minőségi nyelvtanulási lehetőségekhez. A jelenség hátterében több ok is áll. A szegregált oktatás következményeként a fogyatékossággal élő fiatalok gyakran alacsony szintű nyelvi készségekkel kerülnek ki az oktatási rendszerből.
Később a fogyatékossággal élő emberek jövedelme nagy mértékben függ a szociális ellátórendszer által nyújtott juttatásoktól. Ezeknek az alacsony összege nem teszi lehetővé számukra, hogy minőségi, jellemzően fizetős nyelvtanulási lehetőségeket tudjanak igénybe venni.
„Sok munkahelyen elvárás a legalább középfokú angol nyelvtudás, így hiába rendelkezik az adott megváltozott munkaképességű ember a megfelelő képesítéssel és tapasztalattal, ha az angol tudása nem megfelelő, rengeteg lehetőségtől eleshet” – mondja Molnár Zóra, a Skilly programvezetője.
„A fogyatékossággal élő emberek nyelvtanulási lehetőségeit az is nagyban korlátozza, hogy nem minden nyelvtanár tanári eszköztárában vannak jelen az akadálymentes nyelvtanításhoz szükséges módszertani ismeretek. Gyakori korlát a nyelviskolák fizikai akadálymentességének teljes vagy részleges hiánya is” – meséli Juhász Dávid, az International House nyelviskola ügyvezető igazgatója.
A fenti összetett társadalmi probléma megoldására vállalkozik tehát az International House és a Skilly közös kezdeményezése. A Skilly Karrier Akadémia képzései, programjai megváltozott munkaképességű emberek munkaerőpiaci lehetőségeit növelik.
Ennek keretében most inkluzív nyelvoktatást biztosítanak fogyatékossággal élő álláskeresőknek – ehhez azonban a nyelviskola nyitottságára és felkészült tanárokra is szükség volt.
Az International House üdvözölte a Skilly megkeresését. „Mint minden International House World Organisation tagnak, így Budapesten is fontos számunkra a sokszínűség és hogy a nyelvtanulás hozzáférhető legyen” - mondja Juhász Dávid. „Tanáraink egy részének, akárcsak nekem, vannak korábbi emlékeink és tapasztalataink megváltozott munkaképességű diákokkal, barátokkal, vagy családtagokkal. Ezért kiemelten fontos számunkra, hogy az akadálymentesítés és diverzitás megjelenjen a hallgatóink és oktatóink körében is” - teszi hozzá. “A felkészítés során tanáraink és a tanárjelölt kollégák hozzáállása fantasztikus volt: nyitottak és érdeklődőek, illetve érdekeltek abban, hogy a nyelvtanulás minden célcsoport részére elérhető legyen. A Skillyvel való együttműködés számunkra egy nagyon fontos tanulási lehetőség” – meséli Juhász Dávid.
Az International House tanárainak felkészítését a Skilly végezte. „A rendszerszintű társadalmi problémák megvitatása mellett figyeltünk arra is, hogy megismerjük, milyen korábbi tapasztalatokkal rendelkeznek a tanárok fogyatékossággal élő nyelvtanulókkal kapcsolatban” – mondja Molnár Zóra. A képzés során nagy hangsúlyt helyeztek a gyakorlati tudásra azzal kapcsolatban, milyen speciális igényei lehetnek a különböző típusú fogyatékossággal élő nyelvtanulóknak, és ezek mentén miként lehet akadálymentes módon megtervezni egy nyelvórát.
A tréning során a Universal Design for Learning alapelveit alkalmazták, mely szerint mindenki számára biztosítható az egyenlő hozzáférés az oktatáshoz az egyes emberek sajátos, egyéni támogatási szükségleteit figyelembe véve. Az inkluzív szemlélet és gondolkodásmód elengedhetetlen ahhoz, hogy mindenki egyenlően és teljesértékűen be tudjon kapcsolódni az órákba és, hogy hatékonyan tanuljon nyelveket vagy más új ismeretet.
A Skilly és az International House együttműködése egyedülálló Magyarországon. Az International House számára egy új és fontos célcsoportot és szakmai továbbképzési lehetőségeket biztosít, míg a fogyatékossággal élő emberek számára hozzáférést teremt a minőségi és inkluzív nyelvtanuláshoz.
A kedvezményes és akadálymentes angol nyelvtanfolyamokra folyamatosan van lehetőség jelentkezni. Az érdeklődők a Skillyhez való regisztrációkor tudják jelezni szándékukat és ezután juthatnak több információhoz. Ahhoz, hogy a Skilly tevékenységeit színvonalasan láthassa el, folyamatosan várja a céges támogatókat és együttműködéseket.