A CNBC-n nemrégiben napvilágot hír szerint a Foodpanda Singapore élesben teszteli a drónos ételkiszállítás lehetőségét. Amennyiben a gyakorlati tesztelés sikeresnek bizonyul, már jövőre munkába állhatnak a drón-futárok. Az testvércégtől érkező hír hallatán a NetPincér is kísérletezésbe fogott, közölte a társaság.
Szórád Gábor, a cég ügyvezetője a cég közleményében kifejtette, hogy drónos kiszállítás lehetősége számos kérdést vet fel, azonban hosszú távon hisznek a kiszállítási folyamat 100 százalékos automatizálásában. Ennek egy fontos állomása lehet az emberi közreműködéssel, távirányítással végzett drónos házhozszállítás, később pedig a teljesen önvezérelt drón-futárok munkába állása.
Felére csökkenne a kiszállítási idő
"Az étel elkészítése általában 15 perc körüli időt vesz igénybe. Az étel házhoz érkezéséig eltelő további 30-45 perc a logisztikai folyamatok számlájára írható. Ezt lehetne drónok segítségével körülbelül a felére csökkenteni" – nyilatkozta az ügyvezető.
Nézze meg a világ első 3D nyomtatóval készült épületét!
"A XXI. század a ’most’-ról szól. Egyre kevésbé vagyunk hajlandóak várni, mindent azonnal akarunk. Az ételkiszállításnál a gyorsaság különösen fontos szempont, hiszen általában akkor rendelünk, mikor már éhesek vagyunk, nem pedig egy órával előtte."
Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy a mostani teszt még csak a folyamat legelső lépése, hiszen számos jogi és technikai kérdést kell még megoldani.
Fülöp Szilárd, a kísérlet technikai támogatását nyújtó győri FlyBySense ügyvezetője szerint a polgári életben legelterjedtebb dróntípusok alkalmatlanok ételkiszállításra. Elméleti teherbírásuk mindössze 0,2 kg, de minden gramm a biztonság rovására megy. A nagyobb, professzionális példányok azonban akár 5-6 kg terhet is biztonságosan célba juttatnak.
"A másik szűk keresztmetszet a drón irányítása. Szabad szemmel maximum 400 méter távolságig irányítható egy drón, A szerkezet kamerája által küldött kép segítségével a nagyobb, ipari felhasználású drónok 2-3 km távolságig vezérelhetők."
A szabályozás az igazi kihívás
Fülöp szerint az az igazi kihívást azonban nem a technológiai kérdések jelentik, hanem a nehézkes szabályozás.
"Elméletileg minden drón repüléshez külön engedélyt kell beszerezni, hiszen a jelenlegi szabályozás szerint kizárólag elkülönített légtérben lehet pilóta nélküli légi járművel repülni. Ez így nem túl életszerű."
A törvényalkotók is felismerték a helyzet tarthatatlanságát. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelenleg is dolgozik a kérdést szabályozó rendeleten, mely valószínűleg jövő év elejétől lesz hatályos. A szakértő Fülöp Szilárd szerint a jövő egyértelműen a drónoké.
"El kell fogadnunk, hogy a drónok rövidesen a mindennapi életünk részévé válnak. Néhány év múlva éppolyan megszokott lesz a 100-150 méter magasságban tömegesen repülő drónok látványa, mint az autóké az utcán. Ráadásul ezek már emberi irányítás nélkül fognak repülni. Ha minden jól megy, 2017-ben bemutatják a tökéletesen önvezető autót. Miért gondoljuk, hogy éppen a drónoknak lesz szüksége emberi közreműködésre?" – teszi fel a költői kérdést Fülöp Szilárd.
mfor.hu