7p

Nőnap alkalmából kaptunk egy rakás tematikus közleményt. Kiválogattuk közülük a legérdekesebbeket, és összegeztük a tanulságokat.

A nemzetközi nőnap alkalmából ma nyilván ki se lehet látni a női témájú kutatásokat kivonatoló sajtóközleményekből. Ezek között jócskán vannak bénábbak és erőltetettebbek is, viszont kaptunk pár olyan dokumentumot, melyek valóban érdekes megfigyeléseket tartalmaznak a nők helyzetéről - elsősorban Magyarországon. Ebben a posztban összesítjük a szerintünk figyelemre érdemes felméréseket.

Két könnyedebb témával kezdünk: a tévézéssel és a pénzköltéssel. Előbbi felmérését a Nielsen szolgáltatta. Adataik szerint a nők többen és többet tévéznek, mint a férfiak. 2017-ben Magyarországon a tévénézők 57%-a volt nő. A 18 évnél idősebbek naponta átlagosan 4 óra 59 percet töltöttek a képernyők előtt, nemekre bontva ebben van differencia: a nők esetében 5 óra 20 perc, a férfiaknál pedig 4 óra 34 perc volt. A magyar nők a nap minden szakában többet nézik a képernyőt, de a csúcs 20:50 körül jön el.

A kutatás igazolt pár sztereotípiát. Csatornáknál az általános szórakoztató, életmód, zene- és gyerekcsatornák közönségének több mint 60%-a volt nő. A hír- és filmcsatornák nézői között nagyjából egyensúlyban voltak a nemek, míg a sport- és ismeretterjesztő csatornák közönségében egyértelműen a férfiak domináltak.

Ami pedig magukat a műsorokat illeti, ott is a prekoncepciók érvényesülnek. Kezdjük a leghangosabbal:

a nők imádják a szappanoperákat.
Ezek, és az önálló epizódokkal futó vagy folytatásos sorozatok bámulásával töltik el a napi tévéidő 25%-át. 8% jut a nőknél a hírműsorokra. A vígjátékok, akciófilmek és reality show-k részesedése megközelítőleg azonos a férfiakéval, 4,5 százalék. A férfiak már csak 16%-nyit sorozatoznak, és a nőkhöz hasonlóan 8%-nyit hírműsoroznak. Az akciófilmekre náluk 7,2% jutott, ezt követik (5%-kal) a vígjátékok. A férfiak listáján 9. helyre kapaszkodott a labdarúgás, annak ellenére, 2017-es évben nem volt labdarúgó Eb vagy Vb.

És mindkét nemnél a tévéidő legnagyobb részét a reklámok viszik el. Míg a férfiak napi kb. 101-gyel, addig a nők jellemzően 123 reklámfilmmel találkoztak, ez a teljes képernyő előtt töltött idő 13 százaléka, a férfiaknál pedig ez 12 százalék.

A pénzköltéssel kapcsolatos felmérést a K&H készítette, eszerint a nőknél egyre népszerűbb a bankkártyás fizetés - bár ez a másik nemre is igaz. A közlemény szeront a nők havonta átlagosan 10 alkalommal, összesen közel 67 ezer forintért vásároltak bankkártyával tavaly. A kártyás fizetések gyakorisága 23 százalékos emelkedést jelent éves szinten, a kártyával fizetett összegek emelkedése pedig 23,6 százalékos. A férfiak 2017-ben átlagosan havonta 11 alkalommal fizettek a bankkártyájukkal, és összesen közel 80 ezer forintért vásároltak, ami 24-25 százalékos emelkedésnek felel meg. Mind a nőknél, mind a férfiaknál jóval nagyobb volt a bankkártyás fizetések éves növekedése, mint az ATM-es készpénzfelvételek esetében. Nőknél itt 10, fárfiaknál 6 százlékos volt a növekedés, szóval egyre dinamikusabban szokunk át a készpénzmentes fizetésre.

A tévézés-vásárlás tengelyről elmozdulva külön közlemény foglalkozik a nők továbbtanulásával és munkájával. Itt konkrétan azt nézték meg, hogy hogyan alakult itthon a hagyományosan férfiasnak tartott mérnöki pályára jelentkező nők aránya, illetve azt, hogy mi a helyzet a nők által indított vállalkozásokkal, de itt már globális szinten vizsgálódtak.

A mérnöki pályán való továbbtanulást az európai országok felsőoktatási trendjeit évente vizsgáló Eurostudent kapargatta meg. Felmérésükből kiderül, hogy egyre több nő választja a mérnöki pályát Magyarországon, ezen belül pedig számukra a vegyészet és az építészet a két legvonzóbb terület. A növekvő népszerűség ellenére azonban még mindig csak harmad annyi magyar nő jelentkezik mérnöknek, mint férfi. A 2015 és 2018 között a magyar felsőoktatásban különféle műszaki képzésekre felvételt nyert hallgatók között a nők átlagos részaránya 15-25 százalék között van, míg az európai átlag itt 29 százalék.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem általános tapasztalata az, hogy a lányok azért maradnak távol a műszaki pályától, mert tévesen azt hiszik, hogy a mérnökök egyedül dolgoznak, nem érintkeznek emberekkel, illetve monoton, kevés kreativitást igénylő a mindennapi munkájuk. A nőkre nagy hatással van továbbá a környezetük véleménye is, ami sokszor eltántorítja őket a tradicionálisan „férfiasnak” tartott szakmáktól. Nem kéne, hogy így legyen: a BME szerint a műszaki végzettségű nők keresettek a munkaerőpiacon, a vállalatok szívesen alkalmazzák őket kreativitásuk, precizitásuk, kitartásuk miatt.

Ami a tanulás utáni időszakot, vagyis már a munka, azon belül is a vállalkozás világát illeti, arról a Mastercard Női Vállalkozói Indexében találunk érdekes adatokat. Az index második alkalommal vizsgálta a világ országainak női tulajdonú, vagy nők által vezetett vállalkozásait 5 régióban, Ázsiában, Európában, Amerikában, a Közel – Keleten és Észak – Afrikában, összesen 57 országban. Különféle szempontok alapján részpontszámokat osztottak az országoknak, és az összesített eredményük hozta ki a ranglistákat.

A kutatás szerint az erős alappal induló, új női vállalkozások világszerte fejlődést mutatnak, mindezt annak ellenére, hogy jelentős akadályokkal kell megküzdeniük, amelyeket a nemi alapú hátrányos megkülönböztetés állít eléjük a különböző társadalmakban. 

Az index szerint a legjobb 10 ország, ahol a nők kedvező helyzetből indíthatnak vállalkozást (mögöttük a pontszámmal):

  1. Új-Zéland – 74.2
  2. Svédország – 71.3
  3. Kanada – 70.9
  4. Egyesült Államok – 70.8
  5. Szingapúr – 69.2
  6. Portugália - 69.1
  7. Ausztrália – 68.9
  8. Belgium - 68.7
  9. Fülöp-szigetek – 68.0
  10. Egyesült Királyság – 67.9

Magyarország az összesített index 41. helyén végzett. A női vállalkozások aránya hazánkban 28,1 százalék. A női tulajdonú vagy nők által vezetett vállalkozások magas arányának köszönhetően ebben a tekintetben a 12. helyen szerepelünk világviszonylatban. Ám nem olyan jó a helyzet, ha például azt vizsgáljuk, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak pénzügyi támogatáshoz, mennyi megtakarításuk van, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Ebben a tekintetben Magyarország a 43. helyen áll a listában.

Az index arra is rámutatott, hogy az erős támogatói háttérrel rendelkező fejlett országokban is tetten érhető a nők hátrányos megkülönböztetése. Új-Zélandon például a társadalom kevéssé elfogadó a női vállalkozókkal szemben, akik ennek ellenére az Index legelső helyéig emelték az országot immáron második éve.

A kutatás szerint a vállalkozók lehetőségei nem feltétlenül vannak összefüggésben az adott ország gazdasági fejlettségével. Az olyan fejlődő országok, mint Ghána (46.4 százalék), mely egyike az Index új vizsgált országainak – Malawi és Nigéria mellett, vagy Uganda (33,8 százalék) és Vietnám (31,3) esetében magasabb a női vállalkozók aránya több fejlettebb országéhoz képest is. Ezekben az országokban a nők a szükségtől vezérelve vállalkoznak, őket a pénzügyi tőke és a támogató szolgáltatásokhoz való hozzáférés hiánya mellett a túlélés is ösztönzi.

Női tulajdonú vállalkozások aránya az összes vállalkozáson belül - A legjobb tíz ország
  1. Ghána – 46,4%
  2. Oroszország – 34,6%
  3. Uganda – 33,8%
  4. Új-Zéland – 33%
  5. Ausztrália – 32,1%
  6. Vietnám – 31,3 %
  7. Lengyelország – 30,3%
  8. Spanyolország – 29, 4%
  9. Románia – 28,9%
  10. Portugália – 28,7%
És végül valami teljesen más: a nőnapról az MTI is megemlékezett, egyebek mellet ilyen rendőrös-mikrohóvirágos fotókkal:

Random gépjárművezető hölgy köszöntése Szentendrén. (MTI Fotó: Mohai Balázs)
Random gépjárművezető hölgy köszöntése Szentendrén. (MTI Fotó: Mohai Balázs)


Falusi Mariann is kapott virágot. (MTI Fotó: Mohai Balázs)
Falusi Mariann is kapott virágot. (MTI Fotó: Mohai Balázs)

Boldog nőnapot!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!