5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg a férfiak jobban nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a szebbik nem képviselői a főbb kiadásokon töprengenek el jobban - derül ki a Provident legfrissebb kutatásából.

A kutatás során 2023 májusában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérték fel, melyből kiderült, hogy minden negyedik magyar lenullázza a bankszámláját hónap végére, ráadásul a lakosság negyede egész évben nem tud megtakarítani. Ennek ismeretében talán nem meglepő, hogy egyre többen nyitották ki otthon a kockás füzetet, és vezetik a bevételeiket és kiadásaikat.

A magyarok 23,6 százaléka minden egyes kiadását megtervezi – világított rá a Kantar kutatása. A megkérdezettek 36,4 százaléka pedig a főbb kiadások előtt veszi számba, hogy az még belefér-e a családi büdzsébe. A magyarok 28,9 százaléka csak néhány kiadást tervez meg előre, míg csupán 8,7 százalék válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tervezi meg a költségeket. 

A férfiak a mindennapi költségekben, a nők a nagyobb kiadásoknál megfontoltabbak

A kutatás rámutatott, hogy ugyan nem sokkal, mindössze fél százalékkal, de a nők jobban hajlanak a pénzügyi tervezés irányába. Míg a férfiak jobban nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban. A kutatók azt is kiderítették, hogy a férfiak hajlamosabbak kiengedni kezeik közül a pénzügyi gyeplőt, ugyanis minden tizedik férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket. A nők esetében ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5 százalék.

Megfontoltabbak. Fotó: Depositphotos
Megfontoltabbak. Fotó: Depositphotos

A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18–34 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi tervezésről van szó, csak 12,2 százalékuk tart számon minden kiadást, és 38,6 százalékra tehető azoknak a száma, akik a nagyobb kiadások előtt gondolkodnak el azon, hogy meddig ér a takaró. Minden ötödik 35-54 év közötti megkérdezett vezet napi költségvetést, míg az 55–75 évesek a pénzügyi tudatosság zászlóvivői, 36,3 százalékuk vezeti rendszeresen kiadásait. A kor előrehaladtával tehát jobban megnéznek a magyarok minden garast, ami összefügghet a nyugdíj közelségével, és a nyomában várható jövedelemcsökkenéssel, amely egyfajta kényszert támaszt a takarékoskodásra.

Kinek a felelőssége a pénzügyi oktatás?

A megkérdezettek mintegy fele állítja, hogy magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismeretei vonatkozásában. Ez az arány magasabb a férfiak, a rendszeres megtakarítók, valamint az olyanok körében, akiknek a hó végére sok pénze marad.

A válaszadók közel fele (48,2 százalék) szerint a pénzügyi oktatás elsősorban az iskolák felelőssége, míg a kormány és a pénzintézetek felelősségét nagyjából egyenlő mértékűnek ítélik meg.  A megkérdezettek 18,3 százaléka szerint az egyének felelőssége a tájékozódás, míg 12,2 százalék a civil szervezetekre hagyatkozna. 

Kihez forduljunk pénzügyi tanácsért?

Az államnak fontos a pénzügyi edukáció, „a lakossági ügyfelek megtakarítására vonatkozó pénzügyi edukációs figyelemfelhívásról” szóló rendeletben például azt írták elő, hogy a magyarországi székhelyű hitelintézeteknek idén október 1. és december 31. között egy figyelemfelhívó értesítést kell küldeniük a bankszámlaszerződéssel rendelkező természetes személyek számára. Az értesítésben a hitelintézetnek számítással, áttekinthető táblázatos formában be kell mutatnia, hogy a meghatározott referencia-időszakban mekkora hozamot érhetett volna el, aki állampapírt vásárolt vagy jegyzett és folyamatosan tartott.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénziránytű Alapítványa pedig többek között tanártovábbképzéssel, tankönyvfejlesztéssel és színes programokkal segíti az egyének és a családok felelős, megalapozott anyagi döntéseit, pénzügyi tudatosságát.

A legtöbb pénzintézet is törekszik arra, hogy pénzügyi edukációs tevékenységet végezzen, a Provident például 2008-ban elindította a Családi Kasszasikerek programot, amellyel támogatja a magyar családok pénzügyi tudatosságának fejlődését. A program az alapvető pénzügyi ismereteiket, gazdasági öngondoskodó képességüket bővíti. A vállalat az elmúlt egy évben számos programot indított a családok tudatosabb gazdálkodása érdekében, így 30 ezer háztartáshoz juttatta el családi költségvetés-tervező füzetét. 

Mire takarékoskodunk?

A Kantar kutatásában azt is megkérdezte, hogy mire költenék a válaszadók a megtakarított pénzüket. Ebből kiderült, hogy a többségük, csaknem 30 százalék, lakásvásárlásra vagy felújításra gyűjt, közel minden ötödik válaszadó pedig nyaralásra és utazásra tesz félre. A megkérdezettek 17,5 százaléka a gyermekei életkezdésének támogatására szánja a megtakarításait, 11,3 százalék pedig autót szeretne vásárolni. A válaszadók több mint ötödének semmilyen megtakarítása sincs.  

Korosztály szerint a 18-34 évesek közül gyűjtenek arányaiban a legtöbben lakásvásárlásra vagy felújításra, pontosan 38,4 százalék. Megtakarítások alapján pedig azok tesznek félre lakáscélra, akik a hónap végén csak egy kis összeget tudnak félretenni. Legkevésbé azok gondolkodnak ingatlancélú kiadásokban, akik a hónap végén semmilyen megtakarításra sem számíthatnak, ez a magyarok egynegyede.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!