A Takarékossági Világnap alkalmából a Revolut Dynata piackutató céggel együttműködve mutatta be, hogyan takarékoskodnak a magyarol, erről csütörtöki sajtóközleményükben írtak. A Revolut 1000 magyarországi embert kérdezett meg megtakarítási hozzáállásukról.
- Hasonló tendencia figyelhető meg minden korcsoportban: a válaszadók 52 százaléka a vésztartalékot jelölte meg legfőbb megtakarítási célként. Akár váratlan autós problémákra, akár egy nem várt fogorvosi látogatásra készülnek, a vésztartalék életmentő lehet bármely életkorban, különösen a 35-44 évesek számára (a 35-44 évesek 58 százaléka).
- A magyarok 31 százaléka a pénzügyi biztonságot érzi a megtakarítás legfontosabb céljának. A pénzügyi nyugalom iránti vágy minden generációban közös, de a 65 év felettiek számára kiemelten fontos (36 százalék jelölte meg ezt megtakarítási célként).
- A nyaralási megtakarítás fontos szerepet játszik sok magyar számára: 17 százalék gyűjt nyaralásokra és szabadidős programokra. Az utazás minden korcsoport számára vonzó megtakarítási cél, a 25-34 évesek körében különösen népszerű (23 százalék jelölte meg célként).
A felmérés szerint a magyarok nem csak saját pénzügyi biztonságukat tartják szem előtt. Akár jövőbeni családalapítást terveznek, akár már szülők, a válaszadók 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy gyermekeire spórol. A 35-44 évesek vezetnek ezen a téren, 22 százalékuk takarít meg gyermekek számára.
A megtakarítók 10 százaléka készül izgalmas életeseményekre, mint az esküvő vagy otthon vásárlás. Nem meglepő, hogy a 25-34 évesek a leginkább érintettek ezekben a kiadásokban, 20 százalékuk spórol ilyen nagyobb életeseményekre. Az idősebb generációk már megvalósították ezen terveiket, így kevésbé érzik szükségesnek a megtakarítást.
A megtakarítás fő kihívásai
A megkérdezettek 8 százaléka mondta azt, hogy nincsen megtakarítása. A válaszadók 44 százaléka szerint a váratlan kiadások – például egy nem várt számla – megnehezíthetik a megtakarítási terveket.
A rendelkezésre álló jövedelem hiánya is fő okként szerepel: 39 százalék mondta, hogy egyszerűen nem marad elég pénze a megtakarításra.
Az infláció is kihívás: a válaszadók 25 százaléka tapasztalja a megélhetési költségek emelkedésének hatásait, és küzd azzal, hogyan növelheti megtakarításait anélkül, hogy azok elértéktelenednének.
A helyi válaszadók közül 10-ből 6-nak hozzá kellett nyúlnia a megtakarításaihoz, hogy lépést tudjon tartani a családja és barátai költéseivel.
Az Y-generáció a leginkább hajlamos arra, hogy társadalmi nyomás hatására költsön (52 százalék szemben az átlagos 45 százalékkal). A 18-24 éves korosztály különösen érintett az olyan vásárlásokban, amelyeket nem engedhetnek meg maguknak (26 százalék az átlag 13 százalékkal szemben), míg a Baby boom-generáció tagjai (65 év felettiek) nagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy nincsenek megtakarításaik (22 százalék).
Pénzügyi választások: nagy projektek vagy rövid távú élvezetek?
Tízből négy magyar (42 százalék) inkább lemondana egy új autó vásárlásáról, ha választani kellene egy fontos beszerzés és egy bűntudatos öröm között, különösen a 45-54 évesek körében (52 százalék). A magyarok voltak azok, akik az összes európai közül a leginkább hajlandóak elhalasztani a lakásvásárlásra való megtakarítást a közép- vagy rövidtávú elégedettségek javára (41 százalék, a legmagasabb arány 58 százalék az 18-24 év közötti korosztályban). 19 százalék halasztaná el a saját vállalkozás indítására való megtakarítást, míg 14 százalék pedig a gyermekvállalást tolná későbbre.
Mariia Lukash, Head of Growth, közép- és kelet-európai régió, így nyilatkozott: „Ez a felmérés rávilágít arra, hogy a fogyasztók számára egyre fontosabb, hogy a pénzüket okosan kezeljék, és sokféle módot használjanak pénzügyi jóléti céljaik elérésére. Örömmel látjuk, hogy a Rugalmas Pénzpiaci Alapok rövid idő alatt olyan termékké vált, amely segíti az embereket abban, hogy a legtöbbet hozzák ki a pénzükből. A Revolut magyar ügyfelei alacsony kockázattal fektethetnek be EUR, USD és GBP pénzpiaci alapokba, rugalmas visszavonási lehetőséggel, így nem kell többé halasztaniuk a terveiket, akár álomnyaralásról, akár egy nagyobb családi házról van szó.”