A GKI kereslet előrejelző modellt készített a háztartások személygépkocsi vásárlásainak becsléséhez. A modell a lakossági bizalmi index adataira épül (melyek között gazdasági, pénzügy, megtakarítási stb. várakozások szerepelnek).
A Magyarországon az új autók piaca volumenében alig harmada az elsőként forgalomba helyezett használt autók piacának. E szegmensben 2013 és 2019 között dinamikusan növekedtek az eladások, majd a 2019-es rekord év után (63,7 ezer autó) 2021-ben 36,5 ezer darabra esett vissza az értékesítés, így két év alatt a kereslet 43 százalékkal esett vissza.
Másra kell most a pénz a háztartásoknak - és a kínálati oldalon is vannak zavarok
A háztartások újautó piaci keresletét a közelmúltban és várhatóan a közeljövőben is erősen turbulens hatások befolyásolják. Az év elején kapott transzferek (pl. adóvisszatérítés) fogyasztásgeneráló hatása ellen hat a gyorsuló infláció, a rezsicsökkentés részleges feladása, valamint az új autók árainak számottevő emelkedése. Ilyen gazdasági környezetben erősödnek a lakosság magatartásának óvatossági elemei, melyek szintén a keresletet visszafogó tényezők - írja a GKI elemzése.
Kínálati oldalon az orosz-ukrán háború okozta ellátási zavar és a nyersanyagok világpiaci árának a megugrása hat negatívan. Az Ukrajnában előállított járműipari részegységek (például kábelkötegek) szállításának leállása miatt (miközben eddig is félvezető-hiány volt) nagyszámú nyugat-európai, azon belül különösen német gyártó kénytelen hosszabb-rövidebb időre csökkenteni a termelést.
2022 második negyedévében az új autók eladása 4 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest, amely már hat negyedéve a kilencezer darabos eladás körül hullámzik. Ugyanakkor, ha az előző év azonos időszakához képest nézzük, 12 százalékos visszaesést láthatunk. 2022-ben a modell eredményei alapján az előző 12 hónaphoz képest valamelyest erősödik a kereslet az új autók iránt, azonban még ez is jelentősen elmarad majd a 2017-2019 közötti magas szintektől.