6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az úszó szállodákra egyre többen jelentkeznek itthon és külföldön is. És ha már így van, a hajóstársaságok is felsrófolják a tarifákat. Egy közelmúltban vízrebocsátott hajón, egyhetes útért személyenként 3500 eurótól indulnak a jegyek.

A másfél-két éve tartó - és úgy tűnik, nem lankadó! -  utazási őrületnek köszönhetően a kezüket dörzsölik a nagy hajóstársaságok is. Már tavaly év végén érezni lehetett, hogy a 2024-es évben minden eddiginél többen akarnak hajókázni, egy-két vagy többhetes útra indulni egy-egy nagy tengerjáró fedélzetén. Az idei nyárra szóló előfoglalások meglódultak, az árak pedig januártól erőteljes emelkedésbe csaptak át. Ezért árcsökkentésre, akciókra vagy last-minute ajánlatokra várni úgy tűnik, felesleges. Az egyhetes hajókázás egy főre eső költsége még a legszerényebb, ablak nélküli kabinban is 1000 eurótól - körülbelül 400 ezer forint! - indul, de felső határ a csillagos ég!

Meglódultak az idei nyárra szóló előfoglalások. Fotó: Depositphotos
Meglódultak az idei nyárra szóló előfoglalások. Fotó: Depositphotos

A világ tengerhajózási ipara és ennek forgalma ugyan évente 12 százalékkal bővül, de az igények még ezt is felülmúlják. S ez nem is csoda, hiszen egy nyolcnapos Földközi-tengeri hajóút egy négytagú családnak  tavaly akár 1500 euróból - azaz 600 ezer forintból - is kihozható volt persze utószezonban. Ezért a vendégek szállást, és korlátlan étkezést  kapnak, arról nem is beszélve, hogy az úszó szállodákban vízi élményparkok, zenés szórakozóhelyek és esténként showműsorok is várják a vendégeket. Arról nem is szólva, hogy az út során szinte minden nap más városban kötnek ki. A közelmúltban felavatott "megahajók" - ilyen például a iCon of the Seas vagy a Wonder of the Seas tengerjárók - már 6-8 ezer vendéget képesek befogadni egy-egy út alkalmával. A piac 80 százalékát négy hajóstársaság - Carnival, Royal Caribean, MSC, Norwegian - uralja.  A Carnival flottája ma már több mint 100 hajóból áll. A világ tengerhajózási piacát - is - az USA dominálja, részesedése 50 százalék feletti - éves forgalmát pedig 17,2 milliárd dollárra becsülik. Nem csoda tehát, hogy a hajóépítő cégek tele vannak megrendelésekkel!

A hajózási iparág lendülete az elmúlt egy-másfél évtizedben a Covid-járványt kivéve töretlen maradt. A magyar utasok számát minimum évi 50-60 ezer közöttire teszik, de van olyan szakértő, aki ennek a duplájára taksálja a magyar tengerhajózók számát - a bizonytalanság abból fakad, hogy az utasok egy jelentős része közvetlenül a netről rendel utat a hajóstársaságoktól vagy külföldi irodáktól. (A szerző saját tapasztalatból tudja, hogy a magyar irodák mellett/helyett érdemes például amerikai honlapokat is felütni, mert megesik, hogy ott még van olyan hajóutakra is hely, amire Európában már nem árusítanak. Ráadásul az ottani árak jóval, akár 10-15 százalékkal is az európaiak alatt maradnak.) 

A magyar piacot jól ismerő Tarnóczi Barna szerint nálunk az ár a meghatározó. A Tensi igazgatója szerint ugyanakkor némi átrendeződés volt a hazai piacon - az infláció és az áremelkedések miatt jelentős lemorzsolódás érzékelhető az alsóbb szegmensben. Nem osztja ezt az értékelést Romhányi Péter. Az utazom.com hajózási részlegének vezetője szerint a piac alsó harmadában továbbra is élénk a kereslet, a csökkenés inkább a középosztály foglalásainál érezhető. Az utasforgalom náluk tavaly 10-15 százalékkal nőtt, míg ugyanez értékben 10 százalékkal emelkedett.

A piacvezető az olasz MSC, amely piaci részarányát 40 százalékra teszik, a második a szintén olasznak számító, ám az amerikai Carnival részeként működő Costa - együttes súlyuk közel 70 százalék a magyar piacon. A felsőbb kategóriát képviselő Royal Caribbean, a Norwegian vagy a Celebrity magasabb áraik miatt is kisebbek.

Tavaly egy egyhetes földközi tengerre szóló utat még kis szerencsével ki lehetett fogni  személyenként akár 400-500 euróért, de a mostani trendet látva az idei nyárra ilyen kedvező ajánlatok nem lesznek. A legolcsóbb jegyet a belső, ablak nélküli kabinokra lehet kapni. A “megfizethető” kategóriába tartozó MSC belső kabinját idén nyáron 1000 euró alatt nem lehet kifogni - személyenként és hetenként. A legújabb tengerjárónak számít Icon of the Seas esetében ugyanilyen kiruccanásért 3500 eurót számláznak - igaz, ezt teraszos kabinban és szintén személyenként.

A balkonos-teraszos kabinok - főleg a magasabb szinteken lévők - ára szinte mindenütt nagyot emelkedett, a belső ablak nélküli szobákat főleg a kiskeresetű és családos utazók választják - lévén ezek a legolcsóbbak. És akkor még nem beszéltünk a szolgáltatásokról. A jegyár ugyanis nem tartalmazza a “kötelező” borravalót, a különféle italcsomagokat és az internethasználati díjat. Ez utóbbi mértéke különösen mellbevágó: akár napi (!) 40 euróba is fájhat. A szárazföldi túrákért, kirándulásokért is külön kell fizetni, és mindehhez járul a kikötő megközelítésének költsége. A magyar utazók számára a legközelebb Velence vagy Trieszt van, de Róma vagy Genova is könnyen elérhető repülővel. A gyerekes szülők számára nagyon vonzó az, hogy a 12 év alatti gyerekekért nem kérnek pénzt vagy csak a felnőtt tarifa töredékét. Így nem csoda, hogy az úszó monstrumok fedélzetén sokszáz gyermek zajong - élvezi a csúszdák és medencék világát.

A magyar utasok fókuszában érthetően a nyári szezon - és ezen belül a Földközi tenger van. A korábbi években növekvő népszerűségű dubaji indulású hajóutak a gázai háború miatt egyre kevésbé kapósak. A téli-tavaszi időszakban domináns karib-tengeri hajókázások lendületét pedig a magyar utazókra vonatkozó megszigorodott ESTA-előírások fékezik. Az USA-ba érvényes elektronikus beutazási engedély, az ESTA érvényességét tavaly egy évre és egy alkalomra szűkítette le a washingtoni kormányzat, így a Floridában induló hajóutakra a magyar utasoknak csak macerás, ESTA-engedélyeztetést követően van lehetőségük. A helyzetet bonyolítja, hogy más és más előírást tartanak érvényesnek a nagy amerikai hajóstársaságok. Van ahol egyhetes út esetében eltekintenek a második ESTA engedélytől, míg mások megkövetelik azt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!