4p

Síelni életforma, szenvedély, családi hagyomány, amelynek űzése attól is függ, melyik évet írjuk, és olvasónk hol született: mondjuk 2001-ben az osztrák határ mellett, vagy 1960-ban Karcagon, ahol még homokbucka se volt a közelben. No meg: ma is milliók maradnak ki ebből a szórakozásból, mert nem olcsó sport. De manapság melyik az? Fehér Gyulát, a Chernel István Sí és Turisztikai Klaszter elnökét kérdeztük.

Nem is az a fő kérdés, hogy mi a teendő, ha elmarad a tél, hanem az, hogy fog-e esni egyáltalán hó az idén. A tavaszias tél mennyiben befolyásolja a síutak és sporteszközök keresletét?

Az alpesi országokban és Közép-Európában azt lehet mondani, semennyire. Ennek több oka is van. Egyrészt a Covid miatti két évnyi kihagyás után óriási az igény a síelésre. Soha nem látott mértékű szállás és programfoglalások, fellendülő turizmus és az e sport űzéséhez szükséges termékek élénk vásárlása a jellemző. Egyébként, ami az időjárás miatti csúszást illeti, még a tél elején vagyunk, manapság a síszezon egyre jobban kitolódik, egészen húsvétig. Ugyanakkor eme időtöltés, sport kedvelői mindig megtalálják a havat. 

Egy helyütt azt olvastam, hogy félmillió magyar síel több-kevesebb rendszerességgel, ami elég jó arány, főleg a többi sporthoz, no meg ahhoz képest, hogy kevés a hazai síterep. De vajon mennyire befolyásolja eme időtöltés népszerűségét a jelenlegi gazdasági válság? 

Ami a válságot illeti, véleményem szerint annak még az elején vagyunk, és ebben a társadalmi rétegben – egyelőre – ez kevésbé jelent gondot. Sőt, a járvány, a háború és a válság pszichés nyomása miatt egyre nagyobb az igény a kikapcsolódásra, a felhőtlen – vagy éppen hófelhős – de aktív, időtöltésre.

A síruházat és más kellékek nem olcsók, ugyanakkor nem egy szezonra szólnak. Vásárolnak-e e sport hívei új termékeket, azért, mert az divatosabb, vagy csak akkor nyitják ki a pénztárcájukat, ha akciós az ajánlat, illetve, ha el is mennek síelni, maradnak-e a régi felszereléseknél?

Az alpesi országokban és Közép-Európában a fent kifejtettek miatt kifejezetten erősödött ez a piac, sőt, gondok vannak az ellátási láncolatokban, így a megemelkedett árakat is hajlandó megfizetni a többség. Az árak növekedését – ami összességében 10-30 százalék, forintban számolva – nagyrészt még tolerálják az utazni vágyók. Az más kérdés, hogy meddig tart ki az utazók pénztartaléka.

Ausztria a favorit, de kezd feljönni Szlovákia, Szlovénia és Lengyelország. Fotó: Depositphotos
Ausztria a favorit, de kezd feljönni Szlovákia, Szlovénia és Lengyelország. Fotó: Depositphotos

Hogyan látja a síturizmus jövőjét a klímaváltozás tükrében?

Kétségtelen, hogy van és lesz is hatása, ám tudni kell, hogy a síelés, a hegyvidéki és síturizmus szinte függőséget jelent… Ráadásul a síterepek már évek óta igyekeznek "négyévszakosodni", a legkülönbözőbb egyéb szolgáltatásokkal, családi programokkal, vagy akár wellness szállodai szolgáltatásokkal kiegészíteni a kínálatot. Fontos, hogy az úgynevezett non-skiers réteg aránya folyamatosan emelkedik, tehát nemcsak a síelők utaznak a hegyekbe. üdülni. Több évtizedes jóslásba nem mennék, de ami a síturizmus jövőjét illeti, a következő 5-10 év miatt nem aggódom.

Melyek a legnépszerűbb desztinációk a síelni vágyó magyarok körében?

Egyértelműen Ausztria, de az elmúlt tíz év hatalmas fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan jön fel Szlovákia, Szlovénia és Lengyelország. Mind nagyobb az igény az egy-két napos kiruccanásra, ebben kapnak szerepet a hazai síterepek. Azt tudni kell, hogy ebben a szegmensben is a két ünnep közötti időszakban messze legnagyobb az árbevétel. Nem ez az első eset, hogy későn érkezik a tél, bár a karácsony előtti időszak kifejezetten jól indult, még itthon is. Persze nem mindenki tapasztalt még meg hasonlóan meleg télkezdeteket. Közben ne feledjük, hogy az USA-ban és Japánban rekordmennyiségű hó esett.

Hány hazai szakkereskedő cég van jelen e piacon?

A téli sportszerek kiskereskedelmét durván két részre bontanám: különböző nagyobb láncok, országos lefedettséggel, az igazán profi szakboltok száma körülbelül két tucatnyi, amelyek felveszik a versenyt a három nagy piacvezetővel, bár itt is változott az értékesítési lánc szerkezete. Vidéken hozzávetőleg 40- 45 üzlet működik, a fővárosban további 30-35, összesen, országosan körülbelül száz vállalkozó foglalkozik az efféle termékek értékesítésével. A kisebb szaküzletek jellemzően kiegészítik tevékenységüket kölcsönzéssel, szervíz szolgáltatással vagy éppen használt cikkek forgalmazásával, főleg vidéken. A jellemzően Budapesten működő erős, patinás síszaküzletek árukínálatban, de főleg szakmai tudásban sokszor beelőzik a multikat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!