Laptársunk, a szintén a Klasszis Média Lapcsoport által kiadott Turizmus Online különleges lehetőséget kapott, ugyanis a Tui Magyarország meghívására egész napos szakmai programon vehetett részt a debreceni nemzetközi reptéren.
A légikikötőben 22 éve indult meg a kereskedelmi forgalom, előtte szigorúan elzárt szovjet katonai bázisként üzemelt, és amikor polgári forgalomi célra megnyitották – lőszermentesítéssel kezdték az átalakításai munkát. Centiről centire átvizsgálták a teljes területét, nehogy egy ottfelejtett lőszer tragédiát okozzon.
A reptéren egy futópálya van, ez 40 méter széles, 2500 méter hosszú, vagyis elég behatárolt, hogy milyen gépeket fogadhat: maximum 230 férőhelyesek lehetnek. A látogatás során elhaladnak az egykori szovjet helikopterhangárok mellett is, ezeket hamarosan lebontják.
Az irányítótoronyban nem végeznek tényleges légiirányítást, itt csupán megszívlelendő tanácsokat adnak a pilótáknak, és a manőverezéshez szükséges információkkal látják el őket. A reptér teljes forgalmát, a le- és felszállások engedélyezését Vecsésről, a HungaroControl szakemberei látják el.
A pontos tulajdonosi kör is ismert
Laptársunk a helyszínen járva kiderítette a reptér pontos tulajdonosi körét is: a Külgazdasági és Külügyminisztérium 2022 októbere óta 51 százalékban tulajdonos, a kisebbségi tulajdonrész viszont két részre oszlik: a Xanga cégcsoporthoz tartozó Airport Debrecen Holding Vagyonkezelő Zrt. 23,98 százalékot birtokol, míg a helyi önkormányzati kézben lévő Debrecen Vagyonkezelő Zrt., 25,02 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik.