4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jegybank szakemberei szerint a dohányáruk 10 százalékos árrése 16 százalékos áremelkedést eredményezhet. Vagyis a jelenlegi 860 forintos ár 1000-re emelkedhet hamarosan.

Az ár 84 százaléka csak adó

A jövedéki adó törvény értelmében tételes adóként jelenleg ezer szálanként 12 500 forintos jövedéki adót kell fizetni. Emellett a jövedéki adó másik részeként a terméken van még egy értékadó is, ami viszont már függ a termék árától, és ennek mértéke a kiskereskedelmi ár 31 százaléka. Ez azt jelenti, hogy egy 19 szálas dobozon 238 forint a tételes adó és ha az a a termék 760 forintba kerül - ami nagyjából az egyik legalacsonyabb ár a piacon található termékek esetében -, akkor 236 forint értékadót is fizetnek a dohányosok a vásárláskor. Persze, a 27 százalékos áfa is megvan ebben az esetben, ami kerekítés után 162 forintot tesz ki ebben az esetben. Vagyis a 760 forintból összesen 636 forintot csak a különféle adók jelentenek, és végül marad 124 forint, amin a nagy- és a kiskereskedő osztozik. Vagyis egy 760 forintos cigarettán 84 százalék az adóterhelés.

Eddig a kiskereskedelmi árrés 4 százalék volt, mely a hasznot jelentette az árus számára, vagyis dobozonként 30,4 forintot keresett egy 760 forintos terméken. A kormány a dohánykereskedelmi piac átalakítása során ezt 10 százalékra emelte, bár Lázár János korábbi véleménye szerint a kormányfő a 12 százalékot szorgalmazta volna, ezt azonban végül hivatalosan nem javasolták az országgyűlésnek. Ez tehát változatlan cigarettaár mellett a dobozonkénti 30 forint helyett 76 forintos garantált nyereséget biztosít a kereskedőnek. A nagykereskedőnek pedig a korábbi 93,6 forint helyett 48 marad, ami természetesen nem tiszta profit, hiszen a termék-előállítás, forgalmazás során felmerülő költségeket is ebből kell fedezni.

A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb csütörtökön ismertetett inflációs jelentése szerint azonban, ha a nagykereskedő megtartja a jelenlegi bevételszintet, akkor a 10 százalékos kiskereskedelmi árrés a cigaretta árának 16 százalékos emelésével járhat.

Egy doboz cigaretta árának és árszerkezetének alakulása
(Forrás: MNB)

1000 forintos ár is jöhet a drágább terméknél

A 760 forintos termék esetében megmaradna a 93,6 forintos dobozonkénti bevétele a nagykereskedőnek, ami a kiskereskedő nyereségével 170 forintra emelkedne. Erre jönne rá az értékadó, a tételes jövedéki adó és az áfa, így végül 882 forintra drágulna a termék. Egy 810 forintos cigi esetében 940, 860 forintosnál pedig 997 forint, vagyis kerekítve 1000 forint lehet az új ár.

Mivel a fogyasztói kosárban igen nagy súllyal, kb. 4 százalékos aránnyal szerepel a cigaretta, az áremelkedés a fogyasztói árindexben is érzékelhető változást eredményezhet. A jegybank szakemberei szerint konkrétan 0,6 százalékponttal növelheti az inflációt. Vagyis, ha a májusi inflációt vesszük alapul, és úgy számoljuk, hogy az áremelkedés már megtörtént, akkor az 1,8 százalék helyett 2,4 százalékot közölt volna a statisztikai hivatal. Ez azonban csak abban az esetben, ha a nagykereskedő szeretné megtartani a jelenlegi nyereségszintet, és nem óhajtja "lenyelni" az áremelkedés egy részét.

Az alábbi ábrán egyébként jól látszik, hogy évről évre egyre többet költünk dohányárura. A 2000-es év 9,5 milliárdos tételéhez képest 2011-ben már 16 milliárdot közölt a statisztika. Azt azonban figyelembe kell venni, hogy a sorozatos jövedékiadó-emelések is nagy szerepet játszottak az egy főre jutó kiadás növekedésében.

A KSH adatai egyébként jól mutatják azt is, hogy a három, statisztikában szereplő dohányáru, a Multifilter, a Sophiane és a Symphonia ára hogyan alakult az elmúlt 17 évben. Míg a legolcsóbb Symphoniáért 109 forintot kellett kiadni 1996-ban, 2012-ben már 663 forintot, vagyis az évek során meghatszorozódott a termék ára. A drágább árfekvésű Multifilter esetében 146 forintról indult az ár 1996-ban, és 2012-re 712 forintra nőtt. Ebben az esetben "csak" 4,8-szorosára drágult a termék.

Mivel ezzel szemben az egy főre jutó kiadás még a duplájára sem emelkedett, azt lehet mondani, hogy a sorozatos áremelkedések fokozatosan szorítják vissza a fogyasztást. A termékárak emelkedése ugyanis jóval gyorsabb ütemű, mint ahogy a kiadás nő. 

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!