4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az eddigi becslések szerint mintegy 600-700 millió forint körüli tartozást halmozott fel a sármelléki repülőteret bérlőként üzemeltető Cape Clear Aviation (CCA) Kft., amelynek jelenleg nincs könyvelése, és szeptember óta bért sem fizetett a dolgozóinak - közölte hétfőn az MTI megkeresésére a felszámoló Vectigalis Zrt.

Varga Jenő elnök-igazgató azt mondta: legalább 8-10 felszámolási kérelem volt már a cég ellen a Zala Megyei Bíróságon, amely végül november 10-én jogerősen elrendelte a CCA felszámolását. Hozzátette: a legfőbb szempontja a felszámolás során az, hogy a már meglévő ingatlanvagyonra és az itt lévő eszközökre alapozva "Sármellék legyen a Dunántúl legjelentősebb légi bázisa".

A CCA egy ideje már a fegyveres biztonsági őrzést sem tudta kifizetni, ami egy nemzetközi repülőtér esetében elengedhetetlenül fontos többek között a radartechnika, az éjszakai leszállást is lehetővé tévő fény- és biztonságtechnikai rendszer megóvása érdekében. A cég ingatlanvagyonát a repülőtéren lévő épületek és az ahhoz kapcsolódó eszközök jelentik, de Varga Jenő azt is elmondta, hogy az itt lévő berendezések egy részére már jelentettek be igényt azzal, hogy a CCA azokat csak bérelte.

A tartozás összegéről azért sincsenek még pontos adatok, mert a hitelezőknek 40 nap áll rendelkezésére igényeik bejelentésére, másrészt a társaság ügyeit megismerve az derült ki, hogy a CCA-nak jelenleg "könyvelése sincs" - fogalmazott a felszámoló. Varga Jenő kifejtette, hogy a balatoni turizmus és a környék felemelkedése szempontjából rendkívül fontos a Fly Balaton. Szándéka szerint ezért legkésőbb jövő tavasszal ismét működőképessé kell tenni a repülőteret.

Szabó Vendel, Sármellék polgármestere az MTI-nek hétfőn arról számolt be, a két tulajdonosnak, vagyis Zalavár és Sármellék önkormányzatának a felszámolóval együttműködve szintén az a törekvése, hogy ne szakadjon meg az üzemeltetési jogosítvány, a nemzetközi kereskedelmi besorolás sem.

Kifejtette, hogy a két önkormányzatnak több mint 30 millió forinttal maradt adósa a társaság, amely az utóbbi két évben nem fizette ki sem a bérleti, sem a koncessziós díjat. Idén kora ősszel szerződést is bontottak a CCA-val úgy, hogy a repülőteret változatlan feltételekkel használhatják ameddig szükséges, ezzel a még korábban szerződött járatok érkezését biztosítani lehetett.

A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács napokban megjelentetett, az elmúlt 10 év fejlesztéseiről szóló kiadványa szerint a sármelléki Fly Balaton repülőtér egy - pontosabban nem meghatározott - 130 millió forintos összköltségvetésű projektjéhez 53 millió forintos támogatást nyert az elmúlt években. Szabó Vendel az MTI-nek ezzel kapcsolatban meglepődve mondta: erről eddig nem volt tudomása, "ebbe nem voltunk beavatva".

Hozzátette, hogy amikor 2005-ben a CCA bérlőként elindította a fejlesztéseket, a Balatoni Fejlesztési Tanács a tervek elkészítéséhez, a fénytechnika és a biztonsági berendezések beszerzéséhez 65 millió forintos támogatást biztosított.

Az önkormányzatok már hónapokkal ezelőtt tárgyalásokat kezdtek azért, hogy új bérlőt találjanak a repülőtérre, és az érdeklődések azóta is folyamatosak. Ezen a héten két külföldi érdeklődő magyarországi képviselőivel is találkoznak, de a légimentők itt működő bázisának jövőjéről is tárgyalni fognak - mondta el Szabó Vendel.

A nyilvános cégadatok szerint a Cape Clear Aviation Repülőtér Üzemeltető és Fejlesztő (CCA) Kft. tulajdonosai között a legutóbbi, idén márciusi változásbejegyzés szerint egy brit és három ír magánember szerepel - közöttük a 2009 januárjától ügyvezető Jonathan Moore -, továbbá 2008-tól a ciprusi bejegyzésű Roxino Investments és 2006-tól a budapesti székhelyű, ingatlanhasznosítással foglalkozó Quadrator Kft.. Ez utóbbi tulajdonosai közt szerepel a 2009 elején a CCA ügyvezetői posztjáról lemondott Gubicza Ágoston, valamint Parditkáné Nógrádi Cecília.

A CCA október 10-én jelentette be, hogy ideiglenesen ismét bezárja az általa üzemeltetett sármelléki Fly Balaton repülőteret, amelyet a téli szüneteltetés után idén áprilisban nyitott meg újra. Az akkori közlés szerint áprilistól októberig mintegy 15 ezer utas vette igénybe a sármelléki repülőteret.

A Fly Balatont bérlőként üzemeltető CCA 2004-ben 99 évre vette bérbe a tulajdonos Zalavár és Sármellék önkormányzatától a repülőteret. A tavaly még közel 120 ezer utast fogadó leszállóhelyet 2008. október végén elhagyta legnagyobb partnere, a Ryanair, ezt követően idén áprilisig zárva volt a repülőtér. Az újbóli indítás érdekében Hévíz, Keszthely és Zalakaros önkormányzata, valamint térségbeli szállodák és a hévízi Mutsch Ungarn Reisen összesen közel 30 millió forintot adtak össze.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!