3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A MÁV minden nyereséget kivett osztalék formájában, sőt még többet is.

A MÁV-Start Zrt. értékesítésből származó  nettó bevétele 103,2 milliárd forintra nőtt tavaly, az azt megelőző 76,6 milliárdról. A tetemes növekedés mögött azonban zömmel az áll, hogy tavaly év elején a MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet beolvadt a MÁV-Startba, így ezek eredményei is utóbbi kimutatásában szerepelnek. A 34,64 százalékos növekedésből 30,15 pusztán ennek köszönhető.

Ettől függetlenül a MÁV-Startnál 61,1 milliárd forint lett a közszolgáltatási szerződés keretében ellátott személyszállítás árbevétele, amely 1,8 milliárdos növekedés. Ennek mintegy 2/3-a a menetdíj és helyjegy-bevétel, 1/3-a pedig az árkiegészítés. Mint az a pénzügyi jelentésből kiderül, a növekedés mögött részben a gyorsvonati pótjegy 854 millió forintos extra-bevétele áll. A belföldi menetjegybevétel egyébként 94, a bérleteké pedig 383 millióval nőtt tavaly 2013-hoz képest.

Szintén nőtt a nem közszolgáltatásként ellátott szolgáltatások bevétele 9,1 milliárdra, amely 1,1 milliárddal haladja meg a 2013-as értéket. Ehhez döntően hozzájárult a railjet szerelvények növekvő népszerűsége, illetve a németországi üzleti alapon közlekedő Metropol és Kálmán Imre EN vonatok forgalombővülése.

Az értékesítésből származó bevétel ugyanakkor csak kisebb részét teszi ki a céghez befolyó pénzeknek, a legnagyobb elem ugyanis a közszolgáltatás költségtérítése, amely 146,1 milliárdot tett ki tavaly. Ez egyébként 4,3 milliárddal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Látott már emeletes vonatot? Ha nem, kattintson!

A bevételre szüksége is van a cégnek, hiszen csak az anyagjellegű ráfordításai 159,2 milliárdot tettek ki, amely egyébként komoly csökkenés 2013-hoz viszonyítva, amikor 187,4 milliárd volt ez a tétel. A visszaesés mögött az áll, hogy az összeolvadásnak köszönhetően mind a vasúti karbantartás, mind pedig a vontatás-tolatás költségei visszaestek, illetve nem kellett ezeket, mint külső szolgáltatást igénybevenni.

A személyi jellegű ráfordítások 140 százalékkal nőttek, amelynek szintén az összeolvadás az oka, hiszen a személyi állomány 107 százalékkal nőtt. Hogy a juttatások ennyivel nagyobb mértékben emelkedtek, mint az állomány, annak egy egyszeri juttatás, illetve a július 1-től végrehajtott 2,4 százalékos bérfejlesztés az oka.

A MÁV-Start adózott eredménye így 4,2 milliárd forint lett a tavaly előtti 133 millió után, amelyet az anyacég MÁV Zrt. teljes egészében kivett, de ezen túl az eredménytartalék rovására további 11,7 milliárd forint osztalékról is döntöttek, amely így 16 milliárdra nőtt.

Tavaly nem vettek ki osztalékot a cégből, így a vállalat mérleg szerinti eredménye a 2013-as 133 millió után, tavaly 0 forint lett. Itt azonban fontos megjegyezni, hogy egy állami tulajdonú, fontos közfeladatot ellátó és főként állami támogatásból gazdálkodó cégről beszélünk.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!