A Malév 10 százalékkal csökkenti téli kapacitásait a tavalyi szezonhoz képest a kereslet visszaesése miatt, de három év múlva már nyereséget tervez; a légitársaság döntése nem egyedülálló, a gazdasági válság miatt több európai társaság is csökkenti járatai számát, az ellenkezőjére is van azonban példa: a Wizz Air több mint 30 százalékkal növeli kapacitásait.
A magyar nemzeti légitársaságnál az MTI-nek elmondták, hogy az október végétől érvényes téli menetrendben három célállomással kevesebb szerepel az előző évihez képest, igaz azonban, hogy a nyáron még 5 járat szüneteltetését tervezték.
Felfüggesztik a ljubjanai, genfi és dublini járatokat, de a tervek szerint a Malév a nyári szezonban újraindítja azokat. A légitársaság nyáron még a velencei és podgoricai járatok felfüggesztését is tervezte, ezek azonban végül benne maradnak a menetrendben.
A légitársaság új célállomásokat is kínál, melyek egy évvel ezelőtt még nem szerepeltek a téli kínálatban, ezek Amman és a romániai Jászvásár, ahová a Malév az év első felében indította el járatait.
Egyes útvonalakon pedig sűríti járatainak számát a cég: ilyen a hamburgi, római, bejrúti vagy stockholmi útvonal.
A Malév három éves üzleti tervéről éppen a napokban egyeztetett az igazgatóság, amelynek végrehajtásával a légitársaság működése hosszú távon biztosítható. Az üzleti terv kitér a flotta átalakításra, a létszám-racionalizálásra, a kereskedelmi stratégia és a költségcsökkentő program kérdéseire, és eredményeként a Malév három éven belül ismét nyereségessé válhat.
Az iparág helyzetére tekintettel ugyanakkor az igazgatóság arra kérte a légitársaság menedzsmentjét, hogy dolgozza át a három éves üzleti terv egyes előrejelzéseit, s a testület ezt követően fogja újra megtárgyalni a dokumentumot.
A Malévot megelőzve már több európai légitársaság is csökkentette férőhely-kapacitását a kereslet csökkenése miatt. A Finnair kedden jelentette be, hogy augusztusban 10 százalékkal mérsékelte férőhely-kapacitását. A francia-holland KLM-Air France a jövedelmezőség javítása jegyében bizonyos célállomásokat meg akar szüntetni, és egyes járatain csak egy osztályt tervez bevezetni. A cseh CSA még augusztusban jelentette be, hogy radikális költségcsökkentő intézkedéseket terveznek.
A Wizz Air diszkont légitársaságnál az MTI-nek azt mondták: a teljes hálózaton a kapacitás és az utasszám is 34 százalékkal nő a tavaly téli időszakhoz képest az idén. Magyarországon a kapacitást 23,5 százalékkal növelik, ugyanakkor ennél enyhén magasabb, 25-26 százalékos forgalombővülést várnak.
A nemzetközi légiforgalmi szövetség (IATA) augusztus közepén azt jelentette, hogy júniusban stabilizálódott a globális légi utasforgalom részben annak a hatására, hogy a légitársaságok csökkentették viteldíjaikat. Számos légitársaság azért csökkentette a jegyárakat, hogy visszacsalogassa az utasokat.
A nemzetközi légiforgalmi szövetség, az IATA és az ACI Europe repülőtéri ágazati szervezet szerint már lassul a visszaesés az ágazatban. Az ACI Europe felmérése szerint júliusban már csak 4,3 százalékkal csökkent az európai repterek forgalma az előző év azonos időszakához képest, míg az év első felében a visszaesés mértéke átlagosan 9,6 százalék volt.