2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jacques Barrot, az Európai Bizottság (EB) közlekedési biztosa rendet kíván tenni a repülőtéri szolgáltatások 1996-ban megnyitott piacán. Az azóta eltelt tíz évben az Európai Unió tagországain belüli repülőjáratok száma megtriplázódott, kialakult egy teljesen új utasszállító ágazat, a diszkont-légitársaságok csoportja, amely erős nyomást gyakorol a jegyárakra, ám eközben a légikikötők szolgáltatási költségei jelentősen megnövekedtek - írja a Napi Gazdaság.

A repülőtereket üzemeltető cégek ma is afféle monopóliumokként működnek, amelyeknek ki vannak szolgáltatva a vásárlók. Emellett hiába változott meg a szemléletük - inkább ügyfeleknek, semmint felhasználóknak tekintik a légitársaságokat -, ez sem tartja vissza őket illetékeik emelésétől.

A fel- és leszállásokért, a gépek parkolásáért, a biztonsági szolgáltatásokért és az utasok kezeléséért szedett díjak a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint a légitársaságok üzemeltetési költségeinek négy-nyolc százalékát teszik ki, és Európában a magasabb szélsőértékhez közelítenek, mert a világ 25 legdrágább repülőtere közül 15 itt található.

Az áremelési csúcstartó az elmúlt időszakban a párizsi Charles de Gaulle volt, amely öt év alatt 26,5 százalékkal emelte illetékeit. A légikikötőket üzemeltető vállalatok azzal védekeznek, hogy kényszerhelyzetben vannak: a növekvő légi forgalom és a 2001. szeptember 11-e nyomán bevezetett új biztonsági követelmények teljesítése kényszeríti őket áremelésre.

Az EB rendkívül kemény tárgyalásokat folytatott a felekkel, mielőtt megfogalmazta piacszabályozó javaslatait. Ezek egyik legfontosabb eleme, hogy az unió egészére érvényes, egységes árkalkulációs rendszert akarnak bevezetni. Emellett köteleznék a tagállamokat, hogy hozzanak létre egy szabályozó hatóságot, amely döntőbíróságként működne a repülőterek és a légitársaság közötti árvitákban. Ilyen szervezet Nagy-Britanniában már működik, ez szolgálhatna mintául a többi országnak.

A Barrot-féle elképzelés azt is megfogalmazza, hogy a kivételezés elkerülése végett nyilvánossá kellene tenni a felhasználók és az üzemeltetők megállapodásait. A javaslat ugyanakkor nem tartalmaz árkorlátozó limiteket. Ez csalódást okozott a légitársaságoknak, akik átfogóbb változásokért lobbiztak - áll a Napi Gazdaságban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!