3p

Az internetes hirdetések hatalmas arányban, hetven százalékkal nőttek 2006-ban az előző évhez képest a TNS Media Intelligence felmérése szerint. Az országos napilapok egyre kevésbé kellenek a hirdetőknek, s a tévés hirdetések is csak szerény mértékben emelkedtek. A cégek továbbra is az élelmiszerek reklámozására költenek a legtöbbet. Mfor.hu háttér.

A kamatadó, a telefoncsere és a választási kampány nyomta meg a piacot. Táblázat!

Tavaly is hagyományosan a legtöbbet élelmiszerek hirdetésére költöttek. Annak ellenére, hogy jelentősen befékezett a szegmens: a 2000-2005-ben 15-30 százalékos bővülés jellemezte a szektort, ám két éve már csak nyolc százalékkal, tavaly viszont egyáltalán nem nőtt az élelmiszer-hirdetések piaca.

Hasonlóképpen drasztikus csökkenés volt megfigyelhető a távközlési piacon is. Míg 2005-ben még 15 százalékos volt a hirdetések összege, tavaly egy százalékos visszaesést mutat az index. A T-Com és a Tele2 nagyságrendileg ötven százalékkal vett vissza a költésből - nem szabad elfelejteni, hogy a T csoport jelentős összegeket ölt a dizájnváltásba. Ugyanakkor 2006-ban nagy mozgolódásba kezdett a UPC és a Pannon is - ám még ez a pluszköltés sem tudta ellensúlyozni a magenta és a piros-sárga cég visszafogottságát.

A bankok a kamatadóval reklámoztak

A bankszektor 11 százalékos bővülést produkált tavaly - ez szerény, főleg ha a 2005-ös év 55 százalékos bővülésével hasonlítjuk össze. Hozzá kell tenni azonban, hogy két éve például a K and H arculatváltásra igen sokat költött. Tavaly ennek következtében visszavett pár százalékot a költésből, csakúgy, mint az Erste Bank. Az OTP és a Raiffeisen 20-30 százalékkal emelte a büdzsét. A lakáshitelek még mindig slágerreklámok a szektorban, ám a kamatadó hírére a pénzintézetek is rögtön reagáltak, így a befektetési hirdetések jelentősen emelkedtek.

Ami a szolgáltatási piacot illeti - a politikai hirdetéseket nem számítva -, hatalmas összegeket emésztettek fel a randivonalak, a chat és a csengőhangos hirdetések. A teljes szektoron belül 6,3 milliárd forint ment el ezekre a reklámokra.

Ennél is nagyobb szeletet hasított ki a politikai hirdetések köre: összesen 8,5 milliárd forintot költöttek el a kampány eme szegmensére. Ez kétszer több, mint a Coca-Cola éves reklámköltése, és hozzávetőleg megegyezik a Vodafonéval - csak a politikai hirdetések mindössze pár hétig voltak műsoron.

Nagyot nyomott a Ford

Az autós hirdetők közül senki sem került be a top tíz reklámozó közé. Az egész szegmens mindössze öt százalékkal bővült, ám ezen belül a Ford nagyot robbantott: 65 százalékkal emelkedtek a költései. Az Opel, a Chevrolet és a Citroen hazai képviseletei húsz százalék feletti mértékben növelték a kiadásokat, a Peugeot viszont ugyanennyivel nyeste meg a reklámbüdzséjét.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!