3p

Az Európai Unió régióinak vizsgálata alapján a középfokú végzettség elterjedtsége mutatja a legszorosabb kapcsolatot a gazdasági fejlettséggel.

Az Európai Unió régióinak vizsgálata alapján a középfokú végzettség elterjedtsége mutatja a legszorosabb kapcsolatot a gazdasági fejlettséggel -- derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) most megjelent úttörő kiadványából. A felsőfokú képzésben megszerzett tudás szinte minden esetben annyira specializált, hogy igazán nagy hasznát csak akkor veheti az üzleti szféra, ha az oktatási intézmények rugalmasan alkalmazkodnak a változó igényekhez.

Az ipari társadalomból a tudásalapú társadalomba napjainkban is zajló átmenet már felmutatja azon jellemzőket, melyek miatt az élethosszig tartó tanulás lehet az alkalmazkodás egyetlen eszköze. A tanulást a szervezet kutatói azonban nem csupán az egyének, hanem a szervezetek szintjén is értelmezik. A változások komoly kihívás elé állítják a tágan értelmezett oktatási rendszert, többek között azért is, mert a gyorsuló globalizáció ellenére a regionális különbségek adott gazdasági térségen belül alig mérséklődnek.

Az OECD kutatói az Európai Unió valamennyi régiójának adatait felhasználva megállapították, hogy a leghatározottabb (negatív) kapcsolatot az adott térség gazdasági teljesítményével -- amit az egy főre jutó GDP-vel mértek -- az alapfokú végzettségűek aránya mutatja. Emellett a pozitív összefüggés erősebb volt a középfokú, mint a felsőfokú képzésben részesültek arányával. A szerzők szerint az adatfelvétel finomításával lehetne csupán magyarázatot kapni e meglepő eredményre. Hipotézisükben azt feltételezik, hogy ebben a színvonalas közép- és az alacsony nívójú felsőfokú oktatás közötti csekély különbségnek csakúgy szerepe lehet, mint annak, hogy a diplomások összetétele esetleg nem felel meg a vállalatok igényeinek.

A szervezetek tanulásának mérőszámaként a szerzők a kutatás-fejlesztésre fordított összegeket, illetve az ezer főre jutó szabadalmak számát vetették össze a GDP adatokkal. Bár az összefüggés a várakozásoknak megfelelően pozitívnak bizonyult, a kivételek rávilágítottak, hogy a helyi intenzív innováció az éles verseny következtében nem mindig produkál gyors növekedést a régióban.

A kutatók szerint a diplomások tudása nem feltétlenül a képzési hely közelében hasznosul, hiszen a vállalatok legalább az adott ország teljes felsőfokú végzettségű munkaerő állományából válogathatnak. A strukturális eltérések kezelése az oktatási intézmények és a vállalkozások együttműködését igényli, mert az igényeken túl képzett diplomások taníttatásának határhaszna negatív is lehet. Az egyéni tudás a tapasztalatok szerint a vállalati tanulási folyamatban képes növekedést serkenteni. Éppen a régiók eltérő adottságai miatt azonban nem lehet egyetlen eredményes fejlesztési stratégiát megjelölni. A helyi szinten tevékenykedők befolyásuk növekedésével -- legalábbis az EU-ban -- a jövőben egyre többet tehetnek majd a "tanuló régiók" kialakításáért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!