5p

Bicikliügyi kormánybiztos, több száz kilométer beígért kerékpárút, kampányok, játékok, versenyek. A fővárosi és az országos politika egyaránt zászlajára tűzte a kerékpározás népszerűsítését. Kérdés, mennyire hat ez a biciklis társadalomra. Mfor.hu háttér.

A Hősök tere angyala (Mfor-montázs)

Tekerj kerékpárral munkába címmel hirdetett meg szeptember közepén egy versenyt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a fővárosi önkormányzat. A tervek szerint jövőre országos szintűvé duzzadó felhívásra több mint kilencszáz cég jelentkezett, így összesen több ezer résztvevője volt a kéthetes játéknak.

A megmérettetésre nevezők között ajándékokat (biciklit, kerékpáros táskát, háztartási eszközöket) sorsoltak ki. A rendezvény szerves része volt a mobilitási hétnek, amely szombaton a Critical Mass kerékpáros felvonulással zárul az autómentes nap alkalmából.

Hányan vannak két kerékkel?

Felmerülhet a kérdés: hány embernek szólnak ezek a kampányok, hányan használják majd a kerékpárutakat, mekkora az ország és a főváros biciklis társadalma.? Budapesten annyi kerékpár van, mint ahány személyautó, vagyis a potenciális kerékpárosok száma több százezer. Közülük persze sokan csak alkalmanként ülnek nyeregbe. A Studió Metropolitan tavalyi felmérése szerint a felnőtt társadalom kilencven százalék tud ugyan biciklizni, de csak kevesebb mint felük ült kerékpáron az elmúlt évben.

A biciklizők harmada csak alkalmanként száll nyeregbe, negyven százalékuk havonta-hetente egyszer, és csak 12 százalékuk használja napi rendszerességgel a kerékpárt. Munkába és iskolába viszonylag kevesen járnak biciklivel, sokkal jellemzőbb, hogy bevásárláshoz, kirándulások alkalmával "vagy csak úgy" pattannak nyeregbe a megkérdezettek. Nem meglepő, hogy a legaktívabb biciklisek a fiatal felnőttek és a középkorúak (30-44 év).

A férfiak és a nők között nincs hatalmas különbség, de a férfiak aránya minden szegmensben (munka, kirándulás, bevásárlás) nagyobb, mint a nőké. 

A kereslet egyelőre nem nő 

A kampányok, politikai szándékok egyelőre nem nagyon hatnak a biciklis társadalomra. A lapunk által megkérdezettek egyelőre nem látják a változást, és nem tartanak attól sem, hogy a közeljövőben ugrásszerűen megnőne a biciklisek száma. Kedvező jelek persze vannak, kérdés ugyanakkor, hogy ez mennyiben függ a felkarolt ügytől és mennyiben a piaci törvényektől.

Nem várható, hogy a közeljövőben érdemben bővüljön a kerékpáreladások piaca - mondta az mfor.hu-nak Berkes György, az Olimpia Kft. ügyvezető igazgatója. A Gepida bicikliket piacra dobó, legnagyobb hazai kerékpárgyártó cég tapasztalatai azt mutatják, hogy ha lesz változás, akkor az a minőségben keresendő. Nagyon nehéz megbecsülni a piac méretét, de nagyságrendileg 250 ezer kerékpárt adnak el az országban évente. Ez a mennyiség évek óta stagnál.

Minőségi javulás már van

Az Olimpia ehhez képest tavaly stabil növekedést ért el, 10-13 százalékkal bővült a forgalma.  A legolcsóbb, alapfelszereltséggel bíró bicikli ötvenezer forint körüli összegért már beszerezhető az Olimpiánál, amely középkategóriás kerékpárokkal foglalkozik. Az eladott biciklik átagára ennél magasabb, 60-100 ezer forint között alakul. Egy jó kereskedő meg tudja győzni a vásárlót arról, hogy érdemes nagyobb összeget szánni a kerékpárra - magyarázta Berkes György.

A nagyon olcsó, nyolc-tízezer forintos "kerékpárokkal" nem lehet versenyezni, mert aki ilyet akar venni, azt úgysem lehet meggyőzni. Ezek a járgányok egyébként semmire sem használhatók, véli az ügyvezető. Azokat a vásárlókat lehet elcsábítani, akik már megjárták egyszer egy ilyennel, és soha többé nem akarnak gagyi kerékpárt.

Várni kell az átütő változásra


A szakember a következő tíz-húsz évben egyébként nem vár komoly változást a kerékpáros kultúra alakulásában. Ehhez az kellene, hogy a politika, a gyártók és a kerékpáros szervezetek tudatosan, kitartóan és több éven keresztül közösen dolgozzanak. Az irigyelt holland kultúrát azonban valószínűleg sohasem érjük majd el.

Egyszerű, de hatalmas különbség a két ország között, hogy míg ott egész évben lehet kerékpározni, addig itthon télen nagyon hideg van - magyarázta Berkes György. Egyébként még Németország is nagyon messze van a szinte paradicsomi állapotokat felmutató Hollandiától. Elég, ha arra gondolunk, hogy az átlagos bicikliár Németországban háromszáz euró felett alakul (75 ezer forint), Hollandiában pedig 650 euró körül (160 ezer forint).

Új piaci szegmensek 

A kerékpáros üzlet persze nem ér véget a járműveknél. A dudák, csengők, órák, pumpák mellett a biciklistáskáknak is jelentőségük van, s a túratáskák mellett a városi biciklizés megköveteli a városi táskákat is. Biciklivel közlekedő lányok találták ki például a Cangira-táskákat, amelyek kifejezetten a városi jövés-menésre lettek kitalálva.

Hasonló piaci réseket töltenek be az eredetileg futár-, ma már divatosabb táskákat áruló üzletek vagy a fényvisszaverő pólót gyártók is. Utóbbi azért hasznos, mert szebb, mint a "kukásmellény".

"Először magunknak gyártottunk táskát, később melléktevékenységként már megrendelésre is" - mondta a cég egyik képviselője. A színes, mókás táskákat elsősorban nőknek szánják.

Egyéni tapasztalatok alapján úgy látják, hogy egyre többen közlekednek biciklivel. De ez biztosan nem a politikai kampányok miatt van, mert azok még egyáltalán nem látványosak. 

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!