3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A felsővezetés minden igyekezete csődöt mond, ha az alsóbb szinteken álló menedzserek szándékosan vagy vétlenül, de rosszul hajtják végre a terveket. Mindez különösen igaz a motivációs programokra, amelyek kisiklása a vállalatot is a mélybe küldheti.

Az alkalmazottak elkötelezettségét és termelékenységét erősítő eszközök utáni kutatások hosszú éveken át elsősorban a sikeres motivációs programokra koncentráltak, de ezekből általában hiányzik egy fontos részlet, mivel az egyik legfontosabb szereplőt, az alsóvezetőt nem veszik figyelembe.

Ez a legfontosabb tanulsága Tom McMullen, Mel Stark és Doug Jensen, a Hay Group nemzetközi HR-birodalom három konzultánsának nemrég megjelent új könyvének, amely szintén a motivációs rendszerek sikerességének tényezőit vizsgálja. Ezeknek a módszereknek a sikere a szerzők szerint leginkább az alsóvezetőkön állnak vagy buknak, mert a legtöbb alkalmazottnak ők szolgálnak a vállalat arcaként. Így hiába találnak ki egy jó programot a felsővezetők, ha az alsó szinten a megvalósításba hibák csúsznak. McMullen úgy foglalta össze véleményét, hogy a vállalatoknak a jutalmazások kapcsán sokkal inkább azok módjára kell koncentrálniuk, mint a tárgyára.

Miközben sok vállalat csupán pénzügyi jutalmakban gondolkodik, nem veszik észre, hogy vannak más jellegű ösztönző erők is, amikkel erősíteni lehet az alkalmazottak elkötelezettségét, úgy mint a munkatervezés, karrierfejlődés vagy a munkahelyi környezet javítása, amelyekre óriási hatással van az alsóvezető tevékenysége. Ezzel kapcsolatban az egyik társszerző, Mel Stark úgy véli, hogy az ideális munkakörnyezet felbecsülhetetlen hatással van a dolgozók elkötelezettségére és termelékenységére, ezért a HR-menedzsereknek és az alsóvezetőknek együtt kell működniük ennek kialakításának érdekében.

A könyv nem vitatja, hogy a versenyképes fizetés és juttatások elengedhetetlenek a sikeres működéshez, de a szerzők úgy látják, hogy döntő tényezőnek a nem anyagi jellegű ösztönzők bizonyulnak a vállalatok közti konkurenciaharcban, ezeket ugyanis a legnehezebb utánozni, lemásolni. McMullen szerint a legmeglepőbb tapasztalatuk az volt a könyv írása közben, hogy az alkalmazottak milyen gyakran és hangsúlyosan emelték ki a pénzzel nem összefüggő témákat, amelyeket a legfontosabbaknak tekintenek a munkahelyeiken. Ezeken a területeken pedig az alsóvezetők jelentős pozitív befolyást gyakorolhatnak.

Ennek módszerei nagyon egyszerűek, mégis sokszor figyelmen kívül hagyják a vezetők. A megszokott mindennapos munkák elismerése, illetve az alkalmazottak egyéni feladataihoz való visszacsatolás és azok segítése nagy részben hozzájárulhat a munkahelyi környezet javításához. A könyv szerint a vállalatoknak nem szabad megfeledkezni a karrierfejlődés kialakításáról sem, amely ugyan munka- és energiaigényes, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a dolgozók szívesebben maradnak olyan szervezeteknél, amelyek törődnek a fejlesztésükkel és motiváló jövőképet tudnak felmutatni az előmenetelükkel kapcsolatban.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!