A magyar reklámszakmának nincsenek jelentős eredményei Cannes-ban. A közterület mellett sajtó kategóriában még a listán sem szerepelt magyar hirdetés, a televíziós reklámfilmek esetében pedig nem került a döntőbe hazai reklámfilm-alkotás.
"A legtöbb magyar reklám nagyon tényszerű, általában terméket, vagy promóciót hirdet. Legtöbbjük a boldog, mosolygó emberek és sok-sok információ kliséjét használja. Az eredeti ötletek sokszor a megvalósítás során vesznek el" - mondta a Menedzsment Fórumnak Anko Reijnders, a Leo Burnett Budapest ügyvezető igazgatója annak kapcsán, miért szerepeltek gyengén a fesztiválon a magyar alkotások.
A reklámokat azonban merőben másképp ítélik meg a nézők, akiknek valójában készülnek ezek a munkák, és másképp a szakma. Míg Cannes-ban a Honda "Grrr" aratott, a Leo Burnett Magyarország Cannes-i előjátékában - ahol mintegy 10 000 néző szavazhatott interneten a benevezett alkotásokra -, a Perui Rákalapítványnak készült "Magic" című szpot kapta a legtöbb voksot.
Anko Reijnders szerint ez azért történt így, mert a Cannes-i zsűri elsősorban a megvalósítást és az ötletek minőségét értékeli. Az alkotásnak eredetinek és karizmatikusnak kell lennie. A közönség azonban jobban kedveli azokat a reklámokat, amelyek magával ragadóak, amelyekben van egy kis drámaiság. A két vélemény pedig sokszor nem egyezik.
Az ügyvezető szerint a Cannes-i eredmények miatt nem kell aggódni, mivel a hazai reklámszakma fejlődik, sok a hazai tehetség, és várhatóan hamarosan be is érnek. Más fesztiválokon - az Epicán és a Golden Drumon is - sokkal jobb a magyar eredménylista.
Körte Ildikó
Menedzsment Fórum
A klisék miatt buktak meg a magyarok Cannes-ban
A Cannes-i Nemzetközi Reklámfesztivál zsűrije idén 26 magyar alkotást értékelt. A plakátok csatájában nem díjaztak magyar résztvevőt, a reklámfilmeknél pedig egyetlen hazai alkotás sem jutott döntőbe a szakma Oscar-díj kiosztásának is tekinthető fesztiválon.