Egy cégvezetőnek óhatatlanul szembesülnie kell azzal, hogy számos oka lehet annak, hogy a szervezeten belül konfliktusok alakulnak ki. Az alábbiakban áttekintjük, hogy milyen tényezők mentén alakulhatnak ki ezek a konfliktusok.
1. Egy szervezeten belül mindenekelőtt beszélhetünk kapcsolati konfliktusokról. Ide tartozhat, ha például az értékesítési csapat tagjai között valamilyen nézeteltérés van, a munkavállalók képtelenek az együttműködésre, amely pedig elengedhetetlen lenne a sikeres és eredményes munkavégzés szempontjából. A kapcsolati konfliktusok mögött meghúzódhatnak erős, negatív érzelmek, téves észlelések és sztereotípiák vagy éppen kommunikációs zavarok.
2. Az értékkonfliktusok szintén nagymértékben rombolhatják a szervezeten belüli munkamorált, és csökkenthetik az eredményességet. Az értékkonfliktusok a következő tényezők mentén alakulhatnak ki: a konfliktusban szereplő személyek más dimenziók mentén ítélik meg a gondolatokat, a viselkedéseket; az egyéni és a közösségi célok eléréséhez más és más értékeket kapcsolnak a konfliktusban álló felek; végül, de nem utolsósorban a szereplők különböző életfelfogásából, vallási és politikai meggyőződéséből is gyakran alakulhatnak ki ilyen értékkonfliktusok.
3. A szervezeteken belül gyakran előfordulnak úgynevezett strukturális konfliktusok. Ezek a nézeteltérések abból fakadnak, hogy adott esetben az értékesítők úgy érzik, hogy a források, egyenlőtlen mértékben kerülnek elosztásra, s a hatalmi viszonyok sem tükrözik a realitást. Ilyen természetű konfliktus ered továbbá abból, ha a munkakörnyezet (fizikai, földrajzi, környezeti tényezők) nem képezik alapját a munkatársak közötti kooperációnak.
4. További tényező, amely mentén kialakulhat konfliktus: az információhiány. Már a korábbiakban is kitértünk arra, hogy mennyire lényeges, hogy egy értékesítési teamen belül mindenki azonos mértékben jusson hozzá a munkavégzéshez szükséges információkhoz. Emellett egyeztetni kell, hogy egy csapaton belül mindenki azonos módon értelmezi-e a kapott információkat. Ha ez nem történik meg, akkor könnyen konfliktus alakulhat ki a szervezeten belül, melynek alapvető okai között ott szerepel az információhiány, a téves információk, valamint az, hogy egyes szereplők másként értelmezték a kapott információkat.
5. Végül, de nem utolsósorban megemlíteném még az érdekkonfliktusokat. Itt, mint azt az elnevezés is jól mutatja a konfliktus a szereplők szembenálló érdekeinek ütközése nyomán alakul ki.
Amint az a fentiekből is jól látszik, egy szervezeten belül számos tényező mentén alakulhatnak ki konfliktusok. Legyen azonban bármely tényező a kiváltó ok, a konfliktusok rontani fogják a munkamorált, nagyobb lesz a hiányzások száma, és megnő a cégtől való elvándorlás. Ezek a folyamatok pedig kihatnak a cég sikerességére és eredményességére. Ezt elkerülendő tehát soha nem szabad a vezetésnek a szőnyeg alá söpörni a problémát, minden esetben megoldást kell találni a konfliktusokra.
Forrás: Salesjob