A Gemius 2013. februárjában készült jelentésében részletesen elemezte az internethasználók szocio-demográfiai profiljait s kiemelten vizsgálta életkori sajátosságait Belorussziában, Bulgáriában, Horvátországban, Csehországban, Dániában, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Lengyelországban, Oroszországban, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában, Ukrajnában és Magyarországon.
Az elemzés rámutatott, hogy Boszniában az internetet legnagyobb részben a fiatalok használják, majd minden második internethasználó 15-24 éves korú (a teljes penetrációs 40 százaléka).
A horvát online közönség között is a fiatalok dominálnak (az internethasználók 34 százaléka 14-24 év közötti életkorú), de a helyzet hasonló Belorussziában is (31 százalék 15-24 év közöttiek), Szlovákiában (31 százalék 12-24 éves), Bulgáriában és Litvániában (mindkét helyen 26 százalék, 15-24 év közöttiek), Csehországban (24 százalék 10-24 év közötti), és Ukrajnában (31 százalék, 14-24 év közöttiek).
Mateusz Gordon, a Gemius e-kereskedelmi szakértője úgy véli, hogy az online üzleti folyamatok megtervezése során alaposan meg kell vizsgálni az internet felhasználók korát, a piaci változások elővetítése céljából. “A fiatalok az internetre mint a szórakozás forrására tekintenek. Következésképpen ahol az online közösségben a fiatalok jelenléte a meghatározó, várhatóan növekszik a multimediás termékek eladásának száma. Ezek közül különösen növekszik a játékok, zene vagy okostelefon applikációk forgalma, amelyeket a fiatalok könnyen elérnek az online áruházakban” – mondta Mateusz Gordon.
A felmérés adati szerint Oroszországban a közönség idősebb: az internethasználók 31 százaléka 25 és 34 év közötti korcsoportba tartozik. Ugyanez a korcsoport a legnagyobb Szerbiában is (27 százalék), Magyarországon (26 százalék), Lengyelországban (26 százalék), Lettországban (24 százalék) és Észtországban (23 százalék). A legidősebb internet használókkal pedig Szlovéniában és Dániában találkozunk. A 35-44 év közöttiek a szlovén internetes közönség között vannak a legnagyobb számban jelen (20 százalék), míg 55 éves feletti felhasználók számos többségével Dániában (26 százalék) találkozhatunk.
“Az adatok arra mutatnak, hogy minél régebbi egy országban az internetes piac, annál nagyobb az idősebbek aránya az internet felhasználók körében. Ennek oka, hogy az e-market szektor, amely egyre jelentősebbé válik, főként az idősebb vásárlói korosztályt célozza meg.
“E szegmensben bővül mind a termékek és szolgáltatások köre, és növekszik az online vásárlók száma is példaként említhető az idősebbek utaztatása, a nekik szánt rehabilitációs készülékek vagy gyógyszerek” – mondta Gordon.
A vizsgálat értelmében a legtöbb internet felhasználó Oroszországban (61 millió), Lengyelországban (19 millió), és Ukrajnában (16 millió) található. A sorban a következő Csehország (6 millió), Magyarország (5 millió), Dánia (4,3 millió), Belorusszia (4,8 millió), és Bulgária (4 millió), majd Szerbia és Szlovákia, (3- 3 millió ) és végül Horvátország és Litvánia ( 2-2 millió felhasználóval) 1 millió internet használó számát meghaladja Bosznia Hercegovina (1,6 millió), Szlovénia (1,4 milliót) és Lettország (1,3 milliót). Míg az észt online közönség pár százer főt számlál (830 ezer).
A fenti adatok a Gemius 17 országban folytatott nemzetközi kutatási projektből származnak (gemiusAudience), amelyben vizsgálják az internethasználók számát és demográfiai jellemzőit, és webhasználati szokásai.
mfor.hu