4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Inkább olcsóbb termékeket vásárol a magyar, és az sem baj, ha az adott termék gagyi. A régióban hazánk fiának számít legkevésbé a minőség a vásárlások során.

Kirívó módon nem számít a minőség

Amikor a magyarok vásárolnak, 54 százalékuk tartja egyik legfontosabb szempontnak az árat. Ez az arány valamivel alacsonyabb, mint a 65 százalékos európai átlag. Mivel a globális felmérést tavaly nyár végén készítették, annyira nem meglepő sem az ár meghatározó szerepe, sem pedig az, hogy a magyaroknak fontosabb a jövőbeni megtakarítás, mint az aznapi pénzköltés (erről később). Tavaly ugyanis bár nominálisan emelkedtek a bérek, a kirívóan magas infláció elvitte a növekményt, és reálértéken csökkentek a keresetek abban az időszakban. Ez pedig természetesen a kiskereskedelmen és a fogyasztói szokásokon is meglátszik. 

Sokkal érdekesebb azonban az áru minőségével kapcsolatos eredmény, hiszen mindössze a magyarok 46 százalékánál tartozik a vásárlási döntés legfontosabb kritériumai közé. Ezzel szemben a vizsgált 29 európai ország átlaga 73 százalék, ráadásul a környező országok eredménye is meghaladja a 70 százalékot. Közülük a legalacsonyabb értékkel a frissen az unióhoz csatlakozott Horvátország bír, a 29 ország átlagával megegyező 73 százalékkal. A régióból kiemelkedik Románia és a Szlovákia egyaránt az átlag feletti 84 százalékkal - derül ki a Nielsen legfrissebb felmérése, melyben azt vizsgálták, hogy az életstílus milyen módon befolyásolja a fogyasztási szokásokat és az emberek viselkedését vásárláskor.

Szintén jelentős az eltérés a felsőfokú szakképesítés megítélésében is, hiszen a megkérdezett magyarok 52 százaléka szerint fontos, hogy az ember felsőfokú képzésben részesüljön szemben az országok 68 százalékos átlagával. Érdekesség, hogy az osztrákok még nálunk is kevésbé tartják ezt lényegesnek: mindössze 37 százalékuk ítéli fontosnak ezt a dolgot. Eközben  a lengyelek 84, a románoknak pedig 84 százaléka tartja lényegesnek a képzést.

Ami a tervszerűséget illeti, nálunk is, Európában is átlagosan a fogyasztók egyaránt 88 százaléka szokta kisebb-nagyobb gyakorisággal felírni egy listára, hogy majd mit szándékozik megvenni egy üzletben. Ráadásul a környező országok (Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovákia) is kimagasló értékekkel rendelkeznek.

Azonban nemcsak átlag alatti eredmények társulnak Magyarországhoz, de egy átlag felettit is közöl a Nielsen összefoglalója. A megkérdezett magyarok 59 százaléka szerint tervezni a jövőre sokkal fontosabb, mint a mának élni. Ezzel szemben a 29 ország átlaga "csak" 50 százalékos mutatót eredményezett, sőt a régiónkban mindössze a lengyelek azok, akik még nálunk is fontosabbnak ítélik a jövőre való odafigyelést.

Inkább ma nem költöm el a pénzem...

A gazdasági helyzet, illetve az életszínvonal változása jelentősen befolyásolja a vásárlási szokásokat. Amíg a világ fejlődő régióiban a fogyasztók közel fele valamilyen impulzus hatására gyakran olyan termékeket is megvesz, amelyekre aktuálisan nincs szüksége, addig Európában csak a válaszadók átlag 27, Magyarországon pedig mindössze 10 százaléka mondja azt, hogy el szokott csábulni” – állapítja meg a felmérés egyik eredményéről Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.  “Vásárlás szempontjából vonzóbbá tesz egy terméket, ha ingyen ajándékot is adnak hozzá” – mondja a megkérdezett magyarok 52, míg európaiak átlag 58 százaléka. A globális átlag még magasabb, 59 százalék.

Melisek Eszter szerint ugyanakkor jobban dönthet egy üzlet eladóterében, aki felkészül a vásárlásra, és előzetesen tájékozódik a kínálatról. Mielőtt elindul egy üzletbe, a magyar fogyasztók 46 százaléka gyűjt össze információkat és véleményeket, szándékolt beszerzésével kapcsolatban. Európában a  kutatásban részt vettek átlagosan 51, globálisan 63 százaléka.

A fogyasztással kapcsolatban a vásárlási kedvet befolyásolja még az is, hogy az emberek mekkora része él a mának, és hányan igyekeznek takarékoskodni. “Inkább ma elköltöm a pénzem, minthogy spóroljak a holnapra”. Itt a magyar egyetértők aránya 10, az egyet nem értőké pedig 66 százalék. A további 24 százalék nem foglal állást egyik irányban sem. Az idézett állítással Európában a válaszadók átlag 24 százaléka ért egyet, 47 pedig nem.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!