A magyar fogyasztók döntéseiben a márkahűség mellett legalább olyan súllyal esik latba az ár is, amikor egy termék magvásárlásáról, vagy szolgáltatás igénybe vételéről döntenek.
Ez derült ki a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézetnek az újév első napjaiban végzett felméréséből.
A fogyasztók döntéseiben kiemelt szerepet kap az ár. Az árérzékenység a legerősebben az élelmiszer és a ruházati üzletek, valamint a ruhamárkák esetében jelentkezik, de a többi termékkategória, vagy szolgáltatás esetében is jelentősnek mondható.
A márkahűség a leginkább bizalmi elven működő bankok esetében a legnagyobb, de jó néhány termék alig maradt le a banki szolgáltatások mögött.
A márkahűség a ruházkodás esetében bizonyult a legkevésbé relevánsnak, és ez igaz a ruházati üzletekre és a ruhamárkákra egyaránt.
A márka az autóvásárlásnál döntő szempont
A hirdetők által kiemelten fontosnak tartott 18-49 éves korosztályban minden termék, illetve szolgáltatás esetében magasabb értékeket kaptak a kutatók.
A minőséghez való ragaszkodás a személygépkocsik esetében esik a legerősebben latba, ezt a telefon márkák és a bankok követik.
Az aktuális trendek, hirdetések leginkább a mobiltelefonok és a ruhamárkák esetében alakíthatják át a preferenciát. A mobilmárkák esetében a márkahűség és a minőség-pártiság szempontja elég magas mutatókkal rendelkezik, de itt a legerősebb a trend és reklámkövetés is.
Az újra való nyitottság az éttermek és vendéglők, valamint a mobiltelefonok esetében a legjelentősebb. Az a tényező azonban, hogy a szolgáltatás minél közelebb essen a lakóhelyhez, a vásárlások során nagyobb szerepet játszik, mint akár a márkahűség, vagy a minőséghez való ragaszkodás.
A vásárlói hűségprogramokkal kapcsolatos vélemények
A legismertebb hűségprogramnak a Smart kártya bizonyult, 31 százalékos spontán, illetve 53 százalékos teljes ismertséggel, vagyis a felnőtt magyar fogyasztók fele ismeri ezt a hűségprogramot. A második és harmadik helyen a Supershop és a Multipont található. A Supershop spontán ismertsége némileg magasabb (22, illetve 20 százalék) de a Multipont esetében magasabb a támogatott érték, hiszen a Supershop teljes ismertsége 40, míg a Multiponté 45 százalék.
Az összes megkérdezett 22 százaléka (a Smart Programot ismerők 41 százaléka) részt is vesz a hűségakcióban. A Supershop használói a teljes minta 16 százalékát (a Supershopot ismerők 40 százaléka) teszik ki, míg a Multipont használók 12 százalékot (a Multipontot ismerők 27 százaléka). A Tesco esetében 9 (a programot ismerők 25 százaléka), míg a Coránál (a programot ismerők 28 százaléka) 7 százalékot regisztráltak.
Minden ötödik fogyasztó nem hisz a hűségprogramokban
A teljes minta 28 százalékát alkotó válaszolók - tehát akik egyetlen hűségakcióban sem vesznek részt, jóllehet legalább egyet névről ismernek -, fele (49 százalék) elsősorban az érdekeltség hiányát (semmi értelmét nem látják a hűségakcióknak) jelölte meg döntő okként, ami miatt nem vesz részt hűségprogramokban. További 21 százalék számára nem ez az elsődleges ok, de ez is közrejátszik passzivitásukban.
A válaszadók 8 százaléka elsőszámú okként arra hivatkozott, hogy nincs ideje foglalkozni a hűségakciókkal (pl: kártyát igényelni), s további 22 százalék számára szintén közrejátszik ez abban, hogy nem tagjai egyetlen hűségprogramnak sem.
Ötből egy érdekelt kifejezetten bizalmatlan a hűségakciókkal szemben. 21 százaléka ugyanis azoknak az aránya, akik úgy vélekedtek, hogy nem igazak a hűségakciókban meghirdetett feltételek.
A márka a mobilnál számít, a ruházkodásnál nem
A magyar fogyasztók döntéseiben a márkahűség mellett legalább olyan súllyal esik latba az ár is amikor egy termék magvásárlásáról, vagy szolgáltatás igénybe vételéről döntenek.