4p

A magyar fogyasztók döntéseiben a márkahűség mellett legalább olyan súllyal esik latba az ár is amikor egy termék magvásárlásáról, vagy szolgáltatás igénybe vételéről döntenek.

A magyar fogyasztók döntéseiben a márkahűség mellett legalább olyan súllyal esik latba az ár is, amikor egy termék magvásárlásáról, vagy szolgáltatás igénybe vételéről döntenek.

Ez derült ki a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézetnek az újév első napjaiban végzett felméréséből.

A fogyasztók döntéseiben kiemelt szerepet kap az ár. Az árérzékenység a legerősebben az élelmiszer és a ruházati üzletek, valamint a ruhamárkák esetében jelentkezik, de a többi termékkategória, vagy szolgáltatás esetében is jelentősnek mondható.

A márkahűség a leginkább bizalmi elven működő bankok esetében a legnagyobb, de jó néhány termék alig maradt le a banki szolgáltatások mögött.
A márkahűség a ruházkodás esetében bizonyult a legkevésbé relevánsnak, és ez igaz a ruházati üzletekre és a ruhamárkákra egyaránt.

A márka az autóvásárlásnál döntő szempont

A hirdetők által kiemelten fontosnak tartott 18-49 éves korosztályban minden termék, illetve szolgáltatás esetében magasabb értékeket kaptak a kutatók.
A minőséghez való ragaszkodás a személygépkocsik esetében esik a legerősebben latba, ezt a telefon márkák és a bankok követik.

Az aktuális trendek, hirdetések leginkább a mobiltelefonok és a ruhamárkák esetében alakíthatják át a preferenciát. A mobilmárkák esetében a márkahűség és a minőség-pártiság szempontja elég magas mutatókkal rendelkezik, de itt a legerősebb a trend és reklámkövetés is.

Az újra való nyitottság az éttermek és vendéglők, valamint a mobiltelefonok esetében a legjelentősebb. Az a tényező azonban, hogy a szolgáltatás minél közelebb essen a lakóhelyhez, a vásárlások során nagyobb szerepet játszik, mint akár a márkahűség, vagy a minőséghez való ragaszkodás.

A vásárlói hűségprogramokkal kapcsolatos vélemények

A legismertebb hűségprogramnak a Smart kártya bizonyult, 31 százalékos spontán, illetve 53 százalékos teljes ismertséggel, vagyis a felnőtt magyar fogyasztók fele ismeri ezt a hűségprogramot. A második és harmadik helyen a Supershop és a Multipont található. A Supershop spontán ismertsége némileg magasabb (22, illetve 20 százalék) de a Multipont esetében magasabb a támogatott érték, hiszen a Supershop teljes ismertsége 40, míg a Multiponté 45 százalék.

Az összes megkérdezett 22 százaléka (a Smart Programot ismerők 41 százaléka) részt is vesz a hűségakcióban. A Supershop használói a teljes minta 16 százalékát (a Supershopot ismerők 40 százaléka) teszik ki, míg a Multipont használók 12 százalékot (a Multipontot ismerők 27 százaléka). A Tesco esetében 9 (a programot ismerők 25 százaléka), míg a Coránál (a programot ismerők 28 százaléka) 7 százalékot regisztráltak.

Minden ötödik fogyasztó nem hisz a hűségprogramokban

A teljes minta 28 százalékát alkotó válaszolók - tehát akik egyetlen hűségakcióban sem vesznek részt, jóllehet legalább egyet névről ismernek -, fele (49 százalék) elsősorban az érdekeltség hiányát (semmi értelmét nem látják a hűségakcióknak) jelölte meg döntő okként, ami miatt nem vesz részt hűségprogramokban. További 21 százalék számára nem ez az elsődleges ok, de ez is közrejátszik passzivitásukban.

A válaszadók 8 százaléka elsőszámú okként arra hivatkozott, hogy nincs ideje foglalkozni a hűségakciókkal (pl: kártyát igényelni), s további 22 százalék számára szintén közrejátszik ez abban, hogy nem tagjai egyetlen hűségprogramnak sem.

Ötből egy érdekelt kifejezetten bizalmatlan a hűségakciókkal szemben. 21 százaléka ugyanis azoknak az aránya, akik úgy vélekedtek, hogy nem igazak a hűségakciókban meghirdetett feltételek.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!