Egyetlen stratégia sem olyan hatékony, mint a piacon elsőként megjelenni egy termékkel, kitalálni egy márkát - olvasható az AdAge.com internetes portálon. Ezt számos példa igazolja: a Coca-Cola, a világ legértékesebb márkája az első cola volt a piacon; a világ legelterjedtebb fast-food vállalata, a McDonald's nevéhez kötődik az első gyorsétterem megnyitása. Az instant kávé fogalmát például a Nescafe, a legjobb eladási mutatókkal rendelkező kávéforgalmazó vezette be, aki továbbra is uralja ezt a piacot.
[ajanlo=238][igazitas=left/]Az elemzésből kiderül, hogy "elsővé lenni az ágazatban" és "elsőként megjelenni a piacon" két különböző fogalom, a vezető márkák közül csak néhányról mondható el, hogy ténylegesen elsőként tűnt fel a termékskálán. A sikeres márkák zömét már létező, de kevésbé elterjedt piaci próbálkozások inspirálták. Az internetes portál szerzője szerint, aki felismeri, miként nyerhető meg a fogyasztó egy új termékre, a közvélemény azt ismeri el újítóként. Ezt szemlélteti például, hogy míg a Duryea - amelynek védjegye soha nem terjedt el igazán - alkotta meg az első személygépkocsit Amerikában, az autóipar elsőjeként ma is az őt követő Fordot tartják számon.
Az új kategóriák megalkotásánál a rövid és egyszerű nevek adása bizonyul a legeredményesebbnek, ezen belül az új kategória eszenciájának a legtömörebb kifejezése, és nem az előnyök körülírása a fontosabb. A sikeres névadás egyik pozitív példája Dietrich Mateschitz nevéhez köthető, aki a Tajvanban hosszú idők óta népszerű enyhén szénsavas, vitaminokat és koffeint tartalmazó italra alapozva alkotta meg az első energiaitalt. Az osztrák üzletember az ázsiai keveréknek a - mostanra igen népszerű - energiaital nevet adta, márkanévnek pedig a Red Bullt választotta.
Menedzsment Fórum
A márkateremtés a legjobb marketingstratégia
A marketingesek kapacitásuk 95 százalékát márka-fenntartásra fordítják, míg az ágazatban a legjobb lehetőségek a márka-létrehozásban rejlenek.