A legtöbb cégnél már gőzerővel folyik a jövő évi tervek készítése, ami akár 2-4 hónapot is igénybe vehet. A szakemberek egyöntetűen úgy vélik: rengeteg a felesleges és párhuzamos munka, miközben sok lényeges pontra nem jut elég idő.
Zsedényi Zsolt, az Allianz Hungária Biztosító Rt. informatikai területért felelős vezérigazgató-helyettese szerint először tisztázni kell, milyen szervezeti szintre, milyen termékskálára kell bontani a tervet, s a megrendelőnek végül milyen információkra lesz szüksége. Fontos, hogy míg egyes területek tervezése önállóan folyik, a nagy projekteket különválasztva kell kezelni. Az erőforrás-tervezés is fontos terület, sok projekt bukott már meg azon, hogy nem tudta időben mozgósítani a megfelelő szakembert.
Tipikus hiba, hogy a részlegek elfelejtenek tartalékokat beépíteni, figyelmen kívül hagyják a piaci, iparági trendeket. Ugyanígy fontos, hogy a más részlegeket kiszolgáló egységek saját terveiket a megrendelők lehetőségeihez és igényeihez alakítsák.
A 4-5 milliárd forintos árbevételű vállalatok számára mindenképp megérheti egy sokdimenziós vetületeket kezelni tudó tervezési alkalmazás megvásárlása. Egy közepes cégnél már 10 millió forintból jól működő rendszert lehet létrehozni. Az ilyen beruházások haszna nem a munkaerő-megtakarításban jelentkezik, sokkal inkább a tervezési munka minősége javul. Ilyenkor a kontrollerek végre olyan kérdésekkel foglalkoznak, mint hogy bizonyos külső események miként befolyásolhatják az eredményeket, vagy hogy a kívánatos cél eléréséhez mit kellene megváltoztatni a társaság működésében.
Ezen a területen tanulhatunk a legtöbbet a meteorológiától. Aigner Szilárd, a European Weather Service meteorológusa szerint sok, eredetileg a légköri folyamatok modellezésére használt rendszer volna alkalmazható a piaci változások előrejelzéséhez is. Az összetett érzékenységvizsgálatok sokat segíthetnek a reális várakozások kialakításában.
A meteorológus azt is kiemelte: miközben a korrekt időjárás-előrejelzéseknél mindig ott szerepel a bekövetkezési valószínűség is, az üzleti életben erről sokszor elfeledkeznek. Márpedig a döntéshozóknak fontos látniuk, hogy a tervekben nem a biztos jövőt látják maguk előtt, csak a legvalószínűbbnek tűnő esetet, olvasható a Világgazdaságban.